Autorka v knize rozebírá myšlenky a názory úžasného Michaela Portera, který přišel s modelem pěti tržních sil a konceptem hodnotového řetězce. Obě tyto teorie se zaměřují analýzu trhu a konkurence a slouží manažerům k určení strategické pozice na trhu.
Hlavní porterovou myšlenkou, na které je celá kniha postavena, je důležitost absence soutěžení. Porter nás učí, že v podnikání nejde o to vyhrát či být jedničkou na trhu, ale jde o to být v zisku. K čemu nám je být největší firmou v oboru, když budeme muset naše zisky obětovat na potírání konkurence.
Porter také zmiňuje, že každý podnik by si měl najít svou jedinečnou strategickou pozici na trhu, která bude souznit s jeho posláním a schopnostmi a která pro něj zároveň bude přínosná.
Model pěti sil
Porterův model pěti sil je analytický nástroj používaný k identifikaci a hodnocení konkurenčního prostředí společnosti. Model se zaměřuje na pět základních sil, které ovlivňují konkurenceschopnost firmy na daném trhu. Tyto síly jsou:
Porterův model pěti sil pomáhá společnostem identifikovat klíčové faktory, které ovlivňují tržní prostředí a umožňuje jim lépe se přizpůsobit těmto faktorům. Výsledkem analýzy modelu mohou být strategická rozhodnutí, jako například snížení nákladů, zvýšení kvality produktů nebo služeb, diferenciace produktů od konkurence a podobně. Model může být použit v různých oblastech, jako jsou maloobchod, výroba, finanční služby nebo informační technologie.
Hodnotový řetězec
Tento analytický nástroj slouží podnikům a jejich manažerům porozumět vnitřním procesům a aktivitám, které přispívají k tvorbě a dodání produktů či služeb zákazníkům. Tento řetězec se skládá z primárních a podpůrných aktivit, které jsou základem vytváření hodnoty pro zákazníka.
Primární aktivity zahrnují:
Podpůrné aktivity zahrnují:
Knihu doporučuji úplně všem, kteří se zajímají o strategický management či podnikání obecně, jelikož jsem si jist, že myšlenky z této knihy dokáží každému otevřít oči v pohledu na podnikání.