Podnikání z lavice


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 14.03.2022

Podnikání z lavice   Adam a Pavel Štruncovi

Úvodem

 

Tip na tuto knihu padl na jednom z našich dialogů při aktivitě, kde jsme se pomocí metody 6-8-5 snažili rozvinout naše nápady na podnikání. Jedna skupinka tam právě tuhle knihu velice vyzdvihovala pro svoji lidskou formu a jednoduchost v naprostých základech. O pár dní později jsem po ní tedy sáhla a jsem moc ráda, že jsem to udělala, protože jsem u četby měla pocit, jako kdyby mi někdo bral myšlenky přímo z úst a psal je na papír. Sympatická mi kniha je taky kvůli její přehlednosti, stručnosti, a hlavně díky tomu, že autory jsou kluci v podobném věku a s úplně stejnými začátky, jako my všichni. Zároveň jsem tuto knihu využila na předmět Provoz a hospodaření malého podniku II., kde to máme uvedené jako podmínku k zápočtu, a jelikož jsem nabízený titul Od nápadu k podnikatelskému plánu již četla, volba byla jasná. 

 

Obsah knihy

 

I když je kniha poměrně krátká, tak svým obsahem rozhodně nezklame. Hned v začátku nás uvede do děje krátkým náhledem do toho, co to podnikání vůbec je a co vše obnáší. Hned z kraje mě zaujalo, že jsou na každé stránce oranžově zbarveny ty nejdůležitější myšlenky, od kterých se člověk snadno odpíchne a danou stránku pak může i lépe pochopit.

 

První „oficiální“ kapitola pojednává o rozjezdu projektu krok za krokem. Autoři veškerou teorii převádí hned do praktického příkladu, a to jak na službě, tak na produktu. V této kapitole se tedy zaměřují na to, jak vůbec získat nápad na to, v jaké oblasti podnikat. Radí, že je třeba začít klidně i menším, časově limitovaným projektem a dané nápady na něm aplikovat. Přece jen někde ty zkušenosti získat musíme a pokud budeme chybovat, rozhodně to nebude mít na malý projekt takový dopad, jako na projekt mnohem většího měřítka. Jakmile máme nápad, je na řadě ověřit si, zdali už neexistuje. Pokud tomu tak není, můžeme se vrhnout na tvoření byznys plánu.

Tady mě hned napadá vyzdvihnout Lean Canvas, který je velice užitečným nástrojem pro vytvoření jasné představy o našem podnikání. Lean Canvas je zjednodušený podnikatelský plán na jednu stranu, který slouží především k ucelení představy o našem podnikání, pomůže nám odhalit a identifikovat slabé i silné stránky našeho podnikatelského záměru nebo také definovat, kdo je náš zákazník a mnoho dalších podstatných věcí.

Jednotlivá pole Lean Canvasu:

·      Problém

·      Existující alternativy

·      Zákaznické skupiny

·      První vlaštovky

·      Unikátní nabídka hodnoty

·      Srozumitelný popis

·      Řešení

·      Cesty k zákazníkům

·      Cenový model

·      Struktura nákladů

·      Klíčové ukazatele

·      Neférová výhoda

Vyplněním těchto polí nám může napomoci ke komplexnějšímu přemýšlení nad naším business modelem a k vytvoření vysoce funkční strategie. Dá našim myšlenkám jasnou a přehlednou strukturu.

Podnikatelský plán je dokument v písemné podobě, který obsahuje všechny podstatné vnější i vnitřní okolnosti, které souvisejí s podnikatelskou činností. Takový plán tvoříme před tím, než podnikání zahájíme, ale i v průběhu již rozběhlého projektu, pokud se rozhodneme poslat projekt trochu jiným směrem. Důležité je takový plán jednou za čas znovu projít a aktualizovat ho. Díky tomuto plánu máme možnost na naši podnikatelskou činnost nahlédnout hned z několika úhlů pohledu. Struktura podnikatelského plánu se může lišit a neexistuje žádná správná, pracuje s tím, co nám bude vyhovovat.

