Tuto sympatickou knihu jsem si vybrala, jelikož jsem si chtěla „zkusit vést projekt opravdu podle knihy“. Tuto knihu jsem použila na 2 projekty: Zkoušky a Spisovatelé. O tom, jak se mi dařilo nebo nedařilo píši svou esej.
Kniha se skládá z několika částí: příprava projektu, zahájení, vedení týmu, plánování, realizace, ukončení a vyhodnocení projektu.
Musím přiznat, že i přesto, že je kniha jednoduchá základní literatura, tak mi na mé projekty nešlo všechno úplně dobře využít. Občas mi všudypřítomná dokumentace přišla až příliš složitá.
Například jsem chtěla použít zakládací listinu projektu, což je sympatický dokument, který úplně základně shrnuje projekt: cíl, výstupy, použité zdroje, kritéria úspěšnosti či rizika. Použila jsem ho ale k projektu Zkoušky a nepodařilo se mi projekt na listinu napasovat. Nejspíše proto, že to nebyl úplně „business projekt“. Když se na to ale dívám teď zpětně a s odstupem, tato listina mi dává již větší smysl a v dalším projektu bych ji už použít dokázala.
Co se mi ale celkem povedlo byl Logický rámec. Logický rámec je soubor 10 otázek/bodů, kterými se dá projekt do detailu rozepsat a pak ideálně rovnou přetvarovat do CPM a WBS nebo jiného časového rámce + určit balíky úkolů a zodpovědností. Podařilo se mi tento rámec splnit napůl. Nejspíše tomu chyběla určitá dávka důslednosti a teď s odstupem času mohu říct, že jsem si v tu chvíli ani nedokázala představit, co budou projekty vše obnášet, a tedy to ani nedokázala dobře zapsat.
Z toho vyplývá, že jsem neudělala pořádnou WBS nebo jiný podrobný časový rámec a balíky úkolů dělala „tak nějak za chodu projektu“. Nyní mohu říct, že to, co v knize uvádí jako esenciální skutečně tak je. V knize je několikrát zmíněno, že projekt je třeba nejdříve důkladně naplánovat a pak až začít opravdu pracovat. Nevěřila jsem, byla jsem příliš hrr do práce a pak se mi to vymstilo. Kvůli špatnému plánování jsem neodhadla časovou náročnost a celkový objem práce, což u Spisovatelů vedlo k nedodržení termínů, která jsme si dali nebo dodání rychlé a nekvalitní práce.
Vedení porady tymu bylo něco, co mě bavilo a vyplatilo se mi použít strukturu, která je v knize uvedena: DRPV – definice, role, proces/postup a výsledek. V praxi to znamená stanovit si, co bude výstupem porady, kdo bude zastávat roli zapisovače/časoměřiče/vedoucího porady a nakonec stanovit přesný program porady s jednotlivými tématy a časovými dotacemi. Musíme být také připraveni na vyskakování dalších témat k řešení během porady, která zapisujeme do tzv. „parkoviště námětů“.
Vzhledem k tomu, že jsem si projekty špatně od začátku naplánovala, tak znalosti z knihy mi ohledně samotného realizace projektu nepomohly, jelikož jsem je řídila „tak nějak podle sebe“. Je to něco, co musím do příštího projektu doplnit. Z knihy mohu příště lépe využít kapitoly: Operativní řízení, krize, vyjednávání nebo agilní přístup.
Vyhodnocení projektů jsem udělala pomocí našeho AAR, což bylo v podstatě správně i podle knihy, která označuje ukončení projektu jako ohlédnutí se zpět (nejlépe tedy i s dokumentací).
Celkově bych knihu doporučila všem, kteří se chystají na projekt a chtějí ho brát opravdu vážně😊. Tato kniha základně, jednoduše a přehledně shrnuje základní náležitosti, které by měl projekt splňovat.