Knížku jsem si vybral, protože se mi již samotný název líbil a sám si pomalu, ale jistě sepisuji vlastní podnikatelský plán. Zároveň jsem se chtěl posunout ve znalostech podnikání a start-upů.
Podnikat sám, nebo s někým?
Hlavní výhodou individuálního podnikání je 100% podíl a až bleskové rozhodování, které může být kritické v našem podnikání. Samozřejmě existují i nevýhody, mezi primární nevýhody patří to, že se nemáme s kým poradit a někdy nás tíží velká zodpovědnost.
Rozjet podnikání se společníky má také své plusy a minusy. Mezi pozitivní příklady rozhodně patří výše zmíněná tíže zodpovědnosti. Zodpovědnost je rozdělena do počtu společníků, díky větším množství majitelů se zároveň prodlužuje doba rozhodování a dělení zisku. (Je opravdu klíčové zeptat se sám sebe, jakou hodnotu za dalšího společníka získáme.)
Dle mého je rozhodně lepší podnikat ve dvou společnících, rozhodování není tak moc komplikované a je relativně rychlé.
Podnikatelský plán
Plán nám pomůže utřídit si myšlenky o svém nápadu, jeho finanční stránku, zda se vyplatí změna ve stávajícím modelu, nebo také jen pro utřídění myšlenek o podnikatelském nápadu.
Primárně plán tvoříme pro investora, banku, nebo také pro sebe (pokud nepotřebujeme finanční prostředky od investora, či banky)
Správná struktura neexistuje, velice často se ale vyskytují tyto hlavní body:
1. Shrnutí – charakteristika, konkurenční výhody, byznys model (jak vydělávat)
2. Charakteristika produktu vlastníka – popis, proč právě já, výhody, právní forma
3. Analýza trhu a zákazníků – definice zákazníka, charakteristika trhu, cílové skupiny
4. Analýza konkurence – seznam konkurentů, závěr pro chování v prostředí
5. Analýza dodavatelů – dodavatelské zabezpečení, přehled nákladů na vstupy
6. Personální zabezpečení – pracovní pozice, organizační struktura, mzdy
7. Marketing – 4P, marketingový rozpočet
8. Finanční plán – zakladatelský rozpočet, roční cash-flow
9. Analýza rizik – kde hrozí riziko neúspěchu, jak jim předejít
10. Vyhodnocení projektu – návratnost investice, efektivnost, potencionální růst
11. Přílohy – klidně obrázky pro lepší pochopení (pokud komplexní produkt)
Dále určitě musíme myslet na: srozumitelnost, pravdivost, reálnost, respektování rizika, uvádění zdrojů a hlavně přehlednost
6_8_5 (6 až 8 nápadů v 5 minutách)
Tato technika mě velice oslovila, již samotný název prozrazuje jak funguje. Účastníci dostanou 2 papíry s 6 okýnky a mají 5 minut do každého okénka nakreslit jejich nápad. (Díky kreslení aktivujeme jinou část mozku, než při psaní.) Následně po 5 minutách mají účastníci čas na prezentaci svých malůvek.
Zároveň mi tato metoda přijde velice podobná, jako metoda 6_3_5, kde 6 jedinců zapisují 3 nápady do políček v 5 minutách. Po tomto čase si papíry prohodí a do políček napíši další nápad, či zlepší již výše uvedený, který v políčku je – takto se postupuje šestkrát. Výsledkem je neuvěřitelných 108 nápadů (přibližně).
Jak vybrat ten nejlepší?
Výše zmíněné metody nám pomáhají vymyslet několik nápadů k podnikání. Jak tedy vybrat ten nejlepší nápad?
- Hlasování nálepkou (Každý člen týmu má 2 nálepky a hlasuje o nejlepší nápad.)
- Hra na investory (Členové investují do nápadů, jako by penízy byly jejich vlastní, na začátku mají určený kapitál, který by měli rozdělit do nápadů.)
Meze se opravdu nekladou - má nejoblíbenější metoda je rozhodně rozdávání bodíků. (každý člen má X bodů a rozdá je do nápadů)
Jak zjistit kdo je náš zákazník?
Pokud nám připadá, že náš nápad je opravdu neprůstřelný, je na čase zjistit, kdo jsou naší potencionální zákazníci.
Existují tržní výzkumy, které jsou ale velice nákladné a pro menší podnikatelé je rozhodně jednodušší si výzkum udělat sám následujícími kroky:
- Kdo si nejspíš v budoucnu koupí náš produkt/službu?
o Snažíme se o co nejvíce specifickou skupinu lidí (čím specifičtější, tím lepší a následná propagace [např. letáčky] bude méně nákladná)
- Hodnotný canvas (Value Added Canvas)
o Zákazník
§ Práce a úkoly – co dělají, co je náplní jejich práce…
§ Co chtějí – po čem touží, očekávání, sny…
§ Trápení – co se nelíbí, změna, trápení, štve je něco…
o Produkt, nebo služba
§ Výrobek nebo služba – podstata našeho řešení, co nabízíme…
§ Úleva od trápení – jak jim výrobek pomůže
§ Benefity – pozitivní dopady na život zákazníka (př. víc času)
o Po vyplnění zkoumáme, zda vidíme souvislosti apod. (nemusí být vše vyplněné, ne všechny produkty totiž zlepšují život apod.)
Zákazník vs uživatel
Zákazník je ten, kdo za produkt platí, uživatel naši službu, nebo také výrobek využívá. Napadá mě hned několik příkladů;
Analýza konkurence
Pro velký trh (kavárny, restaurace...) je analýza nepotřebná a je čistě na podnikateli, zda si analýzu udělá či ne. V těchto případech máme díky ni možnost identifikovat naše konkurenční výhody a následně je rozvíjet.
„Strach ze selhání je největší bariérou pro rozjezd podnikání.“
SLOVNÍČEK (zajímavé pojmy)
Painstorming = hledání nových podnikatelských nápadů. Hledají se trápení a problémy v našem okolí a snažíme se o jejich napravení.
Lean Canvas = diagram na A4, který nám pomůže se zamyslet na naším byznys modelem a pomůže najít naše případné slabiny, či podnikatelské příležitosti.
Ganttův diagram = výborný pro harmonogram realizace.
Google Trends = díky sledováním trendu vyhledávání se cílové skupiny hledají snadněji
ZÁVĚREM
Knížka mi opravdu otevřela oči v oblasti podnikání, konkrétně v začátcích podniku, jak vybrat ten správný nápad, sestavit podnikatelský plán a jak zajistit finanční prostředky pro podnikání.
Vzhledem k tomu, že mým cílem je vlastnit kavárnu s unikátním projektem (který už mám), tak mi knížka rozhodně pomohla s ucelením celkového projektu.
Rozhodně překopu svůj již částečně vytvořený podnikatelský plán podle této knížky.