„Pokud si to dokážu představit a uvěřit tomu, pak toho dokážu i dosáhnout.“
Autor knihy, Michael E. Gerber, skrze příběh podnikatelky a pekařky Sarah vysvětluje, co to je podnikatelský mýtus. Popisuje problémy s podnikáním od začátku firmy a probírá skrze Sarah podnikání všechno, čemu čelí každý podnikatel. Pomáhá jí znovu s rozjezdem a hlavně správným uchopením její malé firmy Koláče pro všechny. Kniha se mi četla lehce – díky příběhu pro mě nebylo těžké cokoliv pochopit. Vnímám, že to bylo především díky příkladům a ATP, které autor ukazoval právě na firmě, kterou Sarah založila.
Celá kniha je především o spojených státech. Nicméně hlavní myšlenka se, alespoň podle mě, dá uplatnit v kterémkoli podnikání kdekoli na světě. Právě proto bych doporučila knihu všem, kdo chce opravdu podnikat a ne být pouze živnostníkem, který zaměstnává sebe sama. Kdybych tu měla popisovat celou knihu, tak věřím, že nepředám podstatné myšlenky a bude z toho román. Proto jsem se zaměřila na pro mě klíčové myšlenky a momenty, o které bych se chtěla podělit.
V samotném úvodu autor říká, že kniha je o 4 základních tezích, které je klíčové pochopit pro podnikání. Pokud tomu tak bude, máte vyhráno!
Teze 1: podnikatelský mýtus říká, že malé firmy zakládají podnikatelé, kteří riskují kapitál, aby dosáhli zisku. Tento mýtus je jeden z mnoha důvodů, proč většina firem a podniků krachuje. Pochopení a aplikace tohoto pochopení podnikatelského mýtu na vytvoření a rozvoj malé firmy může být tajemstvím úspěchu jakkoliv velké společnosti.
Teze 2: v americkém i světovém podnikání dnes probíhá revoluce, klíčová revoluce. Mění se způsob podnikání, kdo začíná podnikat, jakým způsobem podniká a pravděpodobnost jejich přežití.
Teze 3: v srdci této firemní revoluce je tzv. proces firemního rozvoje. Pokud je proces správně aplikován, má sílu transformovat jakoukoli malou firmu v neuvěřitelně efektivní organizaci.
Teze 4: proces firemního rozvoje může systematicky aplikovat kterýkoli majitel firmy metodou postupných kroků, jimiž začlení poznatky do provozu své firmy. Tento proces je pak předpověditelnou cestou, jak dosáhnout výsledků a životaschopnosti v jakékoli malé firmě.
Většina podnikatelů začíná ve fázi, která je pracovně pojmenovaná podnikatelský záchvat. Lidé nejdříve pracují pro někoho nebo dělají něco, co sami vlastně nechtějí. Jestli to máte stejně jako většina podnikatelů, tak myšlenky na podnikání něco způsobilo – změna práce, maturita či počasí. Možná přišel pocit, že člověk není dostatečně odměněn za svou práci. Do mozku přišla myšlenka, že nesedíte na správném místě. Ve vás začalo růst vzrušení, že vezmete pevně do svých rukou vlastní osud a začnete pracovat sami na sebe. Zmocnil se vás podnikatelský záchvat – touha založit vlastní firmu. Předtím jste pravděpodobně byli specialistou ve svém oboru – jako příklad by mohla být Sarah. Její vášní bylo pečení koláčů, takže si otevřela svou malou firmu Koláče všeho druhu. Mít pekárnu ovšem není to stejné, jako péct koláče.
V každém podnikateli existují tři osobnosti, které je potřeba v sobě akceptovat a naučit se s nimi pracovat. Každá z nich totiž významně pomůže Vašemu podnikání.
Podnikatel je vizionář, typický snílek. Tahle Vaše část pomůže vidět vašemu podnikání za dva kopce. Přichází s inovacemi, je stratégem a tvůrcem. Díky tomu může pro ostatní být zmatečný a to může ostatní znepokojovat.
Manažer bude usměrňovat vašeho podnikatele. Jeho prací je plánování, nastaví pořádek a procesy. Manažer nekouká do budoucnosti, spíš žije minulostí. Bez manažera nebude Vaše firma schopna existence.
Technik je muž činu. Řídí se heslem „co si neudělám sám, to není udělané pořádně“. Tahle vaše část žije přítomností. Zaměřuje se na to, aby neustále něco dělal. Je individualista.
Většina lidí, kteří se pouští do podnikání v sobě má asi 10 % podnikatele, 20 % manažera a 70 % technika. Umí dělat, ale neumí nastavit procesy s pořádkem a nemají vizi. Pokud chcete se svou firmou uspět, hledejte balanc. Najděte svoje rozložení osobností a pracujte na sobě.
Musíme si uvědomit, že v průběhu podnikání bude potřeba využít všechny naše osobnosti. Na začátku je potřeba technik – v tuhle fázi jsem já moje firma. Já peču koláče. Na konci první fáze si musí každý uvědomit, že se firma bude muset změnit, aby přežila. Končí fáze technika, protože technik není majitel firmy – nepracuje na své firmě, ale ve své firmě. Pokud chcete pracovat ve své firmě, nechte se raději zaměstnat. Další fází musí být uvědomění, že každý majitel firmy, který přežije, bude potřebovat někoho, kdo mu pomůže. Potřebujete někoho, kdo nastoupí na pozici technika, abyste se vy mohli věnovat růstu Vaší firmy. Cílem a prací každého majitele firmy je řádně se vzdělat, pochopit klíčové procesy, pozice a cíle ve firmě. Podstatou je vědomí toho, že zralá firma je základem širší perspektivy – je to firma, která je schopná fungovat bez Vás.
Klíčová revoluce je uvědomění si způsobu podnikání, který pro svou práci jako podnikatel používáte. Zeptejte se sami sebe „Jak podnikám?“. Nejúspěšnější malou firmou na světě je firma McDonalds. Proč? Protože Ray Kroc pochopil, s čím má obchodovat. Začal prodávat licence na firmu – franchising. Díky tomu vypadá každá pobočka McDonalds stejně, prodává stejné produkty a funguje na stejném systému. Cílem tedy není prodávat produkt, ale prodávat firmu.
Cílem každého podnikatele by tedy nemělo být vybudovat velkou firmu, ale vybudovat systém firmy, který bude lehce předatelný a tím pádem také proveditelný kdykoli, kdekoli a kýmkoli.
Pokud jsme tedy my, členové týmu Luotapa, dnes týmovými podnikateli, musíme si uvědomit, že jsme ve fázi technika. Učíme se a získáváme know-how, jak dělat různé věci. Bez vnitřního manažera nikdy nezískáme systém a řád, abychom dokázali vědomosti správně uplatnit. Pokud nebudeme pracovat se svým podnikatelem, nikdy nebudeme opravdovými podnikateli. Pouze zaměstnáme sami sebe. To, co nám dneska většinou chybí, je vize. Pro mě osobně je pochopení podnikatelského mýtu a podnikání klíčovou věcí, bez které není možné uspět.