Knihu jsem si vybrala především k lepšímu pochopení projektového managementu jako takového. S mým nástupem projektového manažera v projektu SOLA jsem chtěla víc pochopit, jak projekt, do kterého jsem přišla externě, nejlépe uchopit.
Projektový management je velmi obsáhlý a mám pocit, že není možné, abych tu obsáhla celou knihu. Nicméně se zaměřím na body, co si z knihy odnáším.
Projektem je jakkoliv sled aktivit a úkolů, který má dán specifický cíl, definovaná časová omezení působnosti a má stanoveny limity pro čerpání zdrojů na realizaci. Každý projekt stojí na třech pilířích: kvalita, čas a náklady. Na začátku projektu je tedy potřebné si definovat, která tato složka je pro nás nejdůležitější.
Projektový manažer je osoba odpovědná za splnění cílů projektu při dodržení všech stanovených charakteristik projektu. To je velmi hezká definice, nicméně co všechno jsou úkoly projektového manažera? Důležitou odpovědností je řízení zdrojů – těch obnovitelných i neobnovitelných. Projekťák tedy musí mít hlavně přehled o zdrojích, které má projekt k dispozici a správně je distribuovat. Po správném přidělení je potřeba dobře plánovat a kontrolovat – tedy převzít zodpovědnost za to, že on je „podepsaný“ za cílovým produktem. Řízení ostatních subjektů a procesů, interních i externích.
Projektový tým by měl být pro celý projekt zvolen podle potřeb projektu – tedy, co potřebuji k tomu, aby projekt došel ke zdárnému konci.
Každý projekt má fáze a v každé fázi je nutné se pozastavit nad tím, co zrovna v dané fázi potřebuje pozornost a co je potřeba dělat.
Komunikační systém projektu je alfa a omega správného vyhotovení projektu. Je potřeba zvolit správný komunikační i technický kanál, který bude podporovat vyhotovení projektu. Komunikační kanál by měl umožnit efektivní rozdělení a monitorování práce na úkolech. Komunikační kanál by měl také zajistit dobrou komunikaci mezi jednotlivci, dobrou distribuci a delegaci úkolů či možnost říct si o pomoc.
Kvůli širokému pojetí témat jsem si tedy vytáhla základ, který nyní vnímám jako nejdůležitější pro náš projekt. Díky definici projektu jsme si také určili, že my jsme dílčí část velkého konceptu – našeho družstva Luotapa. Proto je potřeba na náš podnikatelský záměr SOLA koukat jako na start-up či malou firmu a jako projekty brát naše jednotlivé semináře. Zároveň nám ke každému projektu chybí komplexnější pohled a sestavení. K tomuto jsme využili metodu WBS, díky které jsme získali lepší přehled pro plánování seminářů.