Radikální otevřenost


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 06.03.2024

Radikální otevřenost: Jak být silným lídrem a přitom neztrácet lidskost   Kim Scott

ÚVOD

Radikální otevřenost je kniha, která poskytuje rady/tipy/způsoby, jak na správnou a cennou zpětnou vazbu, která zajišťuje vytvoření pracovních vztahů postavených na důvěře a budování soudržného týmu dosahující skvělých výsledků. 

Kniha nám předává způsob, jak budovat kulturu upřímnosti a otevřenosti vůči našemu pracovnímu či soukromému okolí. Mimo to zahrnuje také nové a moderní pojetí efektivního managementu. 

PROČ JSEM SI KNIHU VYBRALA? 

Spoustu Teampreunerů si tuto knihu přečetlo už na úplným začátku prvního semestru. Mě v tu dobu ovšem lákaly jiné knihy, a tak jsem se k Radikální otevřenosti dostala až na začátku druhého semestru. Ale jsem tomu upřímně vděčná. Jak už to přirozeně bývá, budování týmu se skládá z různých fází. V momentě, co je tým vytvořen, následuje obrovský vzestup, ale následně bohužel také sestup. A to je přesně to, co se u nás momentálně děje. Proto schopnost podávat konstruktivní a upřímnou zpětnou vazbu je pro mě velice důležité. 

OBSAH

Sama autorka teorii vysvětluje na praxi založenou na vlastní zkušenosti. Po několika letém utrpení s nesnesitelným šéfem se rozhodla založit vlastní firmu, kde měla možnost své zaměstnance rozvíjet a motivovat. Ne vždy tomu tak ale bylo. Tam její přehnaně laskavý přístup přišel vniveč, a tak firma zkrachovala. Následně nastoupila do celosvětově známých společností jako je Apple nebo Google, díky kterým nasbírala dostatek zkušeností a znalostí na sepsání této knihy. 

Příběh je rozdělen do 4 základních směrů, jakým způsobem lze podávat zpětnou vazbu, ovšem ne vždy tu správnou:

NIČIVÁ EMPATIE 

Empatie znamená schopnost vcítit se do emocí a pocitů druhých lidí, porozumět a sdílet jejich pocity s vámi. 

Ovšem pojem ničivá empatie může mít negativní až destruktivní dopad na společnost. Jedná se o nesprávné využití emocionálních dovedností – například manipulace nebo zneužívání porozumění druhým za účelem vlastních cílů. 

Druhá varianta ničivé empatie spočívá v tom, že může přílišná empatie vést k přehnanému soucitu nebo postavení v pozici, kdy jedinec zanedbává vlastní potřeby a upřednostňuje toho druhého před sebou. 

Postrádáme zde přímou konfrontaci a nejsme zcela upřímní, což může v budoucnu způsobit problémy ve spolupráci mezi těmito jedinci. 

RADIKÁLNÍ OTEVŘENOST 

Asi nejefektivnější způsob zpětné vazby je právě radikální otevřenost. Znamená to, že je člověk otevřen jak pozitivní, tak i negativní zpětné vazbě, i když upřímnost někdy zabolí. Je to schopnost ovládat své emoce a jednat vůči druhému objektivně a konstruktivně. 

Zájem o druhého musí být zcela upřímný a nikterak emočně zabarvený. Časté chyby nastávají v moment, kdy lidé 80 % zpětné vazby podávají pouze komplimenty a zbylých 20 % tu negativní část jen proto, aby se druhého nijak nedotkli, přestože to nemyslí zle. 

Proto musí být obě strany otevřené tomu, že taková to konstruktivní ZV napomáhá nejen k vlastnímu seberozvoji, ale také k rozvoji týmu/společnosti.

MANIPULATIVNÍ NEUPŘÍMNOST 

V tomto případě je chování jedince záměrně využívané za cílem dosáhnout svých vlastních záměrů nebo ovlivnit chování ostatních. Může způsobit narušení důvěry a vzájemného respektu v mezilidských vztazích. Je tak důležité tyto lstivé taktiky umět ve společnosti rozpoznat. 

Takového člověka poznáme díky několika následujícím aspektům:

·      Faleš

·      Přehnané lichotky a chvála

·      Skutek utek aneb falešné sliby  

Tito lidé většinou moc dobře ví, jak manipulovat se svým okolím, a tak může předstírat své názory, postoje, aby získali podporu od okolí. To platí i pro přehnané lichotky, kterými se jedinec snaží druhého vtáhnout na svou stranu, protože jak je známo, lidé o sobě velice rádi slyší jen to nejlepší. 

ÚTOČNÁ AGRESE 

Lidé, kteří jednají skrz útočnou agresi, nemají žádné sociální cítění a chybí jim tak dostatek emociální regulace. Mají většinou problém s kontrolou vlastních emocí a můžou v těch nejhorších případech až fyzicky napadat protistranu. Na stejné úrovni je také vyhrožování, ponižování či manipulativní techniky. Nejedná se o konfrontaci s osobním zájmem druhému jakkoliv pomoci.

Takovýto člověk jedná většinou z důvodu pocitu zranitelnosti a ohroženosti. Jedinec se ve společnosti tudíž necítí komfortně, sebejistě a chybí mu důvěra. 

ATP OKÉNKO 

Jak jsem již zmiňovala na začátku, v týmu nám momentálně chybí konstruktivní a upřímná kritika. Mám pocit, že se bojíme konfrontovat, popřípadě se obáváme následné reakce druhého. To z mého pohledu způsobuje nedostatek důvěry a vzájemného respektu v týmu. 

Během uplynulého semestru jsme s týmem již využili pár technik na podání zpětných vazeb, např. 1V1 s každým či 360stupňová reflexe. Mimo to jsme samozřejmě aplikovali i spoustu 1V1 s Teamleadrem či s jednotlivými Teampreunery. Vždy jsem z toho měla dobrý pocit a myslím, že jsme tu všichni velice komunikativně zdatní. Ovšem nedokážu upřímně říci, zda mi každá zpětná vazba opravdu k něčemu byla. Někdy se však stane, že s člověkem nemáme dostatek zkušeností, a tak mu zkrátka nemáme co říct, ale i to je v pořádku. ZV by totiž neměla být vyvolávaná na sílu, to pak může způsobovat právě například ničivou empatii

Sama jsem si na sobě všimla, že jsem ze začátku studia tento způsob ZV také aplikovala, bez toho abych věděla, že se to nějak definuje. Po přečtení knihy se tomu snažím vyvarovat a komunikovat s lidmi opravdu bez zabarvení vlastních emocí. 

To jsem již využila před dvěma dny na 1V1 s naším Teamleadrem či v osobním životě. Také se mi od té doby mnohem lépe spí. :)



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jonáš - 11.03.2024 - 20:30


Jsem rád, že se ti po aplikaci RO lépe spí. Jak dále bychom se mohli poučit z teorie RO?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: