Důvod přečtení:
Princip o kterém je tato kniha se objevuje všude možně a mnohokrát mi dané použití nedávalo smysl. Chtěl jsem si tedy zjistit, jestli je dané pravidlo dle mého nedokonalé a nebo jestli ho lidé využívají špatně. Zároveň je kniha od známého ekonoma, takže pro mě o to víc dávalo smysl si ji přečíst.
Myšlenky knihy:
Vilfredo Pareto byl ekonom s jehož myšlenkami obecně nemůžu souznít, ale vytvořil statistický model, který přesahuje znalosti ze kterých byl vytvořen.
Samotný princip - 80 % důsledků z 20 % příčin. Tento model se pak aplikuje i do dalších odvětví. Například v podnikání se používá při porovnávání segmentů zákazníků a množství od nich získaných obratů. Aplikuje se to tedy tak, že 20% zákazníků přináší 80% obratu a zároveň zbylých 20% obratů je od 80% zákazníků. Dále tento model může poukazovat i na to, že 80% výsledků plyne z 20% úkolů v rámci podniku. Princip se ale také využívá pro vnitřní prostředí společnosti, například že 20% zaměstnanců vytváří 80% hodnoty produktu.
Paretova analýza - je to způsob jak zjistit, které příčiny (20%) zapříčiňují většinu důsledků (80%) a naopak které příčiny (80%) vytváří pouze 20% důsledků. Po této analýze by člověk měl být schopen optimalizovat funkce svého podniku a může tedy sloužit pro zvyšování efektivity společnosti.
Platí vždy? - Ne. Jelikož se jedná o statistický model, tak platí především v případech s velkým množstvím vstupů. Pokud se tedy hodnotí jeden konkrétní případ, pak se to k modelu můžu blížit, ale zároveň se jím to řídit nemusí. Je tedy nesmysl tento princip aplikovat na všechno v životě člověka, protože jen v některých případech to může být dostatečně přesné na to, aby se z toho dali vyvozovat jasné závěry. Dalšími principy rozdělení jevů je například rovnoměrné, Gaussovo atd.
Kdy a jak ho tedy využívat? - Tady se podle mě vyskytují dva možné postupy, jak tento princip využívat. Pokud jste schopný matematik a ideálně specialista v oboru statistiky, pak tento model budete schopný reálně počítat a budete téměř automaticky vědět kdy ho využít. Pokud se ale tomuto oboru nevěnujete, pak je pro vás ale také možnost tento princip využít. Stačí nad ním přemýšlet jako nad myšlenkou, kterou musíte promyslet vždy pokud hledáte nějaké optimalizace (procesů, produktu, marketingu atd.). Pokud to budete brát pouze jako myšlenku k promyšlení, tak se podle mě vyhnete tomu, že budete těmto číslům přiřazovat každý nesmysl. Zároveň když ale tento myšlenkový proces provedete, tak vám může reálně poukázat na některé problémy v tom jak jste nad daným problémem zatím uvažovali.
Praxe:
V praxi jsem zatím byl schopen zamezit špatnému využití tohoto principu v týmu. Dál jsem při optimalizaci některých procesů týmu přinesl myšlenku tohoto pravidla, což vedlo k podle mě pozitivní změně v myšlení nad danou optimalizací.