Knihu jsem si už před nějakou dobou stáhnul jako audioknihu a teď mi přišla vhod. Chci se zlepšit v sociální inteligenci. Také chci být efektivnější v domlouvání zákaznických schůzek. Zajímají mě tipy a triky i z pohledu psychologie.
Definice ovlivňování - vědomé nebo nevědomé působení na ostatní, které může a nemusí vést ke změně jejich postojů, názorů a chování
Definice přesvědčování - vědomá snaha o změnu postojů, názorů nebo chování druhého člověka nebo skupiny osob při zachování svobodné volby
Definice manipulace - přesvědčování s využitím nečestných technik
Nemusíte zazářit jako jedinečné hvězdy vy, radši dopřejte tento pocit druhé straně.
Slovo ALE
Slovo ALE nepoužívejte, vede k instinktivní reakci. Evokuje nesouhlas a konflikt. Když ho zaslechnete přestáváte poslouchat a už vymýšlíte protiargument. Zbytečně snižuje vaši přesvědčivost.
Slovo PROTOŽE
Slovo PROTOŽE používejte. Použití slova PROTOŽE může zvýšit vaši přesvědčivost o 55%. Je to PROTOŽE lidé mají rádi odůvodnění pro své tvrzení. Odůvodnění musí být přesvědčivé, logické, uvěřitelné.
Slovo ZDARMA
Slovo ZDARMA je automaticky spouštěč rychlé reakce - můžete odbourat počáteční obavy zákazníka. V praxi to testuji při prodeji mého počítače, uvidíme jak slovo ZDARMA zafunguje.
Máš vliv
Je potřeba si uvědomit, že můžu věci měnit, mám vliv. Když něco chci tak si o to prostě říct. Podle autora mám velkou šanci, že mi ostatní vyhoví. Překážkou je strach z odmítnutí.
Požádej nepřítele o laskavost - máte větší šanci, že si k němu najdete cestu
Usmívejte se celým obličejem - nejdřív oční kontakt a pak se pomalu usmívat
Špatná nálada nikoho nezajímá, není to výhodné, snižuje to vaši přesvědčivost
Zrcadlení - jednoduše zrcadlíte pozice protistranu - z vlastní zkušenosti se mi to moc nelíbilo, snažil jsem se zrcadlit majitele S-power a místo abych dával pozor co říká, tak jsem se snažil zrcadlit. A ten přínos z toho jsem vůbec neviděl, naopak.
Shoda mezi verbální a neverbální komunikací, pro přesvědčivost by to mělo být v kongruenci
Technika starý známý
Při konverzaci s neznámým člověkem si představte, že se znáte dlouho a idealizujte si danou osobu
Když se s někým představujete, nahlas zopakujte jeho/její jméno.
Lépe si ho zapamatujete. Má to další efekt - lide chtějí slyšet svoje jméno. Mají k němu vysokou emoční vazbu. Mělo by zaznít 3x až maximálně 5x.
Lidé chtějí více věci vzácné než snadno dostupné
Ukažte, že vaše služby, produkty chtějí i další lidé.
,,Napište mi email, může se stát že nezavolám, jsem vytížený, omlouvám se."
To samé platí i k produktům - nenuťte produkt, spíš ukažte, že máte něco cenného, co ostatní chtějí také.
Průměrnost táhne
Implicitně k tomu tíhneme - když je někdo málo dochvilný např. v týmu - říct v kolektivu, děkuji, že jste přišli včas, je nás většina
Ve většině případů menší výběr zvyšuje pravděpodobnost nákupu
Kontrast a cenové kotvy
“Mami, koupíš mi koně? Ne, nemáme ho kam dát a je moc nákladný. Okey a co koupíš mi alespoň čokošku. Ale jo.”
Kniha mě obohatila o taktiky a techniky jak více ovlivňovat lidi a směřovat tam kam chci, nicméně dobrovolně, ne pod nátlakem 😄. Opět jsem se s výběrem knihy dost trefil do mého problému sociální inteligence, za to jsem rád. Jsem po přečtení více empatický vůči protějšku a mám hrozně moc technik, které musím vyzkoušet.
Ovlivňování je myslím nezbytná deviza pro každého podnikatele. Myslím, že každý úspěšný podnikatel tuto schopnost má, ať už implicitní nebo explicitní. Tato kniha vám pomůže získat explicitní znalost a vědomě na ní pracovat. Doporučuji ji všem, kteří chtějí podnikat.
Kniha mi přišla na styl Jana Řezáče, byla stručná, předávala relevantní a podložené informace bez zbytečné omáčky. Krásná změna po amerických výplních. Obsah knihy byl opravdu kvalitně vycherrypickovaný. Autor na mě působil relevantně a bylo cítit, že je v jeho oboru jistý a zkušený.
kongruence = shoda, shodnost