Tuto knihu jsem si vybral, protože je to další knihou doporučenou na předmět „provoz a hospodaření malého podniku“. Poté co jsem si zjistil, že je to další kniha, která popisuje tvorbu podnikatelského plánu hezky od začátku, jsem se rozhodl, že si ji přečtu.
Jak jsem již naznačil, tak to byla moje již druhá kniha, která se zabývá začátky podnikání. První byla „Podnikání z lavice“.
Hledáme nápady
Konvergentní a divergentní myšlení
Konvergentní myšlení je vlastně racionální (logické) myšlení, je to analytický přístup, díky kterému hledáme řešení problémů pomocí našich předchozích zkušeností a znalostí. Toto myšlení je nejčastější, jsme na něj zvyklí a používáme ho vlastně každý den.
Divergentní myšlení je naopak o hledání alternativních řešení. U tohoto myšlení se musíme překročit rámec svých znalostí a snažit se přijít s originálním řešením problému. Divergentní myšlení je podstatou kreativity.
Brainstorming
Brainstorming je za mě nejčastějším způsobem, který se používá při hledání originálních a inovativních nápadů a řešení. Jedná se o smršť nápadů, které se sepíšou a následně rozeberou. Brainstorming musí být časově ohraničený a nereaguje se při něm na nápady ostatních.
Metoda 6_8_5 (6 až 8 nápadů v 5 minutách)
Hned na začátku této kapitoly je zdůrazněno, že i když všichni víme, jak dobý je brainstorming, našli se jeho limity. Např. sociální tlak. Prostě se bojíme, že řekneme nějakou hloupost před svými kolegy.
Metoda 6_8_5 toto řeší tím, že všichni ve skupině pracují samostatně a nikdo se nemusí bát projevit jakoukoli svoji myšlenku. Funguje to tak, že každý z účastníku dostane papír A4 a na něm si udělají 6 nebo 8 kolonek, do kterých své nápady kreslí, ne píší. To, že lidé své nápady kreslí a nepopisují je slovy spustí naši kreativní stránku a ani bychom na popisování v pouhých 5 minutách nenašli čas.
Tuto metodu bych velice rád použil při vymýšlení našeho týmového projektu (jiného než kreativní agentura).
Myšlenkové mapy
S myšlenkovými mapami mám již mnoho zkušeností, protože velice často používáme „Miro“.
Myšlenková mapa pomáhá s vizualizací našich nápadů, sestaví se mapa, do které zapisujeme klíčová slova našich nápadů a pomocí šipek znázorňujeme vztahy mezi nimi. My osobně myšlenkové mapy frekventovaně používáme při BirthGivinzích. Pomáhají nám se zorientovat v práci ostatních skupin týmu a ukázat si spojitosti mezi našimi pracemi.
Co jsem již z této knihy využil?
Lean canvas
Poprvé jsem Lean canvas používal již na střední škole v naší studentské firmě Rea-Lit.
Nyní jsem Lean canvas použil již ve dvou projektech. Lean canvas je jednostránková varianta podnikatelského plánu. Zaměřuje se hlavně na problémy spojené s realizací něčeho nového.
Brainstorming
Brainstorming jsme využili jako tým například při vymýšlení názvu naší firmy. Sedli jsme si jako celý tým a „vykřikovali“ jsme různé názvy. Zapisovali jsme je na tabuli a po uběhnutí 8 minut jsme vyfiltrovali nejlepší nápady.
Myšlenkové mapy
O tomto jsem vám již psal výše, tak vás nebudu zdržovat 😊.
Závěr
V knize bylo vše, co jsem od ní očekával, rozhodně jsem sem nevypsal vše užitečné, co kniha nabízí.
Velice mi pomohla s uvědoměním si, co vše vlastně vymyšlení a zrealizování projektu obnáší.
Přeji krásný zbytek dne všem mým věrným čtenářům.