Proč jsem si vybral tuto knihu?
Touto knihou jsem chtěl uzavřít své teoretické vzdělávání v oblasti obchodu a pustit se do něj naplno. Dostal jsem na knihu doporučení od starších ročníků, tak jsem zvědav, zda mi tato kniha dokáže ještě něco předat, nebo zda jsem už dostatečně vybaven jít lámat ledy do světa :)
Co zajímavé si z knihy odnáším?
V obchodě mají největší předpoklad uspět tzv. ambiverti. Ambiverti jsou lidé, kteří nejsou ani příliš extrovertní, ani příliš divoce introvertní. Na škále introverze a extroverze sedí ambiverti přibližně uprostřed. Prodej jakéhokoliv druhu vyžaduje jemnou rovnováhu mezi kontrolou a reakcí. Ambiverti dokážou tuto rovnováhu najít. Vědí, kdy mají mluvit a kdy zmlknout. Jejich širší repertoár jim umožňuje dosáhnout harmonie s širším okruhem lidí a pestřejším souborem okolností. Ambiverti jsou nejlepší ovlivňovači, protože mají největší zkušenosti s naladěním na druhé.
Tip na TS: Jeff Bezos na svých důležitých poradách doplňuje ještě jednu volnou židli, která zůstává prázdná. Je tam, aby všem, kdo se zde shromáždili, připomínala, kdo je ve skutečnosti nejdůležitější osoba v místnosti: zákazník.
Princip kontrastu – často něco pochopíme lépe, když to vidíme ve srovnání s něčím jiným, než když to vidíme izolovaně. (Situace z knihy – bezdomovec žebrá na Times Sqaure o peníze s nápisem „jsem slepý“ a není moc úspěšný. Marketingový specialista mu však sem dopíše čtyři slova a na ceduli stojí „je jaro a já jsem slepý“. Lidé najednou v kontrastu přispívali, jak diví.)
Prodávejte zážitek z koupě vašeho produktu/služby – pokud prodej formulujeme ze zážitkového hlediska, je větší šance, že povede ke spokojeným zákazníkům a dalším obchodům. Budete-li tedy prodávat auto, nepřehánějte básnění o sedadlech z úžasné korinstké kůže. Místo toho zmiňte, co vše auto kupujícímu umožní – vidět nová místa, navštívit staré přátele a zažít mnoho nových věcí.
Navyšovací služba – znamená to dělat pro jiné osoby více, než očekávají nebo než jste původně zamýšleli, podniknout kroky navíc, které změní všední interakci na nezapomenutelný zážitek. Kdykoliv jste v pokušení někomu navýšit prodej, zastavte, co děláte, a místo toho navyšte službu. Nesnažte se zvyšovat, co mohou udělat pro vás. Zvyšte, co můžete udělat pro ně.
Moje hodnocení a ATP
No v první řadě musím říct, že mě knížka zklamala. Nebo možná nezklamala, ale 99% informací už vím. Krom výše zmíněného, na které se určitě zaměřím v rámci mého ATP (princip kontrastu hlavně). Při čtení této knihy mi došlo, že teorie už mám opravdu až požehnaně – jde se to tedy naplno testovat do praxe.