Podnikání z lavice jsem vzala do ruky již poměrně pozdě. I tak mi ale zábavnou a přehlednou formou autoři Adam a Pavel Štruncovi oživili proč a jak podnikat a předali několik nových technik či postojů. Kniha se opravdu skvěle čte a jsou v ní velice užitečné a hlavně konkrétní tipy na další zajímavé čtení či webové stránky. Tak jdeme na to.
Hned na úvod dva citáty a grafík z knížky:
,,Nyní (v mládí) je ten správný okamžik začít podnikat, zariskovat, zkusit něco nového.”
,,Všechny velké věci a cíle začínají prvním malým krůčkem.”
Dunning-Krugerův efekt:
1.Nápad
V první kapitole autoři shrnují jak člověk přijde na skvělý nápad a jak ho ověří. Na ověřování doporučují Lean canvas, který již dobře znám a ráda se k němu u každého projektu vracím. Co mě ale hlavně zaujalo v téhle kapitole byly následující dvě věci.
Metoda 5 proč
Metoda 5 proč mě hodně zaujala, jelikož jsem ji neznala a člověk díky ní lehko zjistí, jaké problémy zákazníkům řeší. Zkusila jsem ji hned vztáhnout na náš projekt:
Proč si člověk koupí košili?
Proč si člověk koupí košili u nás v Košiláriu?
Proč si ji nekoupí v jiném obchodě?
Proč si ji nekoupí v jiném second handu?
Proč nenakoupí od jiných firem co oblečení upravují?
Avatar, ověřování nápadu v terénu
Na avatara jsem také několikrát natrefila, v nynějším projektu jsem ho ale úplně opominula a teď si zpětně říkám, jaká je chyba nevěnovat dostatek času přesnému určení naší cílové skupině a následnému ověření nápadu v terénu. Hned po přečtení této kapitoly jsem vytvořila dotazník na ověření našeho projektu.
,,Produkt musíme vždy přizpůsobit zákazníkovi, ne zákazníka produktu.”
2.Zhmotnění nápadu
Prototyp
Důležitost prototypu jsem také nebrala tolik v potaz. Zde jsem si uvědomila, že nevytvářet hned dokonalý produkt ušetří mnoho času a úsilí. Po vyzkoušení prototypu můžu mnoha problémům předejít a zkusit si na něm i zpětnou vazbu od mé cílové skupiny.
,,Plány často stavíme na domněnkách a ne na faktech. Jako první zhmotni nápad a na tom stav.”
Další hodně zajímavá informace o prototypech jsou pro mě důvody proč začít nabízet ještě nedokonalou verzi mého produktu:
U tohohle postupu je samozřejmě vhodné nabídnout například možnost vrácení peněz, něco k produktu zdarma nebo nastavit výrazně nižší cenu.
Další zajímavé myšlenky:
3.Vstup na trh
Cenotvorba
Image firmy
,,Obal prodává.”
Jaký by měl být název a logo?
Propagace - pár tipů, jak na to:
První vteřiny jsou rozhodující, je nutné zákazníka hned přesvědčit o koupi produktu. Nejlepší je začít důvody proč by se o to měl člověk vůbec zajímat - co mu to přinese a co může získat.
Moje zkouška na nynějším projektu:
Závěr
Čekala jsem, že kniha bude nudné opakování, opak byl ale pravdou. Kniha mi dala opravdu mnoho a to nejspíš primárně kvůli tomu, že mám již rozjetý projekt a vše z knihy jsem mohla okamžitě vztáhnout do praxe. Plno věcí jsem hned do projektu doplnila (metoda 5 proč, avatar, dotazník) a plno myšlenek jsem si napsala, že udělám v nejbližší době (sehnat ambasadora, dostat se do médií, komunikovat jinak s lidmi ohledně mého projektu). Celkově vzato jsem moc ráda, že jsem knihu přečetla a těším se na další velký posun celého projektu.
A na závěr citát, který si mě opravdu získal:
,,Rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným člověkem je v tom, že ten neúspěšný se vzdal.”