Orbiting the Giant Hairball


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 27.02.2022

Orbiting the Giant Hairball, A Corporate Fool’sGuide to Surviving with Grace   Gordon MacKenzie

Když jsem poprvé otevřela tuhle knihu, rozum mi zůstal stát nad hravostí autora. Píše se v ní o kreativitě a tak všechno, co se téhle knihy jen okrajem týká, se vymyká jakýmkoliv pravidlům a zvyklostem. Dokonce se ostýchám ozvat ji knihou, protože mi přijde, že by bylo příhodnější nazývat ji kusem umění. Od obsahu kapitol, přes ilustrace až po básnické vyprávění…

Hlavní myšlenka spočívá v tom, jakým způsobem lidé ztrácí kreativitu a životní energii díky každodenní pracovní operativě. Občas si připadám, že veškerá pravidla, procesy, koncepce, měření výkonnosti a byrokracie svazují mého ducha a brání mi v rozletu. Všeho jsou to nástroje, díky kterým je možné v organizaci nastavit řád a růst, jenže všeho moc škodí. Zvláště tehdy, když už organizace narostla příliš a její zvyklosti jsou moc staré pro svoje zaměstnance z mladší generace. Dřív nebo později se vždycky musí stát obroda pravidel, aby se lidem mohlo snáze dýchat. 

Všechno, co se opakuje se stane koncepcí - statusem quo. Ale kreativita si žádá věci nové, čirou improvizaci oproštěnou od všeho, co nás drží nohama na zemi. Je nutné odpoutat se od předsudků a minulých zkušeností, avšak vždycky budeme chtě-nechtě vycházet ze základů, které před námi někdo položil. Nové kreativní myšlenky jsou jako semínka stromů, které se usadí ve spárech pyramidy naší organizace. Na špičce pyramidy je vedení, na spodu pyramidy je hlavní pracovní síla, která by chtěla generovat nové myšlenky, ale nemůže, protože je utlačena tíhou několikapodlažního vedení. 

Velice mě zaujala autorova koncepce kreativní organizace, která nevypadá jako pyramida, ale jako samotný strom. Na vrcholu jsou květy a listy - hlavní pracovní síla, která plodí ovoce (nové nápady). Vedení je zde vyobrazeno jako podpůrný systém větví, kmene a kořenů. Rozdíl je v tom, komu dáváme největší moc a vytváříme pro ně vhodné prostředí.

Navíc, kreativitu v lidech nevydupáme. Pokud nám jde o kvantitu, budeme se muset spokojit s tím, že naše nápady budou jako rajčata ze supermarketu - bez chuti a bez vůňě. To pravé ovoce si žádá čas, aby správně dozrálo.  Pak už stačí jen málo, třeba jen říci tvůrci, že jeho nápad je dobrý, aby ho začal realizovat. 


Myšlenka, která ve mě dlouho zůstává…  “Orville Wright did not have a pilot’s license.”


ATP

  • Meditace a naladění před brainstormingem - letting go.
  • Už nikdy nebudu přihlížet ani přiživovat dráždění a popichování s cílem zašlapat cizího kreativního ducha do země.
  • Kreativita se nedá měřit ani vynutit.
  • Každý z nás je umělcem - chci lidi povzbuzovat k tomu, aby malovali vlastní umělecké dílo.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Švecová Jana - 22.04.2022 - 16:02


Esej lákající k přečtení knihy :-). Zároveň je tajemná - k čemu můžeme poznatky použít v praxi týmu? Kde (při jakých činnostech) nám chybí kreativita? Jak mám přesně postupovat (kromě letting go)?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: