Pátá disciplína


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 17.01.2022

Pátá disciplína   Peter M. Senge

Proč jsem si knihu vybral?

         Kniha na mě vyskočila jako povinnost ke zkouškám. Ale ještě předtím mi ji doporučil kamarád. Nemohu litovat toho, že jsem si ji přečetl a budu se k ní vracet, až budu budovat vlastní učící se organizaci.


Co si z knihy odnáším

         K vzniku učící se organizace je potřeba všech 5 disciplín, jinak se učící složka začíná bortit a zpomalovat.


Pět disciplín

         Systémové myšlení

                   Jedná se o asi nejnáročnější disciplínu. Dala by se popsat příslovím „pro strom nepřehlédnout les“. V jednoduchosti to znamená, že si musíme všímat systémů a vnímat se jako součást celku. Dobře je to vysvětlené na hře o distribuci piva. Pro mě to znamená, že k velkým změnám je někdy potřeba jen malá změna na dobrém místě a v dobrý čas. Ta pak dokáže změnit celý výstup.


         Osobní mistrovství

                   Osobní růst a učení nás vedou k osobnímu mistrovství. Základem je to, že musíme mít touhu dělat to, co děláme a stále se v tom posouvat a udržovat se v napětí mezi realitou a přiměřenou vizí.

 

         Mentální modely

                   Mentální modely jsou jako batůžek plný všech našich zkušeností a názorů, které jsme si za celý život nasbírali a stále si je nosíme s sebou. Je důležité o nich vědět, všímat si jich a dát je na vědomí. Poté se teprve můžeme pokusit je změnit. Zároveň musíme mít stále na vědomí, že se můžeme mýlit.


         Sdílená vize

                   Musí být založena na vizích všech zapojených lidí. Musí ji aktivně chtít a snažit se ji dosáhnout. Tím nabývá vize větší energie a polarizuje aktivitu lidí tak, že se vytváří jedno velké úsilí jedním směrem. A to k vizi.


         Týmové učení

                   Základním kamenem pro týmové učení je schopnost vést dialog. Dialog pomáhá vzájemnému pochopení, a pokud je prováděn správně, generuje nové myšlenky a posouvá celý tým kupředu. Je k tomu potřeba především respekt, vyváženost otázek a oznamování faktů.


ATP

         Jak jsem použil myšlenky a teorii z knihy?

Především na našich Training Sessions se snažíme uplatňovat dialog jako formu učení a upřímně na to nedám dopustit. Rád bych se vzdělával formou dialogu častěji a určitě chci dialog používat v projektech. Nejdříve ho použiji při sezení s kapelou Waldemar on the Run, abychom dosáhli lepšího pochopení a mohli tak úspěšně vytvořit jejich brand.

 

Závěr

         Na konec bych rád vložil větu, která mi po přečtení knihy zůstala nejdéle zvonit v hlavě.


„Chyba je událost, jejíž plný přínos nebyl dosud proměněn v tvou výhodu.“



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: