Knihu Podnikání z lavice jsem si vybral hned z několika důvodů. Prvním důvodem bylo doporučení od starších lidí v návaznosti na téma projekty. Mimo povinnost přečíst knihu do předmětu mě zaujalo jak je kniha postavena. Věděl jsem že jsou použity postřehy z praxe, například produkt jménem Woodbag. Dalším důvod byl, že jsem chtěl samostatný projekt rozjet a hledal jsem knihu, která by mohla dávat nějaké základní teze pro můj rozvoj a rozvoj produktu.
Kniha je rozdělena na dvě části. Rozjezd projektu a nástroje úspěchu.
První část (rozjezd projektu) mi spíše ukazovala chyby při mých bývalých „projektech“. Samozřejmostí se tak pro mě stalo LeanCanvas, kde si můžeme udělat zjednodušený businessplan. LeanCanvas jsem použil při řešení jedné služby, kdy jsem nakonec přehodnotil mé cíle, a k projektu se vrátím v budoucnu, více zkušený. Dalším nástrojem, který jsem však ještě nepoužil, je prototyp u produktů. Produkty by měli vycházet z prototypů, na kterých se pak dozvíme počáteční nedostatky. Podle knihy však nedostatky nemusí být vyladěny hned před vstupem na trh, ale postupnými inovacemi produkt zdokonalovat a tak zvyšovat cenu. Na prototyp se váže zpětná vazba zákazníků. Bez ní nemůžeme vědět co, jak a proč prodávat. Celkově mi kniha přinesla další cestu jak se dostat k projektu a to jít mezi lidi a ptát se na potřeby a jak je uspokojují. Při řešení problému si vytvořím Avatara, který bude jako můj zákazník. Avatar by měl být jako člověk z cílové skupiny zákazníků, na to se váže třeba jak zákazníka oslovit reklamou, nebo jak přizpůsobit použitelnost produktu.
Ve druhé části (nástroje úspěchu) jsou popsány nástroje/metody, které doporučují autoři používat při podnikání. Metody jsou skvělé nejen na projekty, ale i pro seberozvoj a rozvoj týmu.
1. KISS
KISS – „keep it simple, stupid“ [Nech to jednoduché, hlupáku]
V jednoduchosti je krása… to neplatí jen pro běžné věci, ale i pro podnikání. Je důležité dělat jak plán tak samotnou realizaci jednoduše. Ideálním příkladem je reklama, kde je nejdůležitější zaujmout cílovku a ne všechny.
2. Paretovo pravidlo 80/20
Paretovo pravidlo přichází s myšlenkou: 80% výsledků pramení z 20% činnosti. Paretovo pravidlo souvisí s řízením projektu. Pokud začneme reklamou, aniž bychom měli prototyp tak děláme více jak 20%, což je v tu chvíli zbytečná práce.
3. Ptát se lidí, kteří mají odpověď
Na principu ptát se lidí s odpovědí z mého pohledu stojí zákaznické schůzky. Je to skvělá metoda, jak zjistit knowhow a nebo se poučit z chyb, které zkušenější již mají za sebou. Nejenom, že budeme mít větší rozhled, ale navážeme kontakt na potenciálního partnera/zákazníka.
4. SMART
Když začínáme podnikat, tak si budeme chtít určit cíl, ale jak? Cíle jako, budu vydělávat hodně peněz nebo podnikáním se zabezpečím, jsou moc obecné a možná „nesplnitelné“. Proto se používá specifikace, měřitelnost, akceptovatelnost, realističnost a timing. V podnikání nám může přinášet motivaci při sledování našich výsledků. SMART metodu například používáme při určování akčních kroků našeho týmu.
Kniha celkově předává dost obecné informace, které však při rozjíždění projektu budou užitečné. Pro můj rozvoj bylo ideální nastínění zákazníka tak abych si představil jak mohu na zákaznických schůzkách vystupovat a jakým směrem jít při oslovování. Doporučoval bych to začínajícím podnikatelům.