Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 14.03.2022

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Knihu Od nápadu k podnikatelskému plánu jsem si vybrala primárně kvůli zkouškám. Na začátku jsem se lehce obávala, co se dočtu, protože je kniha napsána lidmi, které vnímám spíše jako teoretiky. Nicméně jsem se mýlila a i když spoustu zmíněných věcí v knize už znám, zde jsou myšlenky, které si z ní odnáším. 


Konvergentní a divergentní myšlení

Konvergentní myšlení je naše každodenní rutina neboli to, jak jsme zvyklí myslet a řešit problémy. Praktikuje analytický přístup a pracuje primárně s informacemi, které máme z předchozích zkušeností. Naproti tomu divergentní myšlení zapojuje více kreativitu. Je jiné tím, že nás nutí se na chvíli pozastavit, udělat krok zpět a přicházet s novým, inovativním řešením, což je podstatné, když se snažíme přijít na nový podnikatelský nápad. Knížka také zmiňuje, že tento způsob myšlení můžeme podpořit rozvojem kreativity. Díky aktivitám, které jsou nám neznáme, což by například pro mě bylo hraní na kytaru nebo box, ji můžeme jednoduše posílit.


Metoda 6_8_5

Metoda 6_8_5 je metoda, se kterou doposud nemám zkušenost, protože jsem ji nikdy neaplikovala. Kombinuje brainstorming a kreativitu díky tomu, že se při ní kreslí. Je to jednoduché, vezmeme si papír, nakreslíme na něj 8 okének a během pětiminutového časového limitu do jednotlivých okének kreslíme nápady na podnikání. Ideální je tuto metodu využít ve skupině, poté o nápadech mluvit a tento proces několikrát opakovat, abychom dosáhli nejlepšího výsledku. 


Business model

Business modelem rozumíme způsob, jak budeme získávat finanční prostředky od našich zákazníků k nám, neboli jak budeme vydělávat.


Druhy business modelů

Freemium - jedná se o business model, který zákazníkům službu/produkt po omezenou dobu poskytuje zadarmo s tím, že se očekává, že budou spokojení a další užívání si do budoucna zaplatí.


Lock - in - neboli to, že něco, co využíváme je závislé na dalších produktech od stejné značky. Například tiskárny, do kterých pasují tonery pouze od stejného výrobce.


Předplatné - jednoduchý business model, který využívá Spotify, kdy si každý měsíc platíme za to, že ho můžeme využívat v plné verzi.


Sdílená ekonomika - je business model, který využívá pronájem, výměnu nebo sdílení majetku. Úzce souvisí s Peer to Peer (P2P), kdy na internetu propojujeme poptávku s nabídkou. 


Analýza konkurence

Krok, který je podstatnou součástí tvorby business plánu a zároveň nám může pomoct nalézt naší konkurenční výhodu. Postup je jednoduchý - najdeme konkurenční produkty/služby, které splňují námi vybraná kritéria (stejný produkt, cena, lokalita atd.) a sepíšeme si, co prodávají, jaké jsou jejich ceny a další informace, které jsou pro nás podstatné. Následně, díky těmto informacím, můžeme uzpůsobovat náš produkt/službu tak, aby byl konkurence schopný.


Analýza rizik

Analýza rizik je velmi důležitá pro přípravu na změny, které můžou nastat. Tím, že se připravíme, jim můžeme buď předcházet nebo minimálně, když situace nastane, budeme vědět, co máme dělat. Analýzu rizik provádíme vypsáním si situací, které můžou nastat, následně jim přiřadíme míru pravděpodobnosti od 1 (nejnižší) do 5 (nejvyšší). Posledním krokem je ke každé situaci vymyslet řešení, jak riziko buď úplně eliminovat nebo zmírnit jeho dopady. Ideální je analýzu rizik provádět v tabulce (pro lepší přehlednost).


Crowdfunding

Crowdfunding znamená získání finančních prostředků od různých investorů, jinak řečeno sbírka, která zpravidla probíhá v online prostředí. Základem je poutavá, autentická kampaň, která umí zaujmout.


Modely crowdfundingu

Dárcovský model - hlavní motivací investora investovat do daného projektu je dobrý pocit, investor v tomto případě nezískává žádnou protihodnotu.


Odměnový model - je nejznámější a také nejčastěji používaný. Investor po přispění, většinově až po ukončení crowdfundigové kampaně získává námi vybranou odměnu v jakékoliv formě, může být materiální nebo formou služby.


Půjčkový model - tento model využívá finančních prostředků investorů s tím, že se jim zhodnotí a následně vrátí.


Podílový model - z mého pohledu nejvýhodnější crowdfundigový, kdy investor zafinancováním projektu získává procentuální podíl z budoucího zisku.


Závěrem chci říct, že je kniha velmi prostě napsaná a nabízí přesný postup, jak vytvořit kvalitní business plán. Zároveň je v ní i uvedeno několik příkladů reálných business plánu, kterými se můžeme inspirovat. Spoustu z jejího obsahu jsem už znala, ale jsem vděčná, že jsem se k ní díky zkouškám dostala a načerpala z ní nové znalosti.


ATP

Lean Canvas je pomůcka, kterou běžně používám a je také zmíněna v knize. Například v projektu Homies Kombucha jsme Lean Canvas vyplňovali už při rozjezdu a uvědomili si díky němu naše výhody a slabé stránky v porovnání s konkurencí.

Na druhou stranu, jsem nikdy netvořila kompletní business plán a po přečtení knihy jsem odhodlaná se do toho v rámci jakékoliv budoucího projektu pustit, protože si uvědomuji, že narážíme na věci, kterým jsme mohli předcházet nebo se na ně připravit právě za pomoci vytvoření business plánu.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: