Proč jsem si knihu vybrala:
Knihu jsem si vybrala na doporučení starších Téček, když jsem hledala knihu na téma “podnikání”. Z názvu a stručného obsahu jsem pochopila, že se kniha věnuje celému procesu od hledání podnikatelského nápadu k jeho realizaci a proto mi přišla nejvíce vhodná do začátku studia podnikání.
Obsah:
Kniha začíná úvodem - proč podnikat, jestli na to máme a zda podnikat sám nebo s někým. Následuje 6 kapitol, které popisují jednotlivé kroky, a jejich návaznost za sebou při procesu realizace podnikatelksého nápadu.
Tato kapitola popisuje způsoby hledání nápadů, kreativitu a její význam v podnikání, metody hledání nápadů (brainstorming, myšlenkové mapy) a jak vybrat ten nejlepší.
Co jsou to podnikatelské příležitosti, zdroje příležitostí a jak kriticky zhodnotit, jestli je náš nápad opravdu tak skvělý.
Tato kapitola se věnuje otázce, zda náš nápad bude v reálu fungovat. Dočteme se zde o metodách, které mají pomoct k ověření potřeb zákazníka a jestli náš produkt tyto potřeby řeší. Jakými kroky k tomuto dojít, jak produkt či službu testovat.
V tomto kroce jsou popsány typy byznys modelů, jejich struktura a obsah, k čemu se hodí a pro koho je byzyns model důležitý.
Na rozdíl od byznys modelů se v ponikatelském plánu jde více do detailů a je hodně obsáhlý - například se zde nachází analýza trhu a zákazníků, analýza konkurence, zahrnuje ale i byznys model, legislativní požadavky, marketing a velice důležitý finanční plán.
V této poslední kapitole se dočteme o tvorbě kampaně na internetu. Jak se dělá sbírka financí na rozjetí projektu - způsoby, nápady, platformy.
Po těchto šesti kapitolách následují práce studentů ČZU, které zobrazují zpracované podnikatelské plány v praxi.
Můj pohled na knihu:
Jsem moc ráda, že jsem si knihu vybrala. Již na předešlé vysoké škole, jsem se se všemi tématy z knihy setkala, ale až díky této knize, jsem pochopila celý proces realizace podnikatelského projektu v kontextu. Autoři nekompromisně promítají realitu, nad čím vším se musí člověk zamyslet před, při i po realizaci svého nápadu. Vše je hezky vysvětlené a pokud jsem měla nějaké nejasňosti, přiložené příklady mi vždy pomohly k uplnému pochopení tématu.
Práce studentů na konci knihy mi ještě ukázaly formu, jakou by se podnikatelské plány mohly zpracovávat. Zaujal mě pitch, analýza konkurence a celá finanční část, se kterou mívám problémy nebo se jí raději ani nevěnuji.
Oblíbené části a myšlenky:
“Každá metoda je jako recept na skvělé jídlo - nakonec záleží na kuchaři, co dá do hrnce a jestli bude výsledek hostům chutnat.”
“Bez ohledu na ambice jie možné říci, že úspěšné podnikáni je takové, které je udržitelné. Tedy bez problému vydělává na své zamětsnance a hladce funguje.”
“Při návrhu zákaznických skupin nepřemýšlejte o tom, kdo si váš produkt může koupit, ale o tom, kdo si ho skutečně koupí. I uklízečka si může koupit Porsche, ale jaká je pravděpodobnost, že to udělá?”
Závěr a hodnocení:
V knize je také psáno a vysvětleno na příkladu, že práce na podnikatelském plánu nám může ušetřit nejedno trápení - tím jsem si dala za předsevzetí, že podnikatelské plány projektu si budu vždy s týmem sepisovat a nevykašlu se na to.
Celkově moc doporučuji tuto knížku ještě před nebo během hledání napadu. Jsou v ní praktické a smysluplné tipy, které nám ušetří případné trápení a můžeme knihu použít jako jasný návod náležitostí podnikání.
ATP:
Při čtení jsem si všechny body promítala do projektu, na kterém teď začínám v Tiimi pracovat. Zapisovala jsem si, nad čím by bylo dobré popřemýšlet, co jsme třeba uplně vynechali, ale je to na začátek důležité a které záležitosti bych měla řešit v procesu dál. Často jsem knížku odložila a začala přemýšlet nad konkrétním krokem, například, když jsem dočetla o personě, hned jsem si vzala papír a tužku a zkusila si takovou personu pro náš produkt vytvořit.
Zásadní body pro záčátek projektu jsem si sepsala a jsou osnovou meetingů, které jsou naplánované pro rozjezd projektu.