Pricing: zásady a postupy tvorby cen


1 bod

Hodnocení: 80 %

Přidáno: 04.04.2021

Pricing: zásady a postupy tvorby cen   Nessim Hanna, H. Robert Dodge

Proč jsme si knihu vybral?


Knihu jsem si vybral jelikož jsem potřeboval získat teorii k nacenění produktu v našem projektu.


V knize jsem hledal odpovědi na tyto otázky:


Proč je správná cena tak důležitá?

Jak cenu definovat?

Jaké jsou možnosti tvorby ceny?


PODSTATA PROCESU TVORBY CEN


Správné určení cen představuje pro podnik nejrychlejší a nejefektivnější způsob, jak dosáhnout maxima svého zisku. Mnoho manažerů, aniž by si toho byli vědomi, promarní významné  peněžní částky - potenciální zisk - v rovině obchodní transakce, tedy tam, kde výrobek přichází do styku se spotřebitelem. (Michael V. Marn a Robert L. Rosiello: Managing Price, Gaining Profit. The McKinsey Quaterly, 1992, s. 18-37)


Cena stanovená pro výrobek či službu by v ideálním případě měla zajistit co nejvyšší ziskové rozpětí z daného obratu, respektovat hodnocení výrobků či služeb zákazníkem, měla by být citlivá na omezení ze strany konkurence a měla by předcházet konkurenčním atakům.


Jak definovat cenu?


Zákazníci považují cenu za peněžní vyjádření hodnoty jako míry kvality nebo vlastností a užitků daného výrobku nebo služby ve srovnání s jinými výrobky nebo službami. Tento vztah může být vyjádřen zlomkem:


cena = kvalita/hodnota


Jinými slovy, cena je ukazatelem kvality, jak ji interpretuje trh. Z psychologického hlediska představuje cena kvantitativní ocenění a/nebo subjektivní představu o užitcích vybraného souboru charakteristik našeho výrobku nebo služby. 



Hodnota stanovená trhem je výrazem užitků získaných z celého souboru charakteristik konkrétního výrobku nebo služby. Tento soubor zahrnuje fyzikální a výkonové charakteristiky, které zajišťují základní funkce výrobku, spolehlivost výrobku, uživatelské pohodlí, flexibilitu užití a estetičnost vzhledu, stejně jako doplňkové vlastnosti, k nimž patří úroveň servisu a technické poradenství, a symbolické vlastnosti, jako je například prestiž a status nebo čistota a bezpečnost.


Je-li vytvořeno mentální spojení mezi kvalitou, speciálními charakteristikami, renomé a vyjímečností výrobků a mezi vyšší cenou, pak vůbec nepřekvapí, že například auta jako Lexus mají visačku vysoké ceny.



TVORBA CENY V NAŠEM PROJEKTU


Před samotnou tvorbou ceny jsme se s kolegou rozhodovali nad třemi možnostmi tvorby ceny. Volili jsme mezi nákladově, poptávkově a konkurenčně orientovanou tvorbou ceny:


Nákladově orientovaná tvorba cen: Jedná se o nejjednodušší metodu tvorby cen. Vychází z kalkulace všech nákladů, ať variabilních nebo fixních, k nimž přičteme žádoucí ziskovou přirážku. 


Poptávkově orientovaná tvorba cen: Kdybychom zvolili tento postup, tak bychom neměli hledět pouze na náklady na materiál, práci režii a na další výdaje spojené s výrobou nebo marketingem Questopia boxu, ale spíše bychom kladli důraz na intenzitu poptávky po našem produktu. Nezbytným předpokladem aplikace tohoto typu cenové tvorby je znalost struktury poptávky, kterou bohužel v projektu zatím nemáme.


Konkurenčně orientovaná tvorba cen: U této metody se ceny odvozují od úrovně cen účtovaných konkurencí. Nejprve musíme určit, koho v současnosti považujeme za konkurenci. V dalším kroku provedeme vyhodnocení konkurenceschopnosti svého vlastního výrobku. Po zvážení těchto poznatků můžeme cenu stanovit pro výrobek firmy a upravit oproti převládající “tržní” ceně směrem nahoru nebo dolů, přičemž se v úvahu berou zvláštní rysy Questopia boxu, relativní přednosti či slabiny jeho konkurenční postavení a reakce konkurence na stanové ceny. Pokud bychom zvolili tuto metodu, tak bychom museli velmi pozorně sledovat reakci naší konkurence na stanovenou cenu. A jelikož v našem tržním prostoru konkuruje malý počet firem, je to zvláště důležité, protože cenové změny pravděpodobně povedou k okamžité změně cen u konkurence. 


Jakým směrem tvorby cen jsme se vydali a proč?


I když jsem jednotlivé tvorby cen popsal jednotlivě, v projektu jsme využili kombinaci dvou metod - nákladově a konkurenčně orientovanou tvorbu ceny. Důraz klademe primárně na nákladově orientovanou tvorbu ceny, konkurenci využíváme k ověřování, zda se od ní příliš cenově nevychyluje. 


U nákladově orientované ceny se nám líbí její jednoduchost, jelikož nevyžaduje žádné další úsilí nad rámec práce s účetními či finančními údaji našeho družstva. Náklady se považují za stěžejní a nejdůležitější faktor cenotvorného úsilí firmy, jež je zaměřeno na pokrytí těchto nákladů a realizaci žádoucí ziskovosti. 


Také se nám nákladově orientovaný přístup líbil z etického hlediska, jelikož v minulosti výrobci a obchodníci při určení své ceny tradičně vycházeli z nákladů. V knize jsem se dočetl, že mnoho podnikatelů věří, že společnost bude mít větší důvěru a úctu spíše k podniku, který vychází při stanovení ceny z nákladů, než k podniku, který používá méně pochopitelné a “podezřelejší” techniky. Což nám přijde na našem začátku podnikatelské cesty velmi důležité.


Naše rozhodnutí také potvrdil fakt, že v odvětví služeb, maloobchodu a velkoobchodu, zakázkové výrobě nákladově orientovaná cena převládá. V určitých odvětvích může být nákladově orientovaný přístup jediným uznávaným a akceptovatelným přístupem.




Hodnocení: 80 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 30.08.2021 - 15:58


Moc hezký přenos teorie do praxe. Teď už jen doklepnout hřebíček s vyhodnocením, jak se vám dlouhodobě osvědčila výše stanovené ceny.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: