Pravidlo žádných pravidel


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 26.03.2022

Pravidlo žádných pravidel   Reed Hastings, Erin Meyerová

Proč jsem si vybral tuto knihu?

Na tuto knihu jsem slyšel hodně doporučení. Zároveň tato kniha popisuje úspěšnou firmu Netflix a její firemní kulturu. Proto jsem se rozhodl si tuto knihu přečíst.


Zajímavé informace z knihy:

Na začátku knihy se popisuje to, jak firmy na začátku žádná pravidla nemají, snaží se být otevření a flexibilní, ovšem s časem přichází nastavování stále více a více pravidel.


Proč se ve firmě zavádějí pravidla a opatření?

Je to kvůli zaměstnancům, kteří se flákají a nejsou zodpovědní. Pokud tito lidé budou propuštěni nebo nebudou vůbec najati, tak význam všech těchto pravidel odpadá. Místo pravidel se musí v lidech budovat vlastní zodpovědnost. Pokud zaměstnanci dostanou větší volnost, dokážou se lépe rozhodovat a bude jednodušší je vést k odpovědnosti.


V Netflixu se každý rok dělá aktualizace výše platu zaměstnanců na daných pozicích. Dělá se to tak, že Netflix sám nutí své zaměstnance, aby chodili na pohovory do konkurenčních firem a sami zjišťovali vlastní hodnotu na trhu práce. Při vyšší nabídce od jiné firmy Netflix tuto nabídku převýší. Otázka je, do jaké míry si mohou zaměstnanci vymýšlet, kolik jim bylo nabídnuto a kolik ne. V jiné knize jsem četl, že z psychologického hlediska ukrást fyzicky peníze například z kasy je o dost složitější a náročnější, to znamená, že by to udělal málokdo. Ovšem „okrást“ svého zaměstnavatele lží je jednodušší. Takže pokud by jim konkurence nabídla třeba 5 000 USD měsíčně, daný zaměstnanec by neměl problém zalhat Netflixu, že jeho hodnota na trhu je 5 500 USD a taková odměna by mu byla nabídnuta.


Nejvíce inovací ve firmě vzniká potom, co se zaměstnanci vrátí z dovolené. Pokud dáte zaměstnancům předem vědět, že mají nárok během roku na 5 týdnů dovolené, tak je pravděpodobně všechny využijí. V Netflixu mají pravidlo, že si zaměstnanec může vzít kolik dovolené chce, závisí to na něm a nikdo to nemusí schvalovat. Zaměstnanci mají svou práci opravdu rádi a váží si ji, takže dle průzkumu Netflixu a dalších společností má toto pravidlo zajímavý efekt. Lidé využijí dovolené ve výsledku méně, než je k dispozici v jiných firmách dle předem stanovených pravidel. Jednoduše shrnuto: Pokud řeknete lidem, máte nárok na 30 dnů dovolené, tak ji celou využijí. Pokud řeknete lidem, je na vás, zda budete celý rok na dovolené nebo jen jeden den v roce na dovolené, ve výsledku si dovolené vezmou méně, než když ji mají přidělenou. Logicky bychom si řekli, že zaměstnanci budou celý rok na dovolené, když vlastně můžou. Ovšem všichni chápou, že by takhle neodvedli žádnou práci a z firmy by je brzy vyhodili. Protože si váží svého místa a své práce, chtějí pracovat ještě více a dovolené si vzít co nejméně. Nepochopil jsem ovšem, jak se do toho promítne zákonem stanovená výše dovolené. V ČR je minimální dovolená stanovena na 4 týdny, tedy 160 hodin. V USA prý povinná dovolená neexistuje, tudíž zde dochází ke střetu tohoto benefitu, jelikož v ČR tento benefit nelze tak dobře využívat, jelikož jsme omezeni státem na minimální délku dovolené.


U nás v TA jsme měli určitá pravidla, která jsme si mohli sami upravit dle svého. My jsme ale pravidla samozřejmě všechna nedodržovali a vytyčené cíle jsme nesplnili. Z mého pohledu hrají v tomto selhání roli dvě věci. Za prvé nebyla dodržena základní myšlenka konceptu, která zní „podnikejte“. Za druhé jsme neměli odvahu vyhodit špatné členy týmu. Tam nastává problém, že když někoho vyhodíme ve druhém ročníku studia, tak nikoho vlastně nemůžeme přijmout do druhého ročníku. Jelikož jsme studijní obor na VŠ a ne pouze firma…


V Netflixu je třeba základní myšlenkou: Dělejte vše v nejlepším zájmu firmy. Každý člověk si tedy sám podvědomě u každého jeho kroku řekne, zda je toto v zájmu firmy nebo není toto v zájmu firmy? V knize se uvádí příklad: Zaměstnanec jede na služební cestu a sám si zarezervuje pokoj, vybírá si, zda si koupí pokoj za 50 USD na noc nebo na 80 USD. Když si ho vybírá, tak už si ho vybírá rovnou s tím, co je lepší pro firmu. Zaměstnanec si klidně může objednat pokoj za 1 000 USD, ovšem při reflexi nebo schůzce s nadřízeným bude muset tento krok obhájit. Pokud neobhájí, proč si koupil tak drahý pokoj, tak bude z firmy vyhozen. Opět je to o vlastní odpovědnosti.


Co si odnáším do praxe?

Ve svém projektu chci zavést kontrolu, že dáma byla opravdu na provedeném úklidu. Existují aplikace, které dokážou zaznamenat docházku na dálku. Já si nejsem jistý, jak tato kontrola bude působit na dámy. Zkusím si s nimi o tom nejdříve popovídat, jak to ony vidí a co na to říkají. Sesbírám od nich zpětnou vazbu. Následně si sám vyzkouším používání více druhů aplikací. Měl bych sestavit jednoduché body toho, jak naše firma uklízí a funguje a nechat s tím seznámit naše dámy a dát jim to přečíst. Zatím jsem nepocítil, že bych potřeboval někoho z práce vyhodit, ovšem pokud to tak budu cítit, budu muset tento razantní krok udělat. Vyhození z práce by mělo následovat až po nějaké reflexi, pokud nedojde ke zlepšení během určitého období po reflexi, mělo by dojít ihned k propuštění. Se svými zákazníky si snažím budovat opravdu citové vazby stále na profesionální úrovni. Měl bych je častěji navštěvovat. Firemní kultura je velmi důležitá a knihu hodnotím velice přínosnou a pozitivní.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: