Od nápadu k podnikatelskému plánu
Ivana Svobodová
Co jsem si z knihy odnesl?
Hledání nápadů?
Základním pravidlem rozhodování je zvážení všech alternativ a to platí i v případě rozhodování o zvolení podnikatelského nápadu. Existuje řada ideačních a valuačních technik. Podnikáme buď s osvědčenými modely, produkty a službami nebo děláme inovace.
Inovace je proces tvorby či přijetí noveho nápadu na produkt službu nebo business model s očekávanou hodnotou pro potenciálního uživatele.
Startup je rychle rostoucí mladá firma která ma potenciál ovlivnit lidi na větším území - ideálně na celém světě. Je často podpořen venture kapitálem.
Kreativita - divergentní a konvergentní myšlení. Divergentní myšlení je podstatou kreativity. (brainstorming; 6:8:3; myšlenkové mapy; Painstorming - brainstorming na painy v našem okolí a na painy našich zákazníků); V konvergentní fázi se používají různé hry, mě zaujala hra na investory viz. kniha:str.33)
Zdroje příležitostí
Autoři popisují kde lidí vidí příležitosti podnikání. Popisují nejrůznější důvody proč lidé vidí nebo nevidí příležitosti.
Nejčastější zdroje:
Pro posuzování validity příležitosti autoři nabízí řadu technik. Jsou pěkné ale podle mě je nejzásadnější otázka: “Kdo za to zaplatí?” Pokud tuto otázku zodpovídme a zvalidujeme na trhu jsme ready.
Podnikatelský proces
Zajímavý a hodně zjednodušený pohled na věc. Autorům si dovolím oponovat tento proces je funkční jenom za určitých podmínek a negeneralizoval bych ho na celý podnikání.
Ověření zájmu zákazníků
Design Thinking - KVALITATIVNÍ VÝZKUM
Lean startup - viz eseje na lean podnikání
Value Added Canvas:
Analýza trhu
Poptávkové podmínky - kupuje jednou nebo opakovaně? (auto vs pečivo)
Oborová výnosnost - vysoká/nízká marže?
Trendy
Vyhodnocení úspěšnosti podnikatelského nápadu
ROI a doba návratnosti
Čistá současná hodnota - net present value - kolik nám vložená investice přinese finančích prostředků za dobu života projektu
V druhé části jsou popisovány jednotlivé podnikatelské plány. Je škoda že v knize chybí jejich ověření na trhu a iterace které díky trhu vznikli. Zajímalo by mě jak se projekty ,většinou studentů, posunuli. Kniha je o velkých základech podnikání, jako manuál pro začínajícího podnikatele poslouží dobře ale velkou přidanou hodnotu jsem v ní nenašel, doporučuji pro studenty prvních ročníků nebo jako zdroj ke zkouškám. Vše je jednoduše popsáno ale je to i tím že to složitostí se autor nepouští. Ono to vlastně ani není žádoucí, zastávám ten názor že je lepší se do podnikání pustit naplno se základními zkušenostmi a v literatuře hledat jak odstranit chyby které vznikají růstem, nicméně ani literatura často neposkytne odpovědi.