Stručný obsah knihy s názvem Podnikání z lavice:
Začíná klasicky jako většina knih předmluvou jejích stvořitelů. Po ní následuje důležitá část pro celkový impakt knihy na čtenáře. Tou je doporučení autorů. Jako první si ji máme celou přečíst. Poté se při tvoření nového projektu můžeme snažit postupovat s jednotlivými kroky v knize. Dále byla položená zajímavá filozofická otázka inspirovaná starým indickým příběhem. ´´ Chceš žít jako orel nebo škeble? ´´
Autoři trefně popisují základní otázky ohledně podnikání, například: Co vlastně podnikání je? Co podnikání obnáší? Důvody proč, začít s podnikáním? Co podnikáním v mladém věku můžeš získat a naopak i ztratit? Jaká je motivace pro podnikání?
V další části je obsah věnován primárně podnikání a praktickým radám ke konkrétním tématům. Jako jednotlivé části autoři zmiňují složky tvorby každého projektu. Začíná se od nápadu, dále přes zhmotnění nápadu do produktu nebo služby a následuje vstup na trh.
Předposlední kapitola nese název Nástroje úspěchu. Tam byly vybrány zajímavé metody jako KISS, technika smart nebo Paretovo pravidlo 80/20. Společně s nimi je kapitola věnována velmi důležitým vlastnostem a všeobecně tématům nonstop aktuálních pro podnikatele, nehledě na věku, například vytrvalost, motivace a setrvačnost.
Knihu krásně uzavírají opravdové příběhy mladých podnikatelů jako je Standa Kursa, Veronika Šrédlová nebo Lucie Částková. Autoři v závěru knihy vybízí aktivní čtenáře k účasti na podnikatelských soutěžích nebo k tomu aby právě autory kontaktovali. Na úplný závěr přichází poděkování a pár slov o autech samotných.
- Co mi po teoretické stránce kniha dala?
o Musím říct, že si obrovsky cením přístupu autorů k formě knihy jako takové. Většina obsahu a myšlenek, které autoři prezentují, je ihned obhájena pomocí případů z praxe. Díky tomu se mi velmi dobře orientovalo v jednotlivých tématech a zároveň jsem si mohl porovnávat svůj přístup k projektům, kterým jsem se v minulosti věnoval nebo stále věnuji.
o Skvělé typy od autorů:
§ Lean Canvas: - je to velmi zjednodušená varianta podnikatelského plánu. Pokládá otázky na témata, která jsou pro podnikatele v začátcích projektu velmi důležitá. Zároveň si při ní můžete objevit nové myšlenky ohledně daného projektu.
§ Metoda 5 proč: - Příklad se uvádí na fast foodu.
· Proč člověk chodí do fast foodu?
o Má hlad
· Proč si neuvaří doma?
o Nechce se mu vařit.
· Proč nezajde na večeři k rodičům či babičce?
o Chce mít klid.
· Proč si nekoupí rohlík nebo pomazánku?
o Má chuť na něco dobrého – co ho potěší.
· Proč si tedy nezajde do klasické restaurace?
o Nechce na jídlo čekat. Chce ho rychle. Ve fast foodu bude jídlo levnější.
§ Avatar zákazníka: Vytvoření základní vizuální představy o zákazníkovi + základní otázky týkající se zákazníka (Jaké má avatar potřeby, problémy, vlastnosti, Jak je avatar starý, co bězně kupuje,…). Tato forma s vizuálem uprostřed a otázkami kolem, může sloužit jako nástroj při celkovém budování projektu.
§ KISS: - Keep it simple, stupid. (volný překlad: Nech to jednoduché, hlupáku.) V jednoduchosti je krása a ve spojení se selským rozumem to může být účinný recept na úspěch projektu. Autoři ve spojení s KISS zmiňují Henryho Forda. Jeho životopisec o něm napsal, že působil jako sedlák. Určitě nebyl hloupý. Myslel prakticky a jednoduše.
§ Paretovo pravidlo 80/20: Podle něj 80% výsledků pramení z 20% činností. Díky správnému použití tohoto pravidla, může jeho uživatel vytvořit úspěšný projekt za mnohem kratší dobu, než jedinec neznalý tohoto pravdila.
- Jakým způsobem využiji teorii z knihy v praxi?
o Po přečtení knihy si velmi vážím možnosti vidět před sebou na papíru popis projektu od a po z. Jak autor na začátku doporučoval, mám v plánu využít tohoto popisu při budování nového projektu, a tak co možná nejefektivněji implementovat metody zmíněné výše. V praxi to bude vypadat tak, že při budování projektu budu postupně procházet jednotlivé části knihy a budu využívat rad a typů autorů.
o Inspiroval jsem se z myšlenek samotných autorů nebo jiných podnikatelů, kteří se pomocí krátkých okýnek vyjadřovali ke konkrétním tématům.
- Osobní dojmy z knihy?
o Zjednodušeně se jedná o knihu určenou mladé generaci a začátečnickým pozitivním deviantům. Knížka je praktickým popisem podnikání a jeho jednotlivých složek. Velmi důvěryhodně a čtivě prezentuje jednotlivé myšlenky. Na začátku autoři vztyčili příklady služby a produktu. Pomocí těchto dvou příkladů převáděli do praxe jednotlivé body.
o Velmi mě bavilo knížku číst. Vůbec mi během dní neuvadala pozornost. Donutila mě zamyslet se nad aspekty podnikání a na důležité myšlenky, či vlastnosti s tím spojené. Také oceňuji malá okénka určená jiných mladých podnikatelů, díky nim jsem jako čtenář dostal pohled i z jiné perspektivy, než jen od autorů.
- Závěr?
o Kniha mě opravdu zaujala a jsem rád, že jsem měl možnosti ji číst. Budu s ní dále pracovat při tvorbě nového projektu. Doufám, že efektivně využiju některé z typů autorů.
Díky za váš čas strávený nad čtením mé eseje. <3