PÁTÁ DISCIPLÍNA - Teorie a praxe učící se organizacePeter M. Senge
Díky této knize jsem si uvědomila, jak moc je důležité si jít za svou vizí a nežít sny někoho jiného. Autor dokazuje, že jedinou konkurenční výhodou, kterou dnes může organizace získat, je schopnost učit se rychleji než konkurence a popisuje, jak se organizace mohou zbavit poruch učení, které ohrožují jejich produktivitu a úspěch. Tím že si osvojí strategie, které uvolní týmové úsilí, rozvíjejí nový způsob myšlení a schopnost lidí dosahovat výsledků, na niž jim opravdu záleží. Kniha mluví o tom, že "učení se" v dnešní době je úplně něco jiného, že to bylo chápáno dříve. Dříve bylo učení se praxí a děláním té dané věci, dokud jsem se ji nenaučila (př. dítě se učí chodit). Dnes si pod "učením se " představujeme hltání informací do hlavy z knih. To že se něco člověk našprtá, neznamená, že to umí. V učící se organizaci se členové společně a navzájem učí původním způsobem - konání. Tím, že se všichni navzájem učí a posouvají se, tím organizace vzrůstá. Lidé v takové organizaci spolu musí fungovat (týmové učení, společná vize). Př. na střední jsme byli všichni učící se jednotlivci, ale jako tým jsme byli nefunkční a společně jsme se nikam neposouvali, každý zde jel sám za sebe - toto nebyla učící se organizace.
V knize autor zmiňuje pět klíčových disciplín, které musí fungovat v správné učící se organizaci. Musí fungovat všechny.
Jedná se o:
Osobní mistrovství
Mentální modely
Společná vize
Týmové učení
Systémové myšlení
První disciplína - Osobní mistrovství
Jde o snahu a odhodlání dosáhnout nevyšší úrovně vlastních dovedností – vlastní cesta za nejlepším já. Vyplývá z toho, že organizace pro svůj posun potřebuje posuny svých členů (je i silná tak, jak je silný její nejslabší článek – pokud jeden člen neusiluje dosažení svého osobního mistrovství, brzdí tak tým). Většina společností své lidi nevede k tomuto úsilí, a ti tak věnují jen minimum své energie práci a své organizaci, a soustředí se na věci, které jim v dávají větší potěšení – výlety, rodina. Věnování se práci pro ně nemá smysl a pocit přínosu. Spousty lidí na odpověď toho, čeho chtějí dosáhnout odpoví stylem, že mluví o tom, čeho se chtějí zbavit, ne co chtějí získat. (Zbavit se bolesti zad, odstěhovat se od tchýně)
Druhá disciplína - Mentální modely
To je způsob, jakým koukáme na svět. A Jde o to, otočit zrcadlo dovnitř, odkrýt své mentální modely a pořádně je prozkoumat. Jde o rovnováhu mezi dotazováním a obhajobou vlastních myšlenek se sebou sama.
Třetí disciplína - Společnou vizí
Pokud sdílím se svou firmou vizi, podávám výkony ne proto, že musím, ale protože chci a můj tým je otevřený ji vyslechnout. Nemá smysl jí někomu cpát. Prvkem a předpokladem skutečného sdílení vize je upřímné vytyčení směru, kam se chtějí posunou. Lidi to motivuje k tomu, aby se zamysleli nad podrobnostmi a tím se i dále rozvíjeli.
Čtvrtá disciplína - Týmové učení
Mluví o dialogu – volný tok myšlenek mezi lidmi. Diskuze je přestřelka. Může se stát, že tým složený ze spousty inteligentních schopných lidí bude úplně k ničemu, ale i to, že to bude mnohonásobně produktivnější a výkonnější, než jednotliví členové. Buďto společně rostou, nebo vadnou. Tým je základní učící jednotkou, ne jedinec. Pokud se neumí učit tým, nebude to umět ani organizace.
Když budu napodobovat prvky nějaké firmy, nikdy nebudu tak supr jako ta, když nebudu vnímat, jak ty prvky fungují dohromady a tím tvoří tu přidanou hodnotu – stejně jako když bych kopírovala nějakou osobu. Zase jde o vnímání celku a propojeností.
Pátá disciplína - Systémové myšlení
je nejdůležitější disciplína ze všech. Potřebujeme k pochopení učící se organizace jako celku. Příklad na koloběhu vody – chápeme jeho celek, ale kdybychom koukali jen na jednotlivé části, nedá to smysl. Stejný systém platí i u podnikatelských firem atd. – pokud budeme koukat jenom na části, nemůžeme se divit, že máme problém řešit složitější problémy, protože nevnímáme celek.
Propojení těchto disciplín mi dává smysl pro lepší růst organizace a vytváření výsledků.
Hodnocení: 80 %
Nový komentář:
Komentáře (1):
Jana Švecová - 02.02.2021 - 19:40
Zkus do svých esejí připojit více reflexe :-). Jak náš tým zvládá týmové učení? Jak zvládáme jednotlivé disciplíny? Jakou teorii z knihy uplatníš v praxi?