„U služeb je produktem proces. Služby nelze smyslově nahlédnout a fyzicky nahmatat. Teprve na základě poznání získaného praktickými zkušenostmi může zákazník rozhodovat o koupi služby. Služby nejsou vyráběny a pak expedovány zákazníkům. Hlavním konstitutivním prvkem služeb je spíše prožitek kvalit a vlastností, které lze smysluplně zhodnotit teprve po koupi, resp. v průběhu produkce poskytování či konzumace služby.“ Eventové služby jsou oproti jiným projektům či byznysům dost specifické. Zákazník totiž neví, co si přesně kupuje a v začátcích projektu jsme se tomu musely přizpůsobit. Bez zkušeností a bez portfolia naší práce o nás zájem pochopitelně moc nebyl. Naši první akci jsme dělaly zadarmo, další téměř zadarmo, ale tu nadcházející bychom chtěly už dělat za rozumnou částku, aby se nám zaplatil minimálně náš čas. Ověřily jsme si, že tyto služby fungují na organický dosah a tak se chceme co nejrychleji dostat do podvědomí mezi ty, co budou očekávat, že nejsme jen „levní studenti“. Oslovujeme tedy firmy, které by mohli mít budget vyšší a zároveň jsme začaly být otevřené i podnikatelským příležitostem. Co je však opravdu důležité, je zmíněný prožitek kvalit a vlastností, který je tím, co si zákazníci kupují. Ať už je zákazníkem ten, kdo chce akci pořádat (zadavatel) B2B, nebo ten, kdo na akci přijde B2C, usilovně se snažíme naší komunikaci a fungování týmu nastavit tak, aby naši zákazníci byli maximálně spokojeni. Proto nezapomínáme ani na reflexi, která je pro zdokonalování naší práce klíčová. „Bez ohledu na povahu služby jsou jejími základními vlastnostmi či užitky kvalita (dosažení přislíbených či očekávaných výsledků), konzistence dodávaného produktu a spolehlivost (poskytovat vždy to, co se slíbilo).“
„Pomíjivost: Vzhledem k tomu, že nastávají období, kdy je příliš velká poptávka a období, kdy není žádná nebo je jen hubená poptávka, musí být navrženy strategie, s jejichž pomocí bude možno překlenout tyto výrazné výkyvy poptávky směrem dolů a nahoru. Mezi strategie pro období vysoké poptávky patří najímání pracovníků na částečný úvazek, práce přesčas, přednostní péče o pravidelné zákazníky, kdy se ostatní nechají čekat, odmítání či odsouvání zakázek a zadávání práce subdodavatelům. Strategie pro období nízké poptávky zahrnují poskytování cenových úlev, nabídku služeb jiného druhu, aby se využilo nevytížených kapacit, a zintenzívnění prodejního a propagačního úsilí.“ U eventových služeb je opravdu důležité toto předpovídat. Z naší zkušenosti víme, že na akci je potřeba pracovat někdy několik týdnů předem, přičemž těsně před, během a po akci se k tomu pracuje opravdu intenzivně. Eventy z kapacitních důvodů jsme schopné zorganizvat pouze 2 měsíčně, pokud bychom projekt měly jako full time job, tak maximálně 5 za měsíc. Do cenotvorby je samozřejmě nutné časem postupně započítávat i čas, který jsme se vzdělávaly anebo získávaly zkušenosti. Je tedy důležité podle toho cenu uzpůsobit. Co se týká sezónnosti (tedy toho, abychom se opravdu uživily celý rok), nejvíce eventů se koná obecně od října do května s malou přestávkou o vánočních svátcích. V létě se ale eventy v hojném počtu konají také, i když jsou často jiného charakteru. To nám ale v ničem nebrání.
„Různorodost: V oblasti služeb existují značné možnosti modifikací způsobů jejich provedení. Kvalita a obsahová podstata služby (zdravotní péče, telefonní služby, kosmetické služby atd.) se mohou měnit od poskytovatele k poskytovateli, od zákazníka k zákazníkovi a ze dne na den. Obecně platí, že čím je služba pracovně intenzívnější, tím větší je možnost její různorodosti.“ Na rozdíl třeba od svatebních agentur, jsme se rozhodly být otevřené eventům v podstatě jakéhokoliv charakteru.
„CENOVÉ ROZHODOVACÍ PROCESY
Poskytovatelé služeb, podobně jako jejich kolegové prodávající věcně hmatatelnější výrobky, musí dodat zákazníkovi určité vlastnosti a/nebo užitky za atraktivní cenu. Za atraktivní cenu lze označit buď cenu, která je nižší než cena konkurenčního ekvivalentu, nebo prémiovou cenu, která je zákazníkovi více než kompenzována přidáním a zvýšením hodnoty.“ Jelikož jsme s eventy teprve začínaly a neměly jsme žádnou přidanou hodnotu oproti jiným zajetým eventovým agenturám, rozhodly jsme se, že budeme zatím atraktivní cenou. Až nasbíráme potřebné zkušenosti v oblasti event managmentu, chtěly bychom se zaměřit na naší přidanou hodnotu – vkus pro „estetično“ a blízkost k mladým lidem (tedy v rámci event marketingu bychom mohly lépe cílit na mladé lidi).
Cenová tvorba orientovaná na náklady
Stanovení ceny na bázi nákladů, kdy se zákazníkovi či klientovi účtují náklady služby plus určený procentní poplatek, je běžné pro odborné služby, jako jsou právní, poradenské a lékařské služby. Profesionální firma, která používá tuto cenovou strategii, věří, že se jí daří poskytovat jejím současným klientům služby zřetelně lepší kvality, než nabízí jejich konkurence.
Cenová tvorba s ohledem na fluktuaci poptávky
Jednou z charakteristik služeb jsou z velké části nekontrolovatelné výchylky poptávky nahoru a dolů. Systém rozdílných cen, kdy jsou účtovány nižší ceny mimo období špičkové poptávky, bude stimulovat přesun poptávky z období špičkové poptávky mimo toto období a možná zvýší i celkovou úroveň poptávky po službě.
Kapacitně orientovaná cenová tvorba
U služeb náročných na vybavenost zařízením způsobují výkyvy poptávky nahoru a dolů určité problémy při tvorbě cen služeb. Budeme-li uvažovat například zařízení na zpracování dat, které by mohlo zpracovat cca 4 až 20 tisíc transakcí během 24 hodin, pak budou transakční náklady a tím i podíl nákladů zúčtovaný na jednu transakci výrazně ovlivněny velikostí poptávky.
Cenová tvorba na bázi užitku
Základním předpokladem cenové tvorby na bázi užitku je, že zákazníkem vnímané užitky služby a cena daná hodnocením těchto užitků zákazníkem nejsou vázány na náklady spojené s provedením služby. Jestliže cena na bázi užitku neposkytuje požadovaný výnos z investic nebo je dokonce nižší než náklady, pak je nutno dodat službě nové vlastnosti a/nebo užitky, a to takovým způsobem, aby trh odměnil celkové provedení služby vyšší, popř. prémiovou cenou. Příkladem může být jeden podnik zaměřený na finanční služby, který zvýšil užitek finančních informačních služeb jejich kombinací s bezplatnými konzultačními službami a vyšší mírou přesnosti (kvality) poskytovaných dat.
Paketování cen
Paketování služeb představuje spojení dvou nebo více služeb do jednoho kompletu nabízeného za speciální cenu, která je nižší než souhrnná cena služeb, pokud by byly nakupovány jednotlivě. Jde například o následující případy: Pakety cestovních kanceláří, které zahrnují leteckou přepravu, ubytování v místě určení, stravování, speciální zájezdy a činnosti, nájem aut apod.