 

Metoda 5 proč je dalším skvělým nástrojem, který nám pomáhá odhalovat, jestli náhodou neřešíme problém, který vlastně vůbec řešit nemáme. Zakládá se na sérii otázek, které nás dovedou až k samé podstatě problému, který chceme pomocí našeho nápadu řešit. Krásně to v knize bylo vysvětleno na následujícím příkladu:

Dejme tomu, že budete zakládat fast food. Klaďte si otázky jako:

1. Proč člověk chodí do fast foodu?

-Má hlad

2. Proč si neuvaří doma?

-Nechce se mu vařit.

3. Proč nezajde na večeři k babičce či k rodičům?

-Protože chce mít klid.

4. Proč si nekoupí rohlík s pomazánkou?

-Má chuť na něco dobrého – co ho potěší.

5. Proč si tedy nezajde do klasické restaurace?

-Nechce na jídlo čekat. Chce ho rychle. Navíc jídlo v restauraci stojí hodně peněz.

Zde je tedy krásně vidět, že fast food neřeší pouze potřebu hladu, ale i další výrazné aspekty.

 

Čtvrtá kapitola se zaměřovala na poznávání zákazníka. To, že neznáme dobře naše zákazníky je většinou jednou z příčin neúspěchu. Jak tedy zákazníka správně definovat a následně poznat? Tak, že si správně určíme naši cílovku. A to za pomocí vytvoření avatara. Avatar zákazníka slouží k tomu, abychom si uvědomili, kdo je náš zákazník, jaký je, co chce a jak se k němu dostat. Když máme jasno, na koho cílíme, musíme si zjistit, zda by o náš nápad vůbec byl zájem. Nejlepší radou je přímo za lidmi jít a bavit se o naše nápadu přímo s nimi. Pokud se jedná o produkt, je fajn vytvořit si prototyp a sledovat, jak ho lidé používají, co k němu mají za výhrady a co se jim naopak líbí. Zájem můžeme zjistit i pomocí online či offline dotazníků.

Vstup na trh je dalším krokem. V této kapitole se autoři zaměřovali na to, jak stanovit cenu, jak nastavit image firmy, jak najít místo a způsob prodeje a v neposlední řadě také na to, jak se k lidem vůbec dostat.

V závěru knihy se mi velmi líbila kapitola Nástroje úspěchu. V krátkosti je tu vypíšu, protože si myslím, že jsou opravdu užitečné.

 

KISS

Keep it simple, stupid. Nejjednoduší řešení většinou bývá to nejlepší. Mysli jednoduše a selsky.

 

Paretovo pravidlo 80/20

Toto pravidlo říká, že 80 % výsledků pramení z 20 % činností. Ze začátku je žádoucí dělat pouze ty hlavní věci, které nás nejvíce posunují.

 

Technika SMART

Tato technika popisuje kritéria správného cíle.

S – Specifický

M – Měřitelný

A – Akceptovatelný

R – Realistický

T – Termínovaný

 

ATP

 

Do nejužšího kontaktu jsem se určitě dostala s Lean Canvasem. V projektu Homies – Kombucha jsme si ho společně vyplnili hned na začátku. Bylo fajn před sebou vidět jasně strukturované aspekty našeho nápadu. Kdybych teď dělala Lean Canvas znovu, určitě bych se nebála zaběhnout do větších detailů, určitě by nám to přineslo ještě více uvědomění.

 

Závěrem

 

Já jsem z knihy opravdu nadšená a s těžkým srdcem ji budu vracet do knihovny, protože takovou praktickou příručku se hodí mít vždy u sebe. Ještě bych ráda vypíchla tipy, které se vyskytují v samém závěru knihy. Autoři tam vypsali spoustu odkazů na užitečné internetové stránky, kontakty na sebe a další inspirativní lidi, jmenovali několik zajímavých a podstatných knih k přečtení a představily i pár příkladů podnikání rozjetého u nás právě mladými lidmi. Fajn mi také přišlo nabádání k tomu uskutečnit co nejvíce zákaznických schůzek a jak vlastně takové lidi oslovovat. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: