Proč jsem si knihu vybral?
Je to jedna ze čtyř knih, které jsem si vybral k předmětu Dovednosti v řízení. V této knížce jsem si připomněl metody a postupy projektového řízení, které buď nevědomky používám, nebo jsem o nich loni četl v knize Projektový management pro začátečníky (Štefánek). To ale neznamená, že jsem si nic neodnesl. Naopak. Připomněl jsem si správné řízení projektů a po ročních zkušenostech v Tiimi si je mohu představit i ve své vlastní praxi a reflektovat na jejich vlastní použití.
Poznámky z knížky
Charakteristika projektu
- Projekt je jedinečný
- Projekt je vymezen v čase, penězích a zdrojích
- Projekt je realizován týmem lidí z různých částí organizace
- Projekt je složitý a komplexní úkol
- Projekt je rizikový
Projektové role
- Sponzor projektu = zástupce vlastníka projektu - zodpovědný za smysluplnost, schvaluje plány a změny
- Zákazník projektu = zadavatel, neúčastní se realizace ale musí být velmi dobře informován, odpovědný za dosažení přínosů
- Důležité se pořád zákazníka doptávat!
- Manažer = zodpovědná osoba za dosažení cíle, řídí změny, rizika, problémy atd… reportuje sponzorovi
- Člen projektového týmu = zodpovědný za jednotlivé úkoly, podléhá manažerovi
Fáze řízení projektu
Zahájení -> Příprava a plánování -> Realizace -> Ukončení
Business case
Zdůvodnění projektu. Projektový záměr
- Název projektu
- Problém / příležitost - stručný popis důvodů k realizaci projektu, dobré je mít podloženo analýzami či rešerší,
- Přínosy - do jaké míry vyřešíme problém, - např. zvýšení příjmů, návratnost investice, snížení výdajů, zvýšení kvality
- Cíl - Co (cílový stav)? Kdy? Za kolik? , prostě aby to bylo SMART
- Hlavní předpoklady - faktory, které mohou ovlivnit realizaci v projektu
- Schválení zákazníkem
Logický rámec
Standardizovaný způsob projektové organizace. Sestavuje se s celým budoucím projektovým týmem aby byl do projektu více zainvestovaný a položit mu (i sobě) 10 otázek:
- Jaké přínosy má projekt podpořit, proč je dobré jej realizovat?
- Co bude cíl projektu - výsledný stav?
- Co konkrétně budeme projektem dodávat, jaké konkrétní výstupy?
- Jak bude probíhat tvorba jednotlivých výstupů? - pro každý výstup několik aktivit, ze kterých se výstup skládá
- Jak konkrétně ověříme dosažení přínosů, cíle či výstupů?
- Kde bude zaznamenáno měření jednotlivých ukazatelů?
- Jaké vnější předpoklady musí být naplněny, abychom dosáhli výstupů, cíle či přínosů?
- Jaké zdroje budou třeba na jednotlivé aktivity a jaký bude odhadovaný časový rámec jednotlivých aktivit?
- Co v projektu nebude řešeno?
- Je v návrhu dodržena projektová logika “jestliže - pak”?
Zakládací listina
- zdůvodnění projektu nebo popis přínosů
- Popis cíle projektu
- Popis hlavních výstupů
- Limit maximální výše zdrojů (lidské i finanční)
- Termín dokončení projektu a hlavní milníky
- Určení klíčových zainteresovaných stran
- Popis kritérií úspěšnosti
- Hlavní předpoklady nebo hlavní rizika
- Datum schválení a jména osob, které listinu schválily
Zainteresované strany
Při řízení projektu je důležité myslet na všechny, kterých se projekt i jen okrajově dotýká. Dělí se na primární (sponzor, zadavatel, manažer, uživatel, dodavatelé výstupů) a sekundární (management organizace, který zadává projekt, konurence, další). K řízení zainteresovaných stran můžeme použít matici zájmu a moci, nebo například registr zainteresovaných stran.
Vedení porad
DRPV - definice, role, proces/postup, věc
Dekompozice projektu - WBS
WBS je účinný nástroj k vizualizaci projektu, abychom na nic nezapomněli a vše bylo přehledně strukturováno. Na co myslet:
- WBS na nejnižší úrovni obsahuje fyzicky předatelné výstupy
- Pracovní balíky (části WBS) lze věrohodně ocenit - čas, náklady…
- Nebýt obecní ale zároveň neřešit každý detail
- Všechny pracovní balíky musí být měřitelné
- Lze k nim jednoznačně přiřadit zodpovědnost
- Pracovní balíky řádně popsat
Ganttův diagram
RASCI matice
- popisuje rozdělení lidských zdrojů u jednotlivých činností
- Responsible - vykonává potřebnou práci
- Acaountable - osoba, co schvaluje práci a je zodpovědná za její dodání
- Support - pomáhá při realizaci
- Consulted - neprovádí činnost, ale měla by s ním být konzultována
- Informed - osoba, která je informována o průběžném stavu a výstupech
Reporting o průběhu projektu
Pro manažera být informován o průběhu projektu, aby mohl operačně řídit, pokud se odchyluje od plánu. Reporting je proto velmi důležitý, neměl by ale zase pracovníkům zodpovědným z výstupy zabírat moc času. Je proto vhodné si vytvořit jednoduchý formulář, nebo jinou formu, reportu.
Desatero pro zvládání krize
- Uklidněte se, uklidněte ostatní.
- Analyzujte situaci. Bleskově
- Udělejte si plán akce.
- Informujte nadřízeného.
- Zbavte se všeho, co nemusíte udělat teď hned.
- Připravte krizovou komunikaci.
- Sestavte tým krizového managementu.
- Dejte se do práce, monitorujte pokrok, přijímejte rychlá rozhodnutí.
- Připravujte řešení po krizi.
- Ukončete krizi správně. Připravte se na další.
Tip k vyjednávání
Připravit si tzv. BATNU = best alternative to negotiated agreement. To znamená mít připravený co nejsilnější alternativní plán, pokud vyjednávání nedopadne. Zároveň získáte výhodu, že víte, kam už nemusíte ustupovat dál.
Situační vedení
- Telling (direktivní styl)
- Selling (tréninkový styl)
- Participating (participativní styl)
- Delegating (delegující styl)
ATP
Vlastně všechny tyto metody a poznámky jsem již během roku v Tiimi použil. Zjistil jsem, že je nutné vždycky důležité uvědomit si velikost projektu a adekvátně propracovat projektovou dokumentaci. Uvědomil jsem si zároveň, že mnoho z těchto metod nepoužíváme správně či efektivně.
Kategorie: Management
Body: 2
Kategorie: Společnost
Body: 0
Kategorie: Duchovní růst
Body: 0
Kategorie: Duchovní růst
Body: 2
Kategorie: Společnost
Body: 1
Sleduj nás na sociálních sítích: