Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.11.2022

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Knihu jsem si vybrala k přečtení, jelikož je již podle názvu jasné, že bude (nejen) pro mě do začátku v Tiimi přínosem.

Jsme v počátečních fázích našich projektů - máme (nebo zatím nemáme, ale chceme mít) plno originálních a inovativních nápadů.

Jsou ale realizovatelné a mají potenciál být úspěšné? Jsou něčím nové? Jak začít a co nás čeká? Jak na byznys model a podnikatelský plán?

Po přečtení této knihy mohu říci, že se cítím na cestě “od nápadu k podnikatelskému plánu” výrazně znalejší a kniha pro mě byla velmi zajímavá.


Je jasně a přehledně strukturovaná. V první fázi se věnuje procesu vymýšlení kreativních nápadů. S tím se nám pojí dva základní pojmy, dva druhy myšlení. Oba jsou pro kreativní/ nový/ inovativní podnikatelský nápad podstatné. Bavíme se o myšlení konvergentním a divergentním. 


Konvergentní myšlení:

Jedná se o způsob myšlení používaný na denní bázi. Funguje na principu hledání a vyvození nejčastěji používaného a nejlepšího řešení / odpovědi na otázku. Je užitečné pro objektivní zhodnocení vymyšleného projektu.


Divergentní myšlení 

Dá se říci, že se jedná o více kreativní způsob myšlení. Klíčové pro něj je pozastavení. Nutí nás udělat krok zpět ,zamyslet se a přijít s inovativním a kreativním řešením. Je typické pro fázi hledání podnikatelského nápadu. 


Kniha nám dále poskytuje způsoby na vymýšlení projektů. Setkáváme se s (námi již aplikovaným) brainstormingem (snaha o co největší množství nápadů v omezeném časovém limitu), painstormingem (pozorování nedostatků ve svém okolí, na základě toho lze přijít s inovativním řešením) a metodou 6_8_5 (za dobu pěti minut kreslíme osm nápadů, které později představíme svým kolegům). 


Po fázi “příchodu s podnikatelskými nápady” přichází část knihy popisující tvoření byznys modelu. Jedná se ve své podstatě o způsob, jakým budeme od našich klientů získávat finanční prostředky.  Klíčové pojmy/ druhy business modelů jsou např.  Freemium (služby na omezený časový interval zdarma) , předplatné (pravidelná - např. měsíční- částka), lock-in (pro použití produktu je zákazník nucen pravidelně kupovat jeho součásti) apod. 


Následuje tvorba podnikatelského plánu. Autor přesně definuje body, kterými bychom se měli při jeho tvoření řídit. Ke konci kniha nabízí i příklady reálných plánů. Jsou celkem tři a představují nám plán pro službu, produkt a pro sociální síť. 


Podnikatelský plán: 

  1. Shrnutí 
  2. Charakteristika produktu a vlastníka (např. konkurenční výhoda,legislativní požadavky)
  3. Analýza trhu a zákazníka
  4. Analýza konkurence
  5. Analýza dodavatelů 
  6. Personální zabezpečení 
  7. Marketing 
  8. Finanční plán
  9. Analýza rizik
  10. Vyhodnocení projektu 


V knize autor diskutuje mimo jiné způsoby financování našeho projektu. Novým pro mě byl pojem Crowdfunding, který funguje na principu online sbírky od různých investorů. Základem musí být poutavá kampaň, která investory zaujme.


ATP

Jak jsem již zmínila na začátku své eseje, v prvním ročníku nás čeká tvorba byznys modelu a podnikatelského plánu u našich budoucích projektů. Jsem si jistá, že se ke knize (případně k eseji) vrátím, až pro nás bude tento krok aktuální. 

Celkově je kniha odborná, přesto stručná a poutavě čtivá. Věřím, že do začátku podnikání je ideální volbou pro každého.





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: