nejlepší způsobem jak prodat není efektivní propagace, ale dobrý produkt
Co(?) můžete dělat pro zvýšení prodeje?
vytvořit nový, dobrý produkt, nebo zlepšit ten, který již máte
Jak?
Průzkum - díky průzkumu predikovat, jaké produkty budou úspěšné
Co je pro zákazníky důlěžité?
Jaký design balení nejvíce přitahuje pozornost?
O jaké produkty již není zájem?
ZLEPŠENÍ KVALITY produktu
zlepšení kvality = zvýšení prodeje
Balanc mezi konvencí a novinkami
Pozor na extrémy- aby nebyl produkt/služba podobný tomu, co již existuje, něco, co je naopak příliš inovativní, nikdo neví, jak uchopit
jak dosáhnout balancu? Najít produkt/službu, kterou již vymyslel někdo jiný, kterou už lidé znají ( například coca cola - light coca cola)
dejte tomu název
dobře fungující jsou názvy osob (Ford) nebo pipisné názvy (Fusekle)
Musí se dát dobře vyslovit
Dobře zapamatovatelné
Neměl by se podobat jiným názvů
tvorba ceny
lidé soudí produkt podle ceny a budou si myslet, že dražší produkt =kvalitnější
využití zdrojů
vložte své zdroje do úspěšných projektů- vyplatí se vkládat čas a peníze do dobrých produktů/služeb, více než zachraňovat propadáky
vložte usílí do spuštění
podle expertů na London Business school lidé střídavě kupují 4-5 značek stejného produktu
Dostat se do jejich výběru je klíčové, měli byste zvládnout přesvědčit lidi, aby si koupili váš produkt do roka od spuštění
REKLAMY
cílem reklamy je vždy navýšit zisk
Možnosti jsou dvě a to přesvědčit stávající zákazníky, aby kupovali více, nebo přesvědčit nové potencionální zákazníky.
Příklad z praxe: Listerine- produkt se prodával vždy dobře, ale v okamžiku, kdy ho začali propagovat jako lék na smrdutý dech, prodeje raketově vzrostly
na co se zaměřit ?
Důuležité je znát své okolí- zákazníka- vědět, kde se pohybuje, kde a jak ho máte možnost zaujmout, ale i svou konkurenci, u níž se můžete inspirovat- co dělá správně a funguje? Naopak čím odrazuje zákazníky? Máte možnost se vyhnout stejným chybám a dělat věci lépe
Velké myšlenky
Jak na ně? Udělejte průzkum, získejte informace, vyvolejte nápady tak, že budete vědomě přemýšlet nad tím, co byste mohli udělat- například na procházce, nebo ve vaně ( viz kniha hluboká práce: Produktivní meditace)
Udělejte to speciální
pokud produkt není nijak speciální, udělejte ho z něj, vytvořte unikátní reklamu, nebo buďte extra jasní a přesvědčivý
Tištěná reklama
ačkoliv v dnešní době internetové době tisk upadá, stále je mu věrná jistá cílová skupina
Jedná se o plakáty, reklamu v magazínech či novinách
Čemu věnovat pozornost při vytváření reklamy?
Titulek
nejdůležitější část- 80% lidí čte pouze titulek
Efektivní je pojmenovat v titulku produkt a značku plus (nabídnout výhodu, informace, obsahují novinky, používají moderní slova, cílí na publikum, jsou specifické, objevují se v nich citace, zmiňují město- pokud se jedná o místní noviny)
Praktický příklad: “jak na skvrny ? Použijte Rinso a postupujte podle těchto jednoduchých pokynů.” - co je právně? - pojmenování produktu, značky a poskytnutí a informací- jak odstranit skvrny
Obrázky
vytvářějí zvědavost/vypráví příběh
Měly by být zaměřené na jednu osobu pouze
Vystupovat by měly známé osobnosti nebo lidé z cílového publika
Ukazovat by měli hotové pokrmy (ne suroviny) pokud jde o jídlo
Použití fotek na místo kreseb ( pokud je to možné)
Využívat snímků před a po
COPYWRITING
Psát v druhé osobě jednotného čísla
Jednoduše, zajímavě a specificky
Psát příběh
Použit zákazníkovy, nebo znalecké posudky
nezapomenout se podepsat jménem společnosti
Kupon
někteří lidé přeskakují přímo ke kuponům
Měl by na něm být malý obrázek, značka a příslib
Pocit naléhavosti dodám pomocí omezené nabídky/ limitované edicí/informaci o brzkém zdražování/cena pro rychlou odpověď
Text jeho forma a rozmístění
šířka 40 znaků
Snadno čitelný font
Velká písmena- první větší než zbytek
Využívat kurzívy, tučnosti pro zvýraznění
Tip- vytvořit reklamu, tak aby vypadala jako článek z redakce- podpoří to čtivost
Televizní reklama
Jak zajistit, aby byla efektivní?- využití těchto prvků
2 herci dohadující se o produktu
Recenze zákazníků/odborníků
Ukázka jak produktu- jak funguje
Neobvyklé postavy (vtipné, sentimentální,založené na faktech, zpravodajské)
zmíňka o značce a názvu produktu- zmínit ji brzy a často, aby si ji lidé zapamatovali
vizuály: začít silně obrannou scénou, vzrušující, unikátní- ukázat jak někdo používá produkt, na konci nezapomenout ukázat produkt a balení. Pokud se jedná o jídlo ukázat ho hotové a v pohybu (například wafle- ukázat, jak je někdo polévá sirupem
Jak se řídí reklamní agentura?
Potřeby
talentovaný personál - najímat talentovanější lidi, než jsi ty sám, mít v týmu alespon jednu nekonvenční, akční osobu, která rozpohybuje ostatní
Vysoké nároky
vyžadovat perfekcionalismus ve výkonu týmu, dodržování deadlinů
Platební systém
nechat si platit poplatky za specifické služby či celkový plat za kopletní služby marketingu
Investice
Oglivy doporučuje investovat do rozvoje vlastní agentury- nákup kancelářských budov apod.
Klienti
nejlepším způsobem, jak získat nové klienty je organický dosah, budete dělat správně svou práci, na vysoké urovni a ostatní budou chtít být prezentováni vámi stejným způsobem
Tipy jakými kroky si získat nové klienty:
Prezentace- pokud o vás klienti mají zájem odprezentujte jim důvody, proč by vás měli najmout, během tohoto setkání byste si měli promíchat sedadla vašeho a jejich týmu, abyste byli sjednoceni. Důležité je nečíst z poznámek, abyste působili přirozeně. Abyste působili upřímně, vyplatí se přiznat své slabiny ještě, než si jich všimne sám klient, navíc stejně tak když pak budete mluvit o svých silných stránkách, budete působit upřímně.
Špatní klienti
Je důležité si s opatrností vybírat své klienty a za žádnou cenu nebrat každého klienta, ačkoliv jste možná zoufalí, špatný klient může mít ničivý dopad na vaší společnost
Na co konkrétně si dát pozor? 1) nedostatek financí 2) firemní kultura se neslučuje s tou vaší 3) na společnosti, které mají pouze potencial, ale nemají vliv na trhu