Knihu „Od nápadu k podnikatelskému plánu“ od Ivany Svobodové a Michala Andera jsem si vybrala kvůli splnění zápočtu na předmět Provoz a hospodaření malého podniku II.
Již na začátku knihy mě velmi zaujala informace o konvergentním a divergentním myšlením a jak moc se tyto části prolínají v podnikání. Tyto pojmy jsem neznala, ale vzpomněla jsem si, že jsem takhle už v různých projektech přemýšlela a jak jsem nějaké metody, hlavně podporující divergentní myšlení, aplikovala.
Při generování nápadu zapojujeme nebo spíše se snažíme aktivovat naše divergentní myšlení - hledání originálních nápadů překračující meze. Mezi techniky aktivování této části patří v knize zmiňované např. Brainstorming, Painstorming a další techniky.
Více se mi líbilo, jak postupovat při výběru toho nejlepšího nápadu.
Hra na investory
Podnikatelský proces
Podnikatelská příležitost
Nejdůležitější je, co se příležitostí týče, je zajímání se a neustálé pozorování trhu. Když se pokusím náš nově připravovaný projekt prodávání metodiky do firem pod značkou Learning Expedition vnímat, přijde mi, že budeme nabízet velmi luxusní službu a moc si teď, v našich začátcích, nedokážu představit, proč by si zrovna majitelé firem měli kupovat finskou metodiku s praktikami učící se organizace. Na jednu stranu věřím, že tímto krokem budou pro spoustu lidí bez zaměstnání atraktivní a přivede jim to více zaměstnanců a až majitelé poznají, jaké výhody jim to přinese, zvýší se po nás poptávka.
Ověřování zájmu zákazníků
Tato kapitola bylo pro mě jedna z nejpřínosnějších, a jak jsem již zmiňovala výše, náš momentální hlavní problém je, že nevíme zájem zákazníků. S tím by nám měly pomoct metody Design Thinking a Lean Startup.
DT stojí na detailním průzkumu a identifikaci uživatelských potřeb při návrhu výrobků a služeb. Tuto metodu bych si ráda vyzkoušela s ostatními členy projektu.
Výzkum potřeb zákazníků
V knize zmiňovaný Hodnotový canvas jsme si již stihli společně vytvořit. Pomohl nám k porozumění, co by majitelé firem nejvíce ocenili a vlastně s celkovým vcítěním do jejich role a potřeb, i přesto, že to byla jedna z prvních technik, kterou jsme spolu dělali a byl to velký chaos.
Uživatel vs. zákazník
Autorka nám ukázala příklad tohoto rozdílu na společnosti Meta - Facebook. Uživatelé jsou běžní lidé, kteří využívají sociální síť ke komunikaci, přidávání a prohlížení příspěvků. Zákazníci jsou lidé, převážně právnické osoby, kteří platí společnosti za reklamu a propagaci svých produktů či služeb. Na příkladu u sociálních sítích by měl být poměr uživatelů a zákazníků vyvážený, jelikož se obě skupiny navzájem prolínají, a kdyby v jedné skupině bylo více lidí, nefungovala by ta druhá. Tato informace mě velmi zaujala a přemýšlela jsem u toho o další sociální síti - Instagram - také od společnosti Meta. Ta se již delší dobu potýká s kritikou, že obsahuje až moc reklam a uživatelé sociální síť využívají méně k běžnému používání a naopak zákazníci této sítě ji využívají jako hlavní marketingový prostředek.
Snažila jsem si ale i tuto informaci aplikovat na náš nový projekt pod značkou Learning Expedition, prodávání metodiky do firem. Náš zákazník bude s největší pravděpodobností majitel střední firmy, naši primární uživatelé budou jeho zaměstnanci. Měli bychom tedy dbát na to, aby pro uživatele byla naše služba atraktivní a bavila je.
V druhém případě bychom měli s největší pravděpodobností zákazníka i uživatele jen majitele firmy, který by od nás převzal mindset a metodiku, kterou by následně aplikoval do svého řízení firmy. V obou případech ale vím, že máme spoustu mezer a že nás čeká ještě hodně práce při vyvíjení.
Podnikatelský plán
Při čtení kapitoly o podnikatelském plánu mě zaujaly otázky, které využíváme při psaní Learning Contractu: Kam se chci dostat, jak atd… Uvědomilo mě to, jak tyto otázky, které jsem si myslela, že jsou pouze součástí metodiky, jsou i velká součást podnikání v reálném světě.
Struktura podnikatelského plánu
Elevator pitch
Asi jedna z nejkomplikovanějších věcí pro nás - uvést náš projekt stručně, jasně a výstižně.
Co by měl obsahovat
V knize velmi oceňuji Tipy a Případové studie, zajímavosti o českých firem a tak dále. Dalo mi to nový pohled na jiné byznysy a zároveň to bylo velmi příjemné zpestření knihy.
Přečtení knihy pro mě bylo velmi přínosné. Dala mi nový pohled na podnikání a celkově motivaci na hledání nových podnikatelských příležitostí. Díky ní chápu, jak jsou důležité zákaznické schůzky a celkový kontakt se zákazníkem ohledně vývoje nového produktu nebo služby. Jak jsem zmiňovala výše, toto nás přesně čeká při vývoji nové služby značky Learning expedition, a tak mám nyní spoustu nabitých znalostí, které v budoucnu využiju. Uvědomila jsem si, že máme v projektu spoustu věcí, které si společně musíme definovat a vyvinout, aby naše služba byla co nejvíce propracovaná.
Vím, že se ke knize budu vracet v průběhu studia neustále. Zejména k ukázce vypracovaných tabulek, evidencí, ale také k popisu jednotlivých segmentů, jako např. tvorba finančního plánu, definice rizik atd. Knihu velmi doporučuji.