Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 15.03.2022

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Od nápadu k podnikatelskému plánu

Úvod:

Knihu jsem si chtěl přečíst už delší dobu. Tou skutečnou motivací pro mě ale nakonec byla převážně potřeba splnění úkolu v rámci předmětu – Hospodaření malého podniku. Bezesporu se jedná o užitečnou knihu, která velmi čtivě a lidsky prezentuje proces od nápadu až podnikatelskému plánu. Tímto dává čest svému jménu.


ATP + OBSAH:

Hned v úvodu autoři otevírají velmi zásadní téma. Podnikání sám či se společníky? Kniha trefně poukazuje na výhody a nevýhody obou typů podnikání:

-       Sám (100% podíl): + Všechen zisk je náš, rychlé rozhodování, nevznikají interní problémy mezi vlastníky / - Musíme mít všechny znalosti (jestli nemáme musíme outsourcovat na externí firmu, či v platech zaměstnanců) Nemá nás kdo zastoupit, nemáme se s kým radit o strategických rozhodnutí.

-       Podle čeho a kde vybírat spolumajitele? Rodina a kamarádi -> relativně riskantní jelikož je známe v jiných perspektivách. / Spolužáci -> Máme s nimi společnou historii, víme co je pro ně důležité a máme představu o tom jak pracují. / Kolegové z práce -> víme, co dokážou a jak pracují pod tlakem / Významné osobnosti oboru -> Víme, že si nebudou chtít poškodit dobré jméno a budou jednat fér.

Nyní tedy znám určitá úskalí podnikání v poměru já sám/ já + někdo. Ale specificky záleží na situaci, ve které se momentálně nacházíme a o jaký projekt se jedná, je pro mě tedy důležitý hlavně kontext dané situace.

Dále se kniha zabývá hledáním nápadů. A popisuje důležité termíny podnikání.

Inovace – Je proces tvorby či přijetí nového nápadu a následné úsilí rozvinout ho do nového produktu, sužby, procesu nebo byznys modelu s očekávanou přidanou hodnotou potenciálu pro uživatele.

Startup – Je rychle rostoucí mladá firma nabízející takový produkt, který má potenciál ovlivnit lidi na větším území – Ideálně na celém světě. Nejčastěji jsou to technologické firmy, jejich růst je podpořen rizikovým kapitálem.

Konvergentní myšlení – V tomto procesu hledáme odpovědi na otázky na základě našich vlastností, znalostí a zkušeností nebo z předem daných možností. Je pro něj charakteristické systémový postup a logické myšlení.

Divergentní – Tímto proces hledáme originální a efektivní cesty k vyřešení problému. Spotánní průběh, volné plynutí myšlenek a hledání nových alternativ je charakteristickým pro tento typ myšlení.

Branstorming – v rámci TAP velmi oblíbená technika. Spočívá ve volném nahazování pohledů, řešení či připomínek k dánemu tématu. Charakteristický je volný průběh, někdo zaznamenávající podněty od zúčastněných a omezený časový limit. Je to způsob pro kreativní tvorbu nápadů. TIP: vhodný prostor, psací potřeby, občerstvení pro účastníky, tabule/lepící pásky. PRAVIDLA: Naslouchej nápadům ostatních, podporuj odvážné nápady, nekritizