Myslím si, že umění sebeprezentace a prezentace vlastního produktu či služby je jednou z nejdůležitějších částí podnikání. Ať už jde o navazování spoluprací nebo oslovení investorů.
Tuto knihu jsem si vybrala v návaznosti na prezentování našeho projektu Secondhoof před investory a jako podporu pro prezentaci projektů na zkouškách. V dalších projektech mě čeká prodání mé myšlenky nebo mého produktu klientům.
DESATERO
1 - Jdeme s kůží na trh - Kde vzít peníze a nekrást?
Vaše prezentace by měla začínat a končit jednoznačným a dobře podaným vysvětlením, co budou mít investoři z toho, když vám dají požadované peníze.
Snažte se zřetelně vymezit, kdo vlastně jste.
Váš byznys musí mít jasně zformulovanou a jednoduchou vizi.
Návodné otázky - Pro vás je to důležité, protože..., Pro vás to znamená..., Toto by vás mělo zajímat, protože..., Proč vám to říkám...
2 - Síla prezentace - Jak vyvolat nadšené "ahaa".
Všichni milujeme příběhy
Máte jen jednu příležitost začít
Forma a obsah prezentace musejí být v souladu
Vaše prezentace je určena posluchačům
Při přípravě prezentace zapojte obě mozkové hemisféry
6 zásad prezentace pro investory
Zaujměte - řekněte investorům, co budou mít z toho, že vám dají peníze
Prezentujete problém, potřebu, které váš nápad řeší
Vysvětlete svoje řešení
Podtrhněte jeho výhody
Podepřete svou prezentaci fakty
Uzavřete prezentaci sumarizací a nezapomeňte na akční kroky
3 - Znáte své posluchače? - Googlujte
Udělejte si představu, jak by jejich portfoliu vyhovovala investice, kterou po nich požadujete - je dobré vědět, jak investují
Musíte znát co nejvíce pocity, přání, touhy a obavy investorů
Investoři jsou úspěšní, protože jsou nepochybně orientovaní na výsledky, nikoli procesy
Podívejte se na svůj příběh, firmu, výrobek očima investorů
Měli by jste se rozhodnou, co primárně od investorů požadujete
4 - Struktura prezentace - Jak udržet pozornost posluchačů
Vaše prezentace musí mít jasnou a jednoduchou strukturu
Prezentací vedete posluchače vy
Vaše slova, věty a fráze musejí znít
Vaše prezentace nesmí být příliš dlouhá
5 - Obsah je králem - O čem to vlastně celé je?
Musíte jasně popsat problém, nebo potřebu
Předveďte výsledky
Naivní myšlenky vám investoři rozcupují
Přesvědčte investory, že zisk je dlouhodobě udržitelný
Mějte dokonalý přehled o situaci na trhu
Navrhněte nápaditý a realistický marketingový plán
Představte jasný záměr, jak budete sestavovat svůj tým
Nezapomeňte na plán pro nejbližší budoucnost
6 - Plánujeme byznys - Byznys je jako auto, sám jede jen z kopce.
Sepsáním podnikatelského plánu si ověřte, jestli vaše záměry dávají smysl
Králem jsou peníze
Jedinečný popis vašeho výrobku nebo služby pokrývající unikátním způsobem potřeby zákazníků
Jasně, stručně a jednoduše
Marketing za malé peníze
Akční plán
Přesvědčte, že umíte dodat
Základní otázky pro byznys plán před vyplňováním čísel:
CO chcete vyrábět a prodávat?
PROČ to budete vyrábět?
PRO KOHO jsou produkty/služby určeny?
JAK hodlá firma dodávat a prodávat?
KDO bude hrát ve firmě klíčové role?
a konečně KDY a ZA KOLIK budete prodávat?
Struktura byznys plánu
úvod
stručná sumarizace záměru
stručný popis produktu (produktu, služby, řešení)
zdůvodnění unikátního pokrytí potřeby zákazníka, proč právě tento produkt, proč právě teď
popis trhu, jeho segmentů a cílových skupin zákazníků
byznys model - jak vytvořit a udržet zisk
analýza konkurence
cíle podniku a vlastníků
obchodní a marketingová strategie
projektový plán
plán nákladů a výnosů, plán cash flow
návrh financování projektu
analýza rizik a návrhy jejich omezení
informace o klíčových hráčích projektu
7 - Vyjednávání - nebojte se vyjednávat
Pravidla vyjednávání nezměníte
Musíte se rozhodnout na místě
Bez přípravy to nevyjde
Úvaha nad velikostí požadované částky je důležitá
Stanovte si limit, za který určitě nepůjdete
Záměrné lži nemají naději.
8 - Stojíte před kamerou - Jak něco řeknete, je kolikrát mnohem důležitější, než co řeknete
První dojem je jedinečný
Řeč vašeho těla mnoho prozradí, ale také může zradit
Vnímejte své posluchače
Nervózní je každý, důležité je nervozitu ovládat
9 - Otázky jsou příležitost - Nejlepší způsob, jak lidi přesvědčit, je naslouchat jim
Otázky investorů znamenají zájem
Přemýšlejte, jaké otázky budou klást, některé jsou předvídatelné
Důkladná příprava je velmi důležitá
Nesnažte se odpovědět za každou cenu
Nebojte se nechat si otázku vyjasnit
Nelžete, zcela určitě to vyjde najevo
Snažte se zůstat klidní
10 - Příprava - Těžko na cvičišti, lehko na bojišti
Myslete na splnění svého snu
Nejdůležitější v přípravě je procvičování
Udělejte si seznam obtížných otázek, na které budete těžko odpovídat
Zvažte zda ke svému vystoupení nebudete potřebovat kolegu nebo pomocníka
Pečlivě zkontrolujte, zda odjíždíte na prezentaci se vším, co k ní budete potřebovat
Zkontrolujte si své poznámky a materiály, které chcete rozdat investorům
Snažte se už při příjezdu být v klidu
11 - Byznys má být od začátku globální
Strategie není jen to co udělat, ale také co neudělat
Vždycky uvažujte o světovém trhu
Překlad do angličtiny nestačí
Myslete na prodej firmy
Citáty úspěšných podnikatelů:
"To, čeho se lidské bytosti obávají více, než smrti, je veřejné vystoupení." - PETER URS BENDER
"Jsou tři důvody proč pracovat. Jeden je vydělat peníze, druhý užít si trochu legrace a třetí? Nezapomeňte vydělat nějaké peníze." - THEO PAPHITIS
"Vždycky jsou tři druhy prezentace. Jedna, kterou připravujete, druhá, kterou přednesete, a třetí, kterou byste si bývali přáli přednést." - DALE CARNEGIE
"Abyste zdvojnásobili účinek své prezentace, použijte polovinu slov." - PETER URS BENDER
"Zákazník má vždycky pravdu."
"V byznyse nemůžete uspět bez víry v to, že právě váš byznys bude ten nejlepší na světě." - ROBERT SOBEL
"Vyjednávání je moje forma umění. Někdo maluje krásně na plátno, jiný píše poezii, já uzavírám krásné obchody." - DONALD TRUMP
"Uberte na síle hlasu a přidejte na síle svých argumentů." - LIBANONSKÉ PŘÍSLOVÍ
"Co se může po*rat, to se po*ere." - MURPHY
"Doufejte v to nejlepší a připravte se na nejhorší. "
"Čím výš vzlétneme, tím menší se zdáme těm, kteří nedovedou létat." - FRIEDRICH NIETZSCHE
Otázky ne které byste si měli odpovědět před vstupem před investora:
Představte sebe, svůj tým nebo společnost, popište, co jste dosud dělali.
Jaký je váš nápad, výrobek, služba, k čemu se dá použit?
Jak váš nápad vypadá, funguje?
Kdy vás to napadlo, co vás k tomu přimělo?
Vysvětlete svůj nápad a popište jeho silné stránky.
Je váš výrobek v něčem problematický? Má i své slabé stránky?
Popište šance vašeho byznysu, konkurenci, trendy, možnosti exitu.
Za kolik budete prodávat? Uveďte výrobní, prodejní a koncovou cenu.
Jak o sobě dáte vědět - marketing?
Kde budete prodávat?
Kolik jste už utratili na svůj záměr?
Uveďte další možné zdroje peněz.
Jakou částku budete od investorů požadovat?
Co po investorech žádáte?
Jak velký podíl hodláte investorům nabídnout?
Závěr:
Tato kniha mi dala cenné know-how pro prezentaci svého projektu před investory. Připomněla mi otázky, na které si musím odpovědět vždy, až budu rozjíždět nový projekt - zjistím tak míru jeho realizovatelnosti.
Spolu s knihou jsem sledovala i pořad DEN D na YT. Zde jsem viděla přímé reakce a mohla jsem se poučit z chyb a inspirovat z úspěchů.
Tuto knihu doporučuji všem, kteří chtějí mít po ruce návod, jak si říct o peníze investorů, jak se připravit, jak jednat a na co si dát pozor. Tato kniha mi byla velmi užitečnou a znalosti využiji jak u zkoušek, tak do budoucna klidně jako v roli investora.
Hodnocení: 80 %
Nový komentář:
Komentáře (1):
Švecová Jana - 19.05.2021 - 15:44
Musím říct, že prezentací ke zkoušce jste velmi zaujali Vaška :-). Tak jestli je to práce téhle knihy, tak musí být vážně skvělá... možná jste ale tolik zapůsobili i proto, že je projekt skvělý :-)...