Pricing


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 06.04.2023

Pricing: zásady a postupy tvorby cen.   HANNA, Nessim a DODGE, Robert H.

Knihu Pricing – zásady a postupy tvorby cen jsem si přečetla kvůli předmětu řízení financí, do kterého jsem na tuto knihu psala esej o eventu, který jsme pořádali.

Kniha mi přišla překvapivě jednoduchá a pochopitelná, bylo v ní několik definicí a byla velice strukturalizovaně rozdělena a dobře se v ní hledaly konkrétní informace.

V eseji jsem použila hlavně tuto část teorie:

Definice ceny - Pojem ceny je neobyčejně komplexní a úlohy, které může cena mít, jsou mnohé. Těmi dvěma základními rolemi ceny jsou role alokační a informační. Cena výrobku ve funkci alokačního mechanismu určuje, kdo si může koupit výrobek, v jakém množství bude nakoupen čili celkovou poptávku po výrovku. Ve své alokační funkci mohou mít ceny dělící účinek, když rozdělují společnost na ty, co „mají“ a na ty, co „nemají.

Přijde mi to poměrně dobře vysvětlené a pochopitelné, je to možná první kniha, kde bych takové definice hledala.

Definice cenotvorby - Proč je tento proces tak důležitý? „Správné určení cen představuje pro podnik nejrychlejší a nejefektivnější způsob, jak dosáhnout maxima svého zisku. Správná cena může hnát zisky vzhůru rychleji než zvyšování obratu. Špatná cena může právě tak rychle vše zhatit. Mnoho manažerů, aniž by si toho byli vědomi, promarní významné peněžní částky v rovině obchodní transakce, tedy tam, kde výrobek přichází do styku se spotřebitelem.“

Dále jsem se konkrétněji zabývala tématem kritické faktory rozhodování o cenách, což bychom mohli nazvat asi i cenotvorbou, konkrétně „co máme brát v potaz, když ji děláme“.

Dozvěděla jsem se, že ty faktory jsou takové:

-        Nákládové informace, aka kolik nás stojí produkt nebo službu udělat

-        Vnímání hodnoty zákazníkem, aka jak moc oceňuje, co nabízíme

-        Dynamika konkurence, aka jestli třeba změní naše konkurence ceny, když mi je máme jiné

Dál jsem se taky zajímala o strategie, jaké můžeme použít při cenotvorbě, a o jejich pravidla:

1.     Rozsah – Je z hlediska velikosti nákupů účelné určovat cenu zvlášť pro jednotlivé zákazníky?

2.     Znalosti spotřebitele – Jsou zákazníci finančně schopni finančně ocenit hodnotu výrobku a rozpoznat rozdíly mezi cenovými hladinami?

3.     Poptávka – Hraje cena při rozhodování spotřebitele důležitou roli?

4.     Informace – Umí prodávající správně ocenit vztah mezi cenou a hodnotou a úroveń poptávky?

5.     Konkurenční substituty – Existují v dané kategorii výrobky, které lze pokládat za blízké substituty, s nimiž by bylo možné porovnávat cen\?

6.     Přízeň – Bude dávat zákazník přednost konkurenci z necenových důvodů?

Myslím si, že tato kniha je velice praktická a určitě teorii vyyužiji v praxi, už jen při naceňování produktů v Taistelle. Myslím si, že odpovědi na to, jakou cenu stanovit, tam najde každý.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: