Kniha předá nejen odvahu do podnikání, ale také ukáže, jak na nápady, byznys model, podnikatelský plán a jak vytvořit crowfundingovou kampaň.
Nápad není všechno, je nutné také podnikatelské myšlení. Podnikání je současně zdroj užitečných inovací. Vytváření hodnot a naplňování vize budoucnosti.
V mnoha případech veškerá rozhodnutí před založením firmy rozhodují o budoucím úspěchu – musíme mít plán a vizi. Úspěšní podnikatelé o svých plánech nemluví, úspěšní podnikatelé plány činí.
Nechme si čas o nápadu přemýšlet a rozvíjet jej – využijme příležitosti na trhu a začněme podnikat na základě touhy. Je nutné si uvědomit, že podnikání vyžaduje čas. Není to snadné, ani rychlé, avšak je vyzývající. Podnikání je trochu jako sázka. Nikdy si nemůžeme být jisti, že to vyjde, ale odměna je velkolepá.
Během čteni jsem si uvědomil, že my, Teamprenéři, máme obrovskou výhodu – nemusíme se kvůli podnikání vzdávat současného zaměstnání, neztrácíme čas, energii, ani životní úroveň. Ba naopak, příležitostí máme mnoho. Pokud zvažujeme spoluvlastnictví, tak o tom musíme dostatečně přemýšlet.
Na chvilku se zastavte... Představte si váš život za 5 až 10 let a jakou roli v něm hraje podnikání?
Nápady na projekt
„chytit se prvního nápadu, který nám přijde na mysl“ – u této věty jsem si uvědomil můj startup, kterému jsem věnoval opravdu značnou část mého volného času, ale po shodě dalších okolností jsem projekt musel upozadit a energii vložit jinam – což mě nyní mrzí, že jsem nápad zanedbal a přemýšlel jsem o zavrhnutí – to ale je nejjednodušší cesta, kterou by volilo veliké procento lidí a já této možnosti využiji a v nejbližším možném čase se nápadu opět začnu věnovat, abych jej zrealizoval.
Autor má na mysli, abychom se ale nestrhli hned první myšlenkou, která nás napadne, aniž bychom se ohlédli kolem sebe v současném světě. Konkurent dost pravděpodobně s nápadem již přišel a pravděpodobnost úspěchu je zde nízké. Je proto důležité analyzovat potřeby zákazníků.
Pro kvalitní a úspěšný plán musíme mít dostatek dobrých nápadů, se kterými důkladně pracovat – dostatečný ekonomický potenciál.
„Odhodlání a vytrvalost jsou v podnikání k nezaplacení.“
Žraločí tlama
Konvergentní myšlení = DISKUZE
Divergentní myšlení = DIALOG
Techniky k nápadům
Nápad
„Zaměřte se na nápady, které řeší problém – čím větší, tím větší šance na úspěch.“
Myšlenka distribuce, inovativní software, nebo výstaveb domů pro seniory – stálý nedostatek. Zároveň mne zaujalo dozvídat se více o legislativních příležitostech pro podnikání.
Nápad je nutné neformálně zhodnotit – vedeme vnitřní dialogy za využití dosavadních znalostí. Nutné prozkoumat konkurenci, dostupnost a naplánovat budoucí realizaci včetně strategie. Získáváme zpětnou vazbu od okolí.
Následuje formální hodnocení – práce s daty a sestavování byznys plánu. Sestavujeme časový harmonogram, hledáme dodavatele a definujeme cílovou skupinu.
Hlediska hodnocení nápadu: tým, finance, trh, ekonomická situace. Není nutné mít ihned veškeré zdroje dostupné, pokud se chopíme příležitosti, ale připravit si akční plán, jak se s tím vypořádáme v průběhu rozvoje.
Nejčastěji generujeme nápady pomocí brainstormingu, následně každý člen dostane tři nálepky, kterými ohodnotí nejlíbivější nápady dle preference. Nejpopulárnější nápady postupují do další fáze
Poprvé jsem se s tímto pojmem setkal na Leadership Programu. Ve slova smyslu, že je zbytečné obětovat vlastní čas a energii vývoji 100% řešení / nápadu, aniž bychom si v průběhu vyžádali zpětnou vazbu. Ve výsledku to nemusí být podle představ a v takovém případě by výsledné řešení bylo zbytečné – začalo by se od znova.
Proto je nutné si vyrobit prototypy, které ukážeme zákazníkům s prosbou o zpětnou vazbu. K tomu doporučuji využít například 3D tiskárnu pro lepší představu. Následuje proces testování. V této fázi sledujeme zákazníky, jak s produktem zacházení a co si o něm myslí. Poté produkt vylepšujeme.
Klíčovým faktorem udržitelnosti jsou zákazníci.
Lean Startup
Metoda pro začínající firmy; jinými slovy štíhlý byznys plán, který shrnuje to nejpodstatnější. LS minimalizace rizika úspěchu a měl by se využívat pravidelně v průběhu podnikání ke stálému ověřování.
Princip metody „vytvoř, změř a pouč se“ s cílem získání zpětné vazby.
*tip: pokud chceme otestovat zájem a funkčnost webové stránky, můžeme vytvořit dvě varianty, které se zobrazí zákazníkům v náhodné variantě – polovině návštěvníků první verze, dalším ta druhá varianta.
Lean Canvas
Diagram, pomáhající si uvědomit business model, který je na jednom listě papíru obsahující jednotlivá pole k definování: problém, existující alternativy (řešení problémů u lidí), zákaznické skupiny, první vlaštovky, unikátní nabídka hodnoty, srozumitelný popis, řešení, cesty k zákazníkům, cenový model (jak vydělat?), struktura nákladů, klíčové ukazatele, neférová výhoda (konkurenční v, která nelze zkopírovat/koupit.). Tento model pomůže vytvořit funkční strategii pro projekt a dá myšlenkám jasnou strukturu.
Tržní výzkumy
Při hledání cílové skupiny si tvoříme tzv. persony. Persona je smyšlená fiktivní osoba, která se podobá zákaznické skupině. Obecně popsaná skupina demografickými znaky.
Existuje název „extrémní uživatelé“, kteří naši službu či produkt mohou používat mnohem častěji než ostatní. Tento výzkum můžeme využít pro vylepšení produktu. S takovou skupinou je dobré navázat kontakt a zapracovat jejich potřeby.
Hodnotový Canvas
Předpovědní metoda k zachycení toho, co víme o zákaznících. To slouží k zamyšlení o budoucí službě či produktu. Definuje zákazníkovy zájmy, problémy a spojitosti.
Business Model Canvas
S týmem jsme měli Training Session na téma Business Model, které bylo opravdu přínosné, jelikož jsme jej pojali více prakticky a teorii jsme si dohledali dodatečně – díky tomu se podařilo lépe uvědomit proces.
Vlastně jde o strategii, jak budeme vydělávat.
Dozvěděl jsem se, že existuje ihned několik typů:
Podnikatelský plán
Já osobně jsem již v životě měl několik příležitostí, při kterých jsem měl možnost sestavit komplexní podnikatelský plán na konkrétní projekt. Jedním z případů bylo v rámci Tiimiakatemia, a to konkrétně v projektu Marketingové akademie, který v současné době (březen 2023) je v zárodku a začíná se realizovat.
Snažil jsem se zaměřit na veškeré aspekty, které ovlivní projekt, jako je charakteristika produktu, výkonný tým, popis příležitosti, analýza trhu, konkurence, dodavatelů, cílová skupina (kvantifikace), marketing, finanční plán, bod zvratu (výdělek při objemu produkce) a harmonogram realizace. Díky týmu a možným příležitostem jsem měl možnost vycházet i ze zkušeností, kterých jsme se chopili – reflexe.
Zásady pro sestavování PP je srozumitelnost, pravdivost, reálnost, respektování rizika, zdroje, přehlednost.Doporučení se klade na vizuální stránku a využívání obrázků pro upřesnění.
Závěr PP obsahuje shrnutí (executive summary) na jednu A4, ve kterém jsou uvedeny hlavní body našeho záměru. Slouží k prvotnímu čtení, tedy obeznámení se. Strukturované shrnutí obsahuje stručnou charakteristiku produktu a jeho konkurenční výhodu, popis trhu, byznys model, a finanční zdroje. Nesplést si s úvodem PP.
Analýza trhu představuje tu nejdůležitější část plánu a jejím smyslem je prokázat, že pro náš nápad existuje příležitost. Trh může představovat zákazníky, konkurenci, dodavatele (spolehlivost).
Je možné do PP také přiložit vlastní životopis.
Při prezentování projektu/PP se využívá metoda zvaná Elevator Pitch/Speech, který shrne zajímavé informace o nápadu a jeho kvality. Představení by mělo obsahovat charakteristiku produktu, cílený trh, cílovou skupinu, generaci zisků a potřebné investice (pro investora shrnout výhody a přínos pro něho).
Marketing
Marketingový mis představuje 4P – product, price, promotion, place. Propagaci můžeme členit na online a offline marketing. Musíme uvést četnost a formu promování. Distribuce rozhoduje o přímých a nepřímých kanálech. Marketingový rozpočet spočívá v celkovém přehledu výdajů (zřizovací, investiční). Cena může být sestavena způsobem nákladovým, konkurenčním, nebo poptávkovým. Ke sledování příjmů a výdajů slouží cash flow.
Marže je rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou.
Vedli jsme Training Session na téma účetnictví, díky kterému jsme se učili o výsledovce, nebo rozvaze – aktiva a pasiva. Nový pro mě byl pojem crowdfunding.
POJMY:
ZÁVĚR - ATP:
Kniha se mi líbí v tom, že předává elementární informace a tipy pro podnikání – při začátcích, ale také během toho. Ocenil jsem případové studie, které přesně uvádí fakta a zkušenosti. Uvědomil jsem si, jak na to nahlížím současně a co bych na pohledu nyní změnil a na co zaměřil.
V rámci kapitoly „Podnikatelský plán“ jsem nasdílel šablonu dokumentu ke stažení v Teams pro celou komunitu… Zároveň doporučuji využít Ganttův diagram, který jsme v týmu využívali zejména v prvním semestru.
Rád bych si přečetl doporučované magazíny enterepreneur.com, inc.com, wired.com, techcrunch.com, které se zaměřují na podnikání a inovace.
Zmíním, že kniha mi byla opravdu přínosná a velkým pomocníkem, a to zejména během tvorby podnikatelského plánu k novému projektu Marketingové akademie v týmu KAAMOS.
Nyní zbývá vyhodnotit úspěšnost nápadu – dobou návratností, čistou současnou hodnotou, výnosovým procentem…
A na závěr tvrzení, které se mi potvrdilo v knize a současně na Leadership programu je, že musíme být SVÍ – SAMI SEBOU. Nemá cenu se přtvařovat.
Odkaz na byznys model Starbucks:
- https://www.youtube.com/watch?v=mr039xnco-8&ab_channel=PolyMatter
- https://www.youtube.com/watch?v=N1gwZ_pviag&ab_channel=LUIGI