Projektový management v praxi - Jan Doležal, Jiří Krátký


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.05.2023

Projektový management v praxi   Jan Doležal, Jiří Krátký

Základní charakteristiky projektu, které jej odlišují od rutinní práce:

  • Projekt je jedinečný
  • Projekt je vymezen v čase, penězích a zdrojích
  • Projekt je realizován týmem lidí z různých částí organizace
  • Projekt je složitý a komplexní úkol
  • Projekt je rizikový

 

Projektové role:

Sponzor projektu (zastává obvykle člen vrcholového vedení organizace, protože musí mít dostatečnou pravomoc ke strategickému rozhodování a představuje propojení projektu s manažerem, zodpovídá za soulad s přínosy, které jsou očekávány po dokončení projektu)

Zákazník projektu

Manažer projektu (koordinace týmu za účelem dosažení cíle)

Člen projektového týmu zodpovědný za výstup (garant výstupů, zodpovídají za své výstupy).

 

Fáze projektu: Zahájení - příprava a plánování - realizace - ukončení.

 

Problémy nejvíce ohrožující úspěšnost projektů:

Nedostatek lidských zdrojů (nedostatek kapacit, přetíženost členů, nedostatečná kvalifikace a kompetence)

Nejednoznačné zadání

Vztahy s klíčovými zainteresovanými stranami (nedostatečná podpora od vedení nebo nekompetence zákazníka)

Neuřízené změny (nebo příliš časté změny)

Důležité projednat, co má být na konci! Pomoct nám může ptát se zákazníka „proč?“.

 

Zdůvodnění projektu

Jaký je výchozí stav? Co je příležitostí či problémem, který je třeba řešit?

Proč chceme projekt realizovat? Jaké přínosy by měl projekt mít?

Jaké jsou možnosti řešení problému či dosažení přínosů? Která z možností (variant) je nejvýhodnější?

Jaký bude cíl projektu - cílový stav, do kterého směřujeme?

Jakými cestami lze cíle dosáhnout?

Která cesta k dosažení cíle je nejvýhodnější?

 

Kritéria pro výběr varianty dosažení cíle – doba návratnosti, čas, výše nákladů a míra rizika.



Desatero pro zvládání krize:

1.     Uklidněte se, uklidněte ostatní.

2.     Analyzujte situaci. Bleskově.

3.     Udělejte si plán akce.

4.     Informujte nadřízeného.

5.     Zbavte se všeho, co nemusíte udělat teď hned.

6.     Připravte krizovou komunikaci.

7.     Sestavte tým krizového managementu.

8.     Dejte se do práce, monitorujte pokrok, přijímejte rychlá rozhodnutí.

9.     Připravujte řešení po krizi.

10.  Ukončete krizi správně. Připravte se na další.

 

Díky této knize jsem si uvědomila, že jsme v projektu SERENE plánování projektu neudělali pořádně. Myslím si, že plánování projektu je opravdu důležité a když se přeskočí, v budoucnu mohou nastat problémy a stejně se k tomu teď nakonec vracíme. Rozhodně si plánujeme vytvořit lean canvas.


Kromě toho se mi líbila část se vedením porad. Přestože mě nenapadá kde bych teorii v nejbližší době mohla využít, chci se k této eseji v budoucnu vrátit a zkusit odvést nějaký meeting podle „DRP(V)“. Zároveň pro mě bylo zajímavé zjisit, že ho částečně aplikujeme na našich Business meetingách s družstvem JBS

.

Když jsem viděla obrázek s rozhodovacími kritérii projektu, uvědomila jsem si, že v Taistelle složku udělat to „co nejlevněji“ nesplňujeme a ani se jí splnit nesnažíme. Složku „co nejlépe“ naopak vnímáme jako nejdůležitější a držíme se jí od existence projektu. Co ale v minulosti pokulhávalo byla složka „co nejrychleji“, naštěstí už je to spíše záležitost minulosti. Byla jsem překvapená, že průsečík těchto tří bodů vlastně neexituje a když jsme zapojili jen jeden z nich, projekt se posouval velice pomalu. Když jsme však začali dodržovat dva z nich, projekt se začal rozvíjet velice rychle.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: