Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 31.03.2023

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Knihu „Od nápadu k podnikatelskému plánu“ od Ivany Svobodové a Michala Andera jsem si vybrala kvůli splnění zápočtu na předmět Provoz a hospodaření malého podniku II.

Zajímavé poznatky / atp

Již na začátku knihy mě velmi zaujala informace o konvergentním a divergentním myšlením a jak moc se tyto části prolínají v podnikání. Tyto pojmy jsem neznala, ale vzpomněla jsem si, že jsem takhle už v různých projektech přemýšlela a jak jsem nějaké metody, hlavně podporující divergentní myšlení, aplikovala.

Při generování nápadu zapojujeme nebo spíše se snažíme aktivovat naše divergentní myšlení - hledání originálních nápadů překračující meze. Mezi techniky aktivování této části patří v knize zmiňované např. Brainstorming, Painstorming a další techniky.

Více se mi líbilo, jak postupovat při výběru toho nejlepšího nápadu.

Hra na investory

  • Každý z nás bude mít budget 1 mil. korun a má vybrat nápady mezi které peníze rozdělí
  • Nápady seřadíme podle toho, který získal nejvyšší částku
  • O nápadech poté diskutujeme a snažíme se je pochopit co nejvíce do hloubky


Podnikatelský proces

  1. identifikace příležitosti (nápad)
  2. rozvoj konceptu
  3. analýza zdrojů potřebných k realizaci
  4. získání zdrojů
  5. založení firmy a její rozvoj
  6. sklizeň výsledků


Podnikatelská příležitost

Nejdůležitější je, co se příležitostí týče, je zajímání se a neustálé pozorování trhu. Když se pokusím náš nově připravovaný projekt prodávání metodiky do firem pod značkou Learning Expedition vnímat, přijde mi, že budeme nabízet velmi luxusní službu a moc si teď, v našich začátcích, nedokážu představit, proč by si zrovna majitelé firem měli kupovat finskou metodiku s praktikami učící se organizace. Na jednu stranu věřím, že tímto krokem budou pro spoustu lidí bez zaměstnání atraktivní a přivede jim to více zaměstnanců a až majitelé poznají, jaké výhody jim to přinese, zvýší se po nás poptávka.


Ověřování zájmu zákazníků

Tato kapitola bylo pro mě jedna z nejpřínosnějších, a jak jsem již zmiňovala výše, náš momentální hlavní problém je, že nevíme zájem zákazníků. S tím by nám měly pomoct metody Design Thinking a Lean Startup.

DT stojí na detailním průzkumu a identifikaci uživatelských potřeb při návrhu výrobků a služeb. Tuto metodu bych si ráda vyzkoušela s ostatními členy projektu.


Výzkum potřeb zákazníků

V knize zmiňovaný Hodnotový canvas jsme si již stihli společně vytvořit. Pomohl nám k porozumění, co by majitelé firem nejvíce ocenili a vlastně s celkovým vcítěním do jejich role a potřeb, i přesto, že to byla jedna z prvních technik, kterou jsme spolu dělali a byl to velký chaos.


Uživatel vs. zákazník

  • Uživatel → člověk, který naší službu či produkt využívá
  • Zákazník → člověk, který za naší službu či produkt platí

Autorka nám ukázala příklad tohoto rozdílu na společnosti Meta - Facebook. Uživatelé jsou běžní lidé, kteří využívají sociální síť ke komunikaci, přidávání a prohlížení příspěvků. Zákazníci jsou lidé, převážně právnické osoby, kteří platí společnosti za reklamu a propagaci svých produktů či služeb. Na příkladu u sociálních sítích by měl být poměr uživatelů a zákazníků vyvážený, jelikož se obě skupiny navzájem prolínají, a kdyby v jedné skupině bylo více lidí, nefungovala by ta druhá. Tato informace mě velmi zaujala a přemýšlela jsem u toho o další sociální síti - Instagram - také od společnosti Meta. Ta se již delší dobu potýká s kritikou, že obsahuje až moc reklam a uživatelé sociální síť využívají méně k běžnému používání a naopak zákazníci této sítě ji využívají jako hlavní marketingový prostředek.

Snažila jsem si ale i tuto informaci aplikovat na náš nový projekt pod značkou Learning Expedition, prodávání metodiky do firem. Náš zákazník bude s největší pravděpodobností majitel střední firmy, naši primární uživatelé budou jeho zaměstnanci. Měli bychom tedy dbát na to, aby pro uživatele byla naše služba atraktivní a bavila je.

V druhém případě bychom měli s největší pravděpodobností zákazníka i uživatele jen majitele firmy, který by od nás převzal mindset a metodiku, kterou by následně aplikoval do svého řízení firmy. V obou případech ale vím, že máme spoustu mezer a že nás čeká ještě hodně práce při vyvíjení.


Podnikatelský plán

Při čtení kapitoly o podnikatelském plánu mě zaujaly otázky, které využíváme při psaní Learning Contractu: Kam se chci dostat, jak atd… Uvědomilo mě to, jak tyto otázky, které jsem si myslela, že jsou pouze součástí metodiky, jsou i velká součást podnikání v reálném světě.


Struktura podnikatelského plánu

  1. shrnutí
  2. charakteristika produktu a vlastníka
  3. analýza trhu a vlastníka
  4. analýza konkurence
  5. analýza dodavatelů
  6. personální zabezpečení
  7. marketing
  8. finanční plán
  9. analýza rizik
  10. vyhodnocení projektu
  11. přílohy


Elevator pitch

Asi jedna z nejkomplikovanějších věcí pro nás - uvést náš projekt stručně, jasně a výstižně.


Co by měl obsahovat

  1. charakteristiku produktu
  2. na jaký směřujeme trh, jak je velký a naši zákazníci
  3. jak vyděláme
  4. kolik chceme po investorovi (u nás družstvo)


Závěr

V knize velmi oceňuji Tipy a Případové studie, zajímavosti o českých firem a tak dále. Dalo mi to nový pohled na jiné byznysy a zároveň to bylo velmi příjemné zpestření knihy.

Přečtení knihy pro mě bylo velmi přínosné. Dala mi nový pohled na podnikání a celkově motivaci na hledání nových podnikatelských příležitostí. Díky ní chápu, jak jsou důležité zákaznické schůzky a celkový kontakt se zákazníkem ohledně vývoje nového produktu nebo služby. Jak jsem zmiňovala výše, toto nás přesně čeká při vývoji nové služby značky Learning expedition, a tak mám nyní spoustu nabitých znalostí, které v budoucnu využiju. Uvědomila jsem si, že máme v projektu spoustu věcí, které si společně musíme definovat a vyvinout, aby naše služba byla co nejvíce propracovaná.

Vím, že se ke knize budu vracet v průběhu studia neustále. Zejména k ukázce vypracovaných tabulek, evidencí, ale také k popisu jednotlivých segmentů, jako např. tvorba finančního plánu, definice rizik atd. Knihu velmi doporučuji.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Jiné

Body: 2

16.09.2024

Kategorie: Jiné

Body: 2

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Management

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

15.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: