TÉMA: Jak rozjet první vlastní projekt: jednoduše a krok po kroku. S příklady z praxe.
„Podnikání není především o penězích, je to především o životním stylu.“
„Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejprve sebe.“ – T. Baťa
„Pokud chcete být úspěšnými, je třeba se učit od těch, kteří už úspěchu dosáhli.“
STRUKTURA knihy:
„Jaká je tvá motivace začít podnikat?“ – zodpovězte si na tuto otázku… Co můžeme ztratit? Jediné, co můžeme ztratit je ČAS. Všechen čas a úsilí vloženo do podnikání SE VRÁTÍ. Možnost zkusit něco nového, zariskovat. Z CHYB SE ČLOVĚK UČÍ. Chyby nás nestojí žádné peníze, pouze čas. Získáme výhodu před těmi, kteří začínají s byznysem až po 30 letech – jako většina. NESMÍME TO VZDÁT, pokud nám to za to stojí. Protože většina lidí, to právě v těch nejtěžších okamžicích vzdá – to je chyba!
„Veliké věci začínají malým krůčkem.“
„Obklopuj se lidmi, kteří Tě posouvají.“ = JSI PRŮMĚREM PĚTI LIDÍ, SE KTERÝMI TRÁVÍŠ ČAS.
Dunningův-Krugerův efekt
kognitivní zkreslení způsobující u lidí s nízkými schopnostmi se přeceňovat, a naopak lidé s vyššími schopnostmi svůj výkon podceňovat
Jak na nápad?
rozhlédni se
převezmi nápad ze zahraničí (důležité: ověřit zájem na českém trhu)
inspiruj se
Ověřit, zda jsi jediný…
Pokud nápad existuje, nezoufej, je to známka, že nápad funguje a je dobrý. Ověř si konkurenci a zkus obejít. Odlišností upoutáš pozornost…
dříve byznys dokument, nyní Lean Canvas na jednu stranu
silné a slabé stránky nápadu
představení projektu, cílová skupina
Metoda „5 PROČ“ – položme si otázky, které ušijeme na daný projekt:
1) Proč člověk chodí do fast foodu?
2) Proč si neuvaří doma?
3) Proč nezajde na večeři k babičce či k rodičům?
4) Proč si nekoupí v supermarketu?
5) Proč si nezajde do restaurace?
CÍLOVÝ ZÁKAZNÍK
nejdůležitější je poznat a zaměřit se na toho pravého
marketing a reklama (cílit na konkrétního zákazníka – přizpůsobit se zákazníkovi!)
přesně definovat „avatara“
snažit se, aby cílovka byla co nejužší („co je pro všechny, není pro nikoho“)
Ověřit si trh – Jak?
Začít komunikovat s cílovkou (zeptat na kontakt + další lidi, kteří by jevili zájem)
Sestavit si seznam základních otázek
Vyvrácení nápadu pomůže pro jeho zlepšení
Vnímat problémy od cílovky. Vyvození ceny. Jejich stávající problém. Kdo jevil zájem…
PRODUKT
Prototyp – zhmotnění ideje
Testování – cílovka (připravit si dotazy)
Úprava prototypu dle ZV – doladíme detaily (+ znovu otestovat)
Jdi na trh, prodej to! („První vlaštovky“ = první platící zákazníci)
Neustále pracuj na zlepšení produktu! ZV je šance ke zlepšení.
SLUŽBA
Začni s tím, co umíš – nesoustředit se na zisk, ale na kvalitu
Zkus to na blízkém okruhu přátel – zlepšuj, zpětná vazba
Dělej obyčejné věci neobyčejně dobře – pocit důvěry, nejít společné řešení
Reálný prodej (urči cenu FFF = family, friends, fools)
Zeptej se, z jakého důvodu za tvou službu člověk zaplatil
Vstup na trh
VSTUP NA TRH
Cenotvorba: vyšší ceny a zlevnit můžeš vždy („značkotvorba“), konkuruji konkurenci s vyšší cenou, známka dobré kvality a poctivosti, cena stoupá s kvalitou
Uvažování:Když nabídneš padesáti lidem cenu 200 Kč a z toho zaplatí 20, získáš 4000 Kč. Když nabídneš 400 Kč a zakoupí jich 15, získáš 6000 Kč. To říká, že i když zakoupí méně lidí, vyděláš více.
Image: obal prodává (jak to na člověka působí?), myšlenkové mapy (app: Viable)
Ideální místo na trhu: sociální sítě, web (Webnote, WordPress), kamenný obchod – jasné, okamžité, jednoduché, přehledné
Reklama: (čím vyladěnější produkt, tím méně peněz za reklamu), nejlepší reklama je doporučení, ambasador, média (princip lavinové koule), cíl reklamy, podstatné info
Marketing: nejdůležitější zaujmout prvních vteřinách, emoce prodávají, získat důvěru
KISS nástroj = „Keep It Simple, Stupid.“
nejjednodušší řešení bývá často nejlepší
selský rozum, pracktičnost
Paretovo pravidlo 80/20
80 % výsledků pramení z 20 % činnosti
ze začátku je důležité dělat velké věci, které nás posunují
neřešit první reklamu, řešit nejprve tvorbu produktu
Psaní mailu/Volání přes telefon (čím více lidí oslovíš, tím vyšší šance na úspěch):
proč zrovna Vám
co máme společného
co dělám
co konkrétně chci
co to danému člověku přinese
Networking = cílené seznamování se s lidmi, se kterými si můžeme být vzájemně prospěšní
obklop se lidmi, kteří už dělají to, co chceš dělat ty (vnitřní motivace = dlouhodobá)
nebav se s těmi, kteří tě táhnou dolů
pokud jsou kolem tebe lidé, kteří na sobě a svých projektech pracují, budeš chtít dělat totéž
Vytrvalost, Setrvačnost, Uč se, Podnikej…
NEVZDAT SE.
ZÁVĚR – ATP:
Díky knize jsem získal velikou motivaci… Opravdu jednoduše vysvětlená a opírá se o konkrétní situace na trhu. Je v ní doporučováno, aby se člověk ke knize vracel během kroků svého podnikání – slouží tedy jako návod. Toto doporučení rozhodně využiji!
Knihu doporučuji všem, co váhají, nebo nejsou zcela přesvědčeni v podnikání. Také těm, kteří chybí motivace nebo vzor, který mohou následovat.
Obdivuji doporučení na efektivní nástroje, které mnoho z nich již využívám a usnadňují mi tak každodenní práci:
Online dotazníky – SurveyMonkey, Google forms (používáme v týmu pravidelně)
Správa úkolů – Todoits, Wunderlist, Reminders (Apple)
Řízení projektu – Trello (také jsme začali využívat v týmu)
Komunikace – Slack (na appku jsem získal doporučení skrze ZS)
Doporučená literatura:
Konec prokrastinace
Bohatý táta, chudý táta (téměř dočteno)
StarUp za pakatel (koupeno)
Myšlením k bohatství (právě čtu)
Pod vlivem Facebooku
Myslete jako Steve Jobs
Jak získávat přátele a působit na lidi
Rady pro život
Moderní timemanagement
7 návyků skutečně efektivních lidí
Doporučení na filmy: Sociální síť, Zakladatel, Jobs, Yes Man
Podcasty – motivace: LeapMakers, Deep Talks, Proti proudu, BrainWeAre
Soutěže: Soutěž a Podnikej, Social Impact Award, Nápad roku, Social Innovation Relay