Proč jsem si vybral tuto knihu?
Knihu jsem si vybral, jelikož jsem se rozhodl dozvědět se vice o psychologii zákazníka a z čeho plyne jeho rozhodnutí o tom, zdali si produkt koupí nebo ne. Mimo jiné mě kniha zaujala svým názvem, při kterém se mi zprvu vybavily ženy nakupující oblečení, nicméně uvědomil jsem si, že tato kniha se dá uplatnit v jakékoli oblasti nákupu a obchodu.
Obsah
Samotná kniha je psána známým ekopsychologem (oblast environmentu) Paccem Underhillem a pojednává o tématice faktorů a klíčových rolí, které hrají rozhodující roli u zákazníka při nákupu zboží či služby. Samotné faktory mohou být cokoli od pocitu při vstupu na eshop až po příjemnost obsluhy v kamenném obchodě. Pokud tedy chce v dnešním světě společnost uspět, je nezbytné, aby pozorovala a dobře znala chování spotřebitele v obchodě nebo na eshopun aby na jeho základě mohla například rozmístit produkty či vybrat barvy nebo rozložení.
Zákazník
Je důležité znát přesně kdo náš zákazník je, tedy mít určenou cílovou skupinu, na kterou náš produkt či službu zaměřujeme na základě analýzy jejich chování a potřeb. Abychom zjistili, jak náš zákazník uvažuje, musíme se vžít do jeho role a opravdu se snažit pochopit všechny faktory, které mohou hrát roli. Může to být cokoli od rozmístění produktů v obchodě, například dát nejprodávanější produkt co nejdále, aby zákazník musel projít celý obchod a viděl co nejvíce ostatních produktů.
Rozlišujeme také rozdíly mezi generacemi tedy věkem a zároveň pohlavím u našich zákazníků.
Muži
- Jasná vize, co přesně potřebuje a jde do vybraného obchodu
- Ceny většinou nebývají hlavním faktorem hrajícím roli při rozhodování
Ženy
- Baví je nakupování, tudíž čas strávený v obchodě pro ně nehraje roli
- Potřeba věci vidět, zkusit si je, rozmyslet se a následně až vybrat
- Berou v potaz mnohem více věcí u produktu než muži – obal, cena, umístění produktu
Děti
- Barvy a obal hrají důležitou roli
- Umístění musí dávat smysl, tedy produkty musí být nízko, aby je dítě vidělo
- Děti nenakupují, ale ovlivňují rodiče k nákupu
Senioři
- Produkt musí být jednoduchý
- Ví, co si přišli koupit
ATP
- Určit si cílovou skupinu a přesně si definovat její chování je nezbytné pro zdravé fungování podniku – je to tedy věc, kterou věřím že bychom měli detailně rozpracovat i u nás v týmu
- Je dobré mít v obchodě udělanou možnost si sednout
- Je dobré mít zkušenost s produktem předtím, než si ho koupíme. Proto bychom jako tým mohli vzít na domluvení Birthgivingu zákazníka k nám do kanceláří, aby poznal, jak fungujeme a kdo jsme.
Závěr
Kniha se mi líbila, jelikož je zde mnoho příkladů ze života oproti obvyklým teoretickým či akademickým znalostem. Lehce se čte a je psána neformálně s občasným humorem, proto bych ji doporučil každému, kdo hledá lehčí, avšak přesto naučné čtení. Celý koncept je celkem složitý, nicméně autor ho v této knize popsal celkem jednoduše.