Svět se nám neustále mění. Technologická revoluce, globalizace a změna klimatu jsou jen některé z faktorů, které vedou k neustálým změnám v našem světě. Organizace, které chtějí uspět v tomto dynamickém světě, musí být schopny se učit a přizpůsobovat se těmto změnám, tak jako my v Tiimi.
Pátá disciplína
V knize Pátá disciplína od Petera M. Sengeho jsou popsány pěti disciplíny, které jsou nezbytné pro vytvoření učící se organizace. Tyto disciplíny jsou:
Osobní mistrovství: Disciplína osobního mistrovství je o neustálém rozvoji vlastních schopností a dovedností.
Mentální modely: Disciplína mentálních modelů je o poznávání vlastních mentálních modelů, které mohou ovlivňovat naše myšlení a chování.
Sdílená vize: Disciplína sdílené vize je o vytvoření společné vize, která spojuje členy organizace.
Týmové učení: Disciplína týmového učení je o schopnosti členů organizace spolupracovat na učení.
Systémové myšlení: Disciplína systémového myšlení je o chápání toho, jak jednotlivé části systému jsou navzájem propojeny.
Aplikování v praxi
V praxi lze jednotlivé disciplíny učící se organizace aplikovat různými způsoby.
Například:
Osobní mistrovství, zde členové organizace mohou rozvíjet své osobní mistrovství prostřednictvím školení, mentoringu nebo koučování. Mohou si také stanovit osobní cíle a plány rozvoje.
Mentální modely. Všichni členové organizace mohou poznávat své mentální modely prostřednictvím reflexe, skupinových diskusí nebo koučování. Mohou také číst knihy a články o mentálních modelech nebo se zúčastnit kurzů o mentálních modelech.
Sdílená vize, ta může být vytvořena prostřednictvím brainstormingu, workshopů nebo skupinových diskusí. Členové organizace mohou také číst knihy a články o sdílených vizích nebo se zúčastnit kurzů o sdílených vizích.
Týmové učení: Týmové učení může být podporováno prostřednictvím dialogu, zpětné vazby a společné reflexe. Členové týmu mohou také založit týmový portál nebo blog, kde budou sdílet své zkušenosti a znalosti.
Systémové myšlení, to lze rozvíjet prostřednictvím školení, čtení nebo diskusí o systémech. Členové organizace mohou také pracovat na projektech, které vyžadují systémové myšlení.
Výhody učící se organizace
Učící se organizace mají řadu výhod, mezi které patří:
Zlepšená výkonnost: Jsou schopny rychleji se přizpůsobovat změnám a lépe reagovat na potřeby zákazníků. To může vést k vyšším výnosům, nižším nákladům a lepší zákaznické spokojenosti.
Vyšší spokojenost zaměstnanců: Poskytují zaměstnancům příležitosti k rozvoji a růstu, což vede k vyšší spokojenosti zaměstnanců. Spokojení zaměstnanci jsou pak pravděpodobnější, že budou pracovat efektivněji a zůstanou v organizaci.
Zvýšená konkurenceschopnost: Jsou lépe připraveny na budoucnost a jsou proto konkurenceschopnější než organizace, které se neučí. Díky tomu může mít organizace mnohem větší zisk.
ATP
Tím, že studujeme všichni společně Tiimi, tak jsme svědky neustále se učící se organizace. Mohu za náš tým říct, že se plně snažíme využívat sílu dialogu a neustále se v něm zlepšovat.
Co u nás v týmu krásně funguje, je zpětná vazba, kterou si neustále všichni mezi sebou snažíme předávat. Tím neustále zlepšujeme vztahy v našem týmu a posouváme se neustále dál a dál jakožto učící se organizace.
Přirovnání k zamyšlení
Učící se organizace jsou jako živé organismy. Stále se vyvíjejí a přizpůsobují se novým podmínkám. Jsou jako stromy, které rostou do výšky a šířky. Jsou jako řeky, které tečou a mění svůj směr.
Učící se organizace jsou také jako lidé. Jsou schopny se učit z chyb, z úspěchů a ze zkušeností druhých. Jsou schopny měnit své chování a přístupy, aby se zlepšily.
Hodnocení: 100 %
Nový komentář:
Komentáře (1):
Gábina Dlouhá - 05.02.2024 - 20:11
Vůbec by nebylo na škodu ATP rozvést a konkretizovat.