Záleží na situaci, pokud někoho ovlivňuji k pozitivním činům, pro něj pozitivním (například k pohybu)věřím, že to pro něj bude dobré, pak ano. Nebo k těm pozitivním pro mě, bez ohledu jaké následky to bude mít pro něj, pak ne. A pak je tu win-win ovlivňování, výhodně pro obě strany, za mě etické.
Urgentnost
“ Pokud se k nám nedovoláte, naši operátoři jsou přetíženi, zkuste to prosím znovu.”
- vyvolání v lidech pocit urgentnosti a zároveň, nazvěme to třeba efekt stáda… vyvoláme zájem v tom smyslu, že když o to mají zájem ostatní, mám i já.
Laskavostí přítele najdeš
ten, kdo ti jednou poskytl laskavost, ti mnohem raději poskytne další, než ten komu ses ty sám zavázal
dá se takto zlepšit a upevnit vztah- zamyslete se, s kým nemáte dobrý vztah? No a pak si od tohoto člověka řeknete o nějakou maličkost
Oční kontakt
- je dulezité soustředit se na něj, pokud jste v roli posluchače
Tipy jak se na něj soustředit
počítat počet mrknutí, občas sklouznout jinam
všímej si barvy očí lidí okolo tebe, dělej si statistiku
Úsměv
- je jedna z nejvíce efektivních a nejjednodušších činností co můžete udělat pro to, aby se lidé s vámi cítili dobře, jak se ale vyhnout falešnému, neupřímnému americkému úsměvu?
soustředění se spíše na záměr- na to, aby se dotyčný s vámi cítil dobře
Když se smějete, nezapojujte pouze ústa, smějte se celým obličejem, hlavně očima
Princip kotvy
proč nám připadá máslo drahé? No protože jsme si v minulosti vytvořili cenovou kotvu toho, kolik stojí máslo.
jak využít v praxi cenové kotvy- vytvoříte nabídku 3 produktu/balíčků, přičemž první bude nejlevnější, ale nevýhodná oproti druhému balíčku/produktu a ten třetí by měl být nejdražší a docílíte tím tak toho, že lidé budou více nakupovat druhý balíček. Jedna společnost prodávající pekárnu měla problém s tím, že lidé odmítali kupovat jejich domácí pekárnu ze dvou důvodu- byla příliš velká a drahá, jak tento problém vyřešili? Začali prodávat dražší a větší typ domácí pekárny, lidem pak už ta první nepřipadala tolik drahá ani velká a prodeje jim začaly růst.
Princip reciprocity
reciprocita znamená vzájemnost - jak ty mě, tak já tobě.
dejte lidem něco zdarma a on se vám pak bude cítit zavázaný.
Princip kontrastu
když po někom něco chcete, požádejte ho o něco mnohem většího, předpokládáme, že řekne ne. No a pak ho požádejte o to, co jste původně opravdu chtěli.
“Mami, koupíš mi koně? Ne, nemáme ho kam dát a je moc nákladný. Okey a co koupíš mi alespoň čokošku. Ale jo.”
Návnada
je metoda, kdy nabídneme zákazníkovi nabídku, která pro nás není příliš výhodná, pak je větší pravděpodobnost, že bude souhlasit s další, pro vás více výhodnou, nabídkou. Přijde mi, že tato metoda je z části “kontrast reciprocity” kdy se vám člověk cítí zavázaný a proto přijme další nabídku, která pro něj už není tolik výhodná, ale chce se vám odvděčit. Této metodě se také říká noha ve dveřích.
Představení
Nechte se představit někým jiným - jak to muže pomoct? Když někdo jiný o vás řekne, co jste dokázali bude to znít mnohem více důvěryhodně a vyhnete se chvástání.
Kde to využít ? Když budete někde vystupovat, nechte se uvést a nebo když volá někdo do vaší kanceláře, stačí aby vás představil/doporučil a následně přepojil váš kolega.
Kladné odpovědi
když chcete kladnou odpověď, ptejte se kladně- na místo “Neměl bys dneska čas” se zeptejte “Mas dneska čas?”
A na kladnou odpověď si člověka také můžete navnadit tím, že se ho zeptáte na několik otázek, na které vám určitě odpoví kladně.
Špatná nálada
najdi způsob, jak si ji zlepšit, oblíbená motivační hudba, vtipná videa…
neber se moc vážně, k čemu je ostatním tvoje špatná nálada, jsi za ni sám zodpovědný, zároveň se ale nenech ovlivnit tím, že má někdo jiný špatnou náladu- zůstaň zodpovědně naladěný