Proč jsem si knihu vybral?
Knihu jsem si vybral, protože jsem potřeboval teoretický základ pro mou bakalářskou práci. Z knihy čerpám relativně hodně, protože téma práce je Podnikatelský plán. Tuto knihu jsem využil převážně pro strukturu a jednotlivé body podnikatelského plánu.
Je napsána dobrým a pochopitelným jazykem, ale spíše působí jako učebnice. (Ale kniha “Od nápadu k podnikatelskému plánu” je napsána dle mého pro mě lepším jazykem.)
Main points;
Nikdy není pozdě na sepsání podnikatelského plánu, i když jsme už začali podnikat. (Díky němu máme stanovený drive, případně můžeme zpětně zjistit, zda v naše podnikání má smysl pokračovat nebo ne.)
Při čemž je také důležité plán aktualizovat, podnikatelské prostředí se mění a inovace firmy nesmí být cizí. (Viz. moje esej: Inovace je rozhodnutí). – plán také dokáže fungovat jako brožura pro nového člena projektu. Zjistí díky tomu veškeré důležité informace.
Obsah plánu a hlavní myšlenky z knihy:
1. Titulní list = název a logo firmy, autor, klíčové osoby, datum založení a prohlášení
2. Obsah = jen do 3 úrovně
3. Úvod, účel a pozice dokumentu = za jakým účelem je plán sestaven
4. Shrnutí = úvod, trailer, proč náš plán číst a co se čtenář může dozvědět
5. Popis podnikatelské příležitosti = v čem chceme podnikat, proč zrovna teď, je na to prostor na trhu?
6. Cíle firmy a vlastníků = cíle projekty, SMART
7. Potenciální trhy = analýza trhu, jak to na něm teď vypadá
8. Analýza konkurence = důkladná analýza konkurence, přímá, nepřímá, potenciální
9. Marketingová a obchodní strategie = jak se budeme prezentovat, 4P
10. Realizační projektový plán = harmonogram všech kroků projektu, cíle a jak je dosáhneme
11. Finanční plán = kolik nás stojí co, pán výnosů a příjmů, náklady a výdaje
12. Hlavní předpoklady úspěšnosti projektu, rizika projektu = SWOT analýza, možná rizika…
13. Přílohy
Do plánu se doporučuje zmínit o metodách, jako jsou: smart cíle, avatar, cílová skupina, finanční analýza, analýza rizik a další. Osobně jsem v BP doplnil o upravenou SWOT analýzu, která nebal naplněna v plném rozsahu a poupravena pro analýzu rizik.
Financování podnikatelského plánu
Vnitřní (interní) – použití zisku firmy a financování nového projektu, či z dlouhodobých rezerv firmy.
Vnější (externí) – financováno z vkladů, či podílů vlastníků.
Dluhové financování – úvěry, hypotéka, dluhopisy, leasing
Financování se vstupem do základního kapitálu firmy – vklady vlastníků, zisk, odpisy
Strategie
= připravenost firmy na budoucnost
Mise – poslání firmy (např. etické, společenské hodnoty) třeba skrze zapamatovatelné slogany. Sděluje proč firma existuje.
Vize – směr, definuje, čím chce firma být.
Strategická situační analýza:
externí
- Makrookolí (technologické okolí, sociální prostředí, demografické prostřední, politické a legislativní prostředí…), makroekonomické prostředí (míra ekonomického růstu, infalce…)
- Mikrookolí (trendy, míra ziskovosti dosahována v odvětví, sezónnost…) ideálně se používá Porterův model pěti sil (riziko vstupu potenciální konkurentů, rivalita mezi stávajícími firmami, smluvní síla kupujících, smluvní síla dodavatelů, hrozby substitučních produktů)
Interní
- Odhalit silné a slabé stránky firmy a najít konkurenční výhodu.
Ke strategické situační analýze se hodí SWOT analýza.
Co jsem si uvědomil?
Celá kniha je výborný návod jak na samotný podnikatelský plán, ale stejně je výhodnější se soustředit na více zdrojů než na jeden. Proto jsem i ve své BP zkombinoval dva pohledy na kapitoly a témata podnikatelského plánu a vytvořil propojení.