Proč Nakupujeme?
Úvod: Tuto knihu jsme si vybrala, abych více porozuměla nákupnímu chování konzumní společnosti. Kniha se zabývá výzkumem nakupování a zjišťuje, co lidi vede k tomu, aby něco koupili. Autor používá své zkušenosti ze svého vlastního výzkumu a konzumní společnosti, která se zabývá nakupováním, aby popsal své poznatky o tom, co ovlivňuje nákupní rozhodnutí lidí. V knize najdeme také témata, jako je design obchodu, umístění produktů v prodejně a prodejní techniky.
Zde jsou čtyři myšlenky, které mě v knize nejvíce zaujali.
1. Design obchodu může ovlivňovat, jak dlouho zákazník zůstane v obchodě, jakou cestou prochází a co si nakonec koupí.
- Z mé vlastní zkušenosti musím říct, že na mě rozložení obchodu nepůsobí u potravin. Do velkého hypermarketu jako je Tesco, Kaufland, Lidl atd. většinou jen rychle vběhnu, vezmu všechny věci ze seznamu a letím zase dál. Naopak, když nakupuji třeba oblečení a „courám se“ po obchodech, má na mě rozložení obchodu velký vliv. Nejhorší jsou zbytečné roztomilé věci u pokladny, které vždy nutně potřebuji.
2. Autor ve své knize také zmiňuje, že umístění samotných produktů v obchodě může ovlivňovat, zda si zákazník všimne produktu a zda ho nakonec koupí.
- Tohle má neuvěřitelně dobře udělané IKEA. Nejen, že má rozestavěnou prodejnu tak, abyste ji museli celou projít. Má také skvěle znázorněné produkty v hotovém interiéru a následně samostatně na velkých paletách. Ve chvíli, když vidím, jak dóza vypadá v krásné kuchyni, mám hned pocit, že ji potřebuji do té svojí. IKEA je pro mě velkým problémem, vždy když jedu pro jednu věc a musím ji celou projít, odcházím s minimálně čtyřmi dalšími věcmi.
3. Prodejní techniky a taktiky na ovlivnění nákupního rozhodnutí zákazníka.
- Do této kolonky spadá snad úplně vše a jsem občas v údivu, co všechno dokážou lidé vymyslet. Mimo slev a akčních nabídek se dají použít ještě tzv. neviditelné techniky, jako je umístění produktu na úroveň očí, vůně nebo designu obchodu, aby podpořili nákup.
4. Role emocí a nákupního rozhodování. Autor zmiňuje, že emoce hrají velmi důležitou roli při nákupních rozhodnutích.
- Obchody často používají různé triky, jako je třeba použití barev, hudby a vůně, aby ovlivnili emoční stav zákazníka. Na mě toto působí více než dost. Emoce jsou mojí nedílnou součástí, a pokud se spojí perfektní zážitek v mém oblíbeném obchodě, odkud si ještě odnesu super zboží, nedokážu odolat dalšímu nákupu a stávám se loajálním zákazníkem.
Závěr: Hrozně moc doporučuju si knihu přečíst. Myslím si, že bych ji využila spíše, kdybych měla výrobek než službu, ale znát tyto triky a typy a jen si uvědomit jak to působí na mě samotnou je velké uvědomění. Pokud máte výrobek, je tato kniha přesně pro Vás! Škoda, že jsem si jí nepřečetla hned v prvním ročníku.