Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 26.03.2022

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Od nápadu k podnikatelskému plánu

Ivana Svobodová

 

Co jsem si z knihy odnesl?

 

Hledání nápadů? 

Základním pravidlem rozhodování je zvážení všech alternativ a to platí i v případě rozhodování o zvolení podnikatelského nápadu. Existuje řada ideačních a valuačních technik. Podnikáme buď s osvědčenými modely, produkty a službami nebo děláme inovace. 

Inovace je proces tvorby či přijetí noveho nápadu na produkt službu nebo business model s očekávanou hodnotou pro potenciálního uživatele. 

Startup je rychle rostoucí mladá firma která ma potenciál ovlivnit lidi na větším území  - ideálně na celém světě. Je často podpořen venture kapitálem. 

Kreativita - divergentní a konvergentní myšlení. Divergentní myšlení je podstatou kreativity. (brainstorming; 6:8:3; myšlenkové mapy; Painstorming - brainstorming na painy v našem okolí a na painy našich zákazníků); V konvergentní fázi se používají různé hry, mě zaujala hra na investory viz. kniha:str.33)

 

Zdroje příležitostí

Autoři popisují kde lidí vidí příležitosti podnikání. Popisují nejrůznější důvody proč lidé vidí nebo nevidí příležitosti.

Nejčastější zdroje:

Pro posuzování validity příležitosti autoři nabízí řadu technik. Jsou pěkné ale podle mě je nejzásadnější otázka: “Kdo za to zaplatí?” Pokud tuto otázku zodpovídme a zvalidujeme na trhu jsme ready. 

 

Podnikatelský proces

  1. identifikace příležitosti
  2. rozovoj konceptu
  3. anlýza zdrojů potřebných k realizaci
  4. získání zdrojů
  5. založení firmy a její rozvoj
  6. sklizeň výsledků

Zajímavý a hodně zjednodušený pohled na věc. Autorům si dovolím oponovat tento proces je funkční jenom za určitých podmínek a negeneralizoval bych ho na celý podnikání.

 

Ověření zájmu zákazníků

Design Thinking - KVALITATIVNÍ VÝZKUM

Lean startup - viz eseje na lean podnikání

Value Added Canvas: 

 

 

Analýza trhu 

Poptávkové podmínky - kupuje jednou nebo opakovaně? (auto vs pečivo)

Oborová výnosnost - vysoká/nízká marže?

Trendy

 

Vyhodnocení úspěšnosti podnikatelského nápadu

ROI a doba návratnosti

Čistá současná hodnota - net present value - kolik nám vložená investice přinese finančích prostředků za dobu života projektu

 

V druhé části jsou popisovány jednotlivé podnikatelské plány. Je škoda že v knize chybí jejich ověření na trhu a iterace které díky trhu vznikli. Zajímalo by mě jak se projekty ,většinou studentů, posunuli. Kniha je o velkých základech podnikání,  jako manuál pro začínajícího podnikatele poslouží dobře ale velkou přidanou hodnotu jsem v ní nenašel, doporučuji pro studenty prvních ročníků nebo jako zdroj ke zkouškám. Vše je jednoduše popsáno ale je to i tím že to složitostí se autor nepouští. Ono to vlastně ani není žádoucí, zastávám ten názor že je lepší se do podnikání pustit naplno se základními zkušenostmi a v literatuře hledat jak odstranit chyby které vznikají růstem, nicméně ani literatura často neposkytne odpovědi.





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: