Úvod
Kniha podnikání z lavice mě zaujala hned při výběru, nejvíc se mi líbilo, že jí psali mladý lidi pro mladý lidi. Byla to myslím si první knížka, kterou jsem si vybrala, když jsem se chtěla začít zajímat o podnikání. Pojem podnikání ve mě ale pořád vzbuzoval dojem, že jde o něco velkého, co nemůže dělat jen tak někdo a že na to musím mít bůhví kolik let zkušeností. Tahle knížka dává dobrý základ k tomu se rozhoupat a začít a zároveň poskytuje rady a různé prostředky, které můžou v začátcích ušetřit nejen čas ale i peníze.
Co si z knihy odnáším?
První z nich, která je zmíněná a může se zdát hodně primitivní, ale při první myšlence o podnikání mě dřív vůbec nenapadla, je určit si problém a cílovou skupinu, která ten daný problém řeší. Na to navazuje tvorba avatara, kde si určíme jak vypadá náš typický zákazník a jaké má vlastnosti. Ptáme se zde např. na otázky:
- Jaké má problémy a potřeby?
- Jaké jsou jeho vlastnosti?
- Jaký je jeho věk a pohlaví?
- Co rád dělá ve volném čase?
- Jaký je jeho příjem?
- Kam nejčastěji chodí?
Jedna myšlenka, která se mi hodně líbila, bylo jak jednat pokud by nastal nějaký problém, kdy se z naší strany něco pokazí. Podle knihy je totiž dobré se k problému postavit čelem a snažit se společně se zákazníkem najít řešení. Často náš produkt nebo službu může doporučit i na základě toho, jak jsme se zachovali, když nastal problém – i přestože se stalo něco negativního, díky tomu, že jsme to správně vyřešili a postavili se k tomu, může mít zákazník stejně pozitivní pocit a nadále nás doporučovat.
Dále se mi líbila část o správném určení ceny – cena by neměla být moc nízká, protože to může vzbuzovat podezření, že je něco špatně. Cena by měla určovat skutečnou hodnotu podnikání. Plus mě zaujal poznatek: zlevňovat můžeš vždy, ale jít po čase s cenou nahoru je mnohem těžší.
Nakonec bych už ve zkratce zmínila jen posledních pár triků , které mi přišli zajímavé například SMART cíle, o tom jsme se nakonec už jednou bavili na TS. Umístění reklamy tam, kde se pohybuje naše cílová skupina. A potom nástroje jako jsou LeanCanvas, které můžou při začátku pomoct k urovnání myšlenek. Program canva, na tvorbu grafiky, který už na několik věcí používám. A pár doporučených knížek, např. Konec prokrastinace, nebo Myšlením k bohatství, které jsem přečetla na základě této knihy.
Závěr
Závěrem bych řekla, že je kniha určitě užitečná, hlavně pro získání základů a pomůže vám trošku se rozkoukat, uklidnit a nasměrovat, rozhodně to ale není tak, že by stačilo přečíst si jí a vím všechno, což nakonec ani nezaručuje.