Jan Doležal, Jiří Krátký
Proč tuto knihu?
Knihu jsem si vybrala jako druhou knihu k předmětu Projektové řízení v podnikání v tomto případě na systém waterfall řízení.
O knize
Kniha pojednává o projektovém řízení systémem Waterfall. Co to ten Waterfall je? Waterfall řízení se používá u projektů, jejichž obsah je přesně definován, a je klíčovým prvkem projektu, tedy například při výstavbě nemovitosti, plánování konference. Kvalitní plánování zdrojů spojených s časovou osou jsou zásadní. Mám zde tři pilíře – peníze, čas a rozsah (rozsah například u agilního řízení nemusí být jasně definován).
Body a pojmy z knihy
Projektové řízení by se dalo popsat jako soubor pravidel, postupů, metod a nástrojů, které pomáhají projektovým týmům koordinovat společné úsilí tak, aby dodaly správné výsledky, ve správný čas, pro správného zákazníka a to vše s omezenými zdroji.
Co je to projekt?
Projekt je dočasné úsilí podniknuté k vytvoření jedinečného produktu, služby nebo výsledku.
Charakteristika projektu: je jedinečný, vymezen v čase, penězích a zdrojích, realizován týmem lidí z různých částí organizace, je to složitý a komplexní úkol, je rizikový.
Můžeme také říci, že projekt je jedinečná skupina kroků vedoucích k dosažení stanoveného cíle či výsledku.
U projektu si vždy na začátku určíme cíl. Cíl projektu je stav, do kterého se chceme realizací projektu dostat, jedná se o výsledek úsilí projektového týmu.
Fáze řízení projektu
(předprojektová fáze) – ta je ještě před započetím projektu, takže se do řízení projektu nepočítá
zahájení projektu – zakládací listina: co je cílem, proč projekt realizovat, co má být projektem dodáno, jaká jsou omezení v čase a zdrojích; nastavení odpovědností a pravomocí, očekávání zainteresovaných stran, pracovní porady
příprava a plánování projektu – co bude v projektu dodáno, kdy a jaké lidské finanční a další zdroje budeme k dosažení cíle potřebovat, je důležité si i určit rizika
Co na to můžeme použít: Gantův diagram, Cpm, Raci matice, WBS
realizace projektu – po schválení plánu – realizace, výstupy, informace o průběhu prací, manažer projektu: koordinuje tým, sleduje, vyhodnocuje jeho průběh, kontroluje, zda projekt směřuje k dosažení cíle
závěr realizace: dokončujeme a předěláváme jednotlivé výstupy projektu, zda bylo dosaženo cíle projektu
ukončení projektu - uzavíráme projekt po finanční a administrativní stránce
- sestavit vyhodnocení projektu – porovnání plánu a skutečnosti – zkušenosti a ponaučení, která mohou být užitečná při realizaci dalších projektů; schválením vyhodnocení je projekt formálně uzavřen
ATP
Tato kniha mi byla velice prospěšná pro tvorbu projektové dokumentace k projektu PhraseCards.
WBS – s touto metodou jsem se poprvé setkala s projektem To Be A Real Friend a teď znovu k vytváření plánu na PhraseCards.
Na toto téma jsme měli schůzku s expertem, která byla vedená formou TS, kde jsme si zopakovali teorii a dostávali jsme konkrétní příklady z praxe, což bylo velice prospěšné.