Pátá disciplína


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 08.01.2023

Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizace   Peter M. Senge

„Pátá disciplína dokazuje, že jedinou konkurenční výhodou, kterou může organizace získat, je schopnost učit se rychleji než konkurence.“ 

Pokládám za důležité přečtení této knihy na začátku našeho studia. Díky tomu budeme moci budovat naši firmu už od základů s pochopením základních myšlenek a principů, které jsou stěžejní pro fungování organizací.

Základem je učící se organizace. Organizace, jež podporuje u svých zaměstnanců touhu se zlepšovat. Je pružná a hbitě dokáže reagovat na změnu trhu. Stává se tak konkurenceschopnější a odolnější.

Autor popisuje pět disciplín (schopností), kterých by měla učící se organizace dosáhnout.

Osobní mistrovství popisuje stav, kdy je jedinec neustále motivován ke zdokonalování se, a fakt, že organizace stojí na jednotlivcích. K dosažení osobního mistrovství je zapotřebí stanovení cílů a hodnot, podle kterých bychom měli uzpůsobit své jednání. Svět se mění rychleji než kdykoli předtím, a tak nebude stačit vystudovat školu, nastoupit do zaměstnání a doufat, že současný stav bude trvat neustále. Budeme nuceni učit se celý život, abychom na trhu práce obstáli.

Mentální modely jsou zvyky z rodiny, náboženství a sociální skupiny. Hluboce zakořeněné představy, jež jsou často nevědomé, mohou být omezující nebo nesprávné. Našim cílem by mělo být tyto modely zvědomovat a zpochybňovat. Svoje názory bychom měli vysvětlovat a názory druhých se snažit pochopit. Zásluhou čehož budeme otevřeni novým možnostem a budeme lépe chápat svět kolem nás.

Sdílená vize podporuje zapálenost, motivaci a chuť všech členů týmu k práci. Důležité je zmínit, že je dynamická — mění se. V našem družstvu není vize dostatečně viditelná a nemotivuje nás pracovat. Vlastně ani nevím, jak přesně zní. S týmem jsme již probírali potřebu jejího přeformulování společně s možnou změnou našeho týmového cíle, jenž vykazuje podobné problémy. K cíli bych rád přidal milníky a „odměny“, které by cestu k cíli podporovali a každý semestr bychom tak měli za čím se hnát.

Týmové učení v podstatě vychází z Action learning (odkaz na esej: https://tiimiakatemia.cz/cs/esej/Action%2520Learning_a0T.php) a přikládá zvláštní důraz na dialog. Mám pocit, že každou další knihou, co ohledně pracování v týmu přečtu, mi dávají Training session (TS) větší smysl. Proto cítím potřebuju jejich zlepšení. Pravidla dialogu se nám stále nedaří plnit, dalším krokem pro mne tedy bude přečtení knihy Dialogue: The Art Of Thinking Together. Jsme ale na dobré cestě třeba proto, že jsme začali aktivně řešit absenci nebo na TS pravidelně reflektujeme.

Systémové myšlení je pátou a poslední disciplínou. Poukazuje na komplexnost a provázanost problémů. Musíme se naučit chápat v souvislostech, analyticky rozebírat problémy a efektivně je řešit. Uvědomit si, jaké bude mít mé chování následky. Je to ta nejnáročnější a nejdůležitější disciplína.

Tiimi Akatemia nás se všemi zmíněnými disciplínami seznamuje a témata v knize mají s naší metodikou hodně společného. Věřím, že jdeme správným směrem k tomu, aby se naše firma stala učící se organizací.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: