ÚVOD
O knize radikální otevřenost jsem slyšela z každý strany už od prvního dne v Tiimi. I když normálně nemám moc ráda věci, o kterých se hodně mluví, rozhodla jsem se se do ní pustit a nakonec jsem dost ráda, že jsem jí neodsoudila a nezavrhla.
OBSAH KNIHY
Obecně bych radikální otevřenost nazvala jako styl komunikace v týmu, při které nevytváříme žádný prostor pro domněnky a řídíme se tím, že všechno se dá vyříkat.
V první ze dvou hlavních částí, autorka píše o nové filozofii managementu, kde se podrobněji věnuje schématu radikální otevřenosti. Ve zkratce – pokud chceme být radikální otevření, musíme při podávání zpětné vazby projevit osobní zájem (= chci, aby se ten komu zpětnou vazbu předávám zlepšil) a konfrontovat napřímo (přesně, konkrétně a s úctou). V druhé části knihy už se nachází konkrétní nástroje a techniky, s jejichž pomocí můžeme začít převádět do praxe nápady a myšlenky z první části.
- Ničivá empatie – nic neřeknu, aby se dotyčný necítil špatně
- Manipulativní neupřímnost – nic neřeknu, abych šetřila sama sebe a nebyla já ta zlá
- Útočná agrese – řeknu vše natvrdo před lidma, dotyčného zesměšním, ponížím
- Radikální otevřenost – konfrontuji přímo a s osobním zájmem
ZAJÍMAVÉ MYŠLENKY
- Chvála musí být myšlená vážně, detailně a od srdce, musím mluvti konkrétně a neříkat prazdné fráze
- GSD cyklus – naslouchejte – vyjasňujte – diskutujte – rozhodněte – přesvědčujte – realizujte – poučte se
- Pokud dávám zpětnou vazbu, je potřeba, aby byla podložena fakty
- Vždy musím myslet na to, že poskytuju zpětnou vazbu spíš kvůli druhému, chci mu pomoct zlepšit se
- Jdeme po míči, ne po hráči
- Propojit životní motivace členů týmu s jejich prací, je nejlepším způsobem jak zabránit vyhoření
ZÁVĚR
Jak už jsem psala na začátku, jsem ráda, že jsem knize dala šanci, protože mi z hlediska komunikace hodně přinesla. Často si myslím, že dokážu být dost ničivě empatická a jsem ráda, že jsem poznala způsob, kterým můžu předat zpětnou vazbu, aniž bych někomu ublížila. Zároveň se mi tu trošku potvrdila moje myšlenka toho, že je opravdu důležité znát každého člena týmu a vědět jaká je jeho motivace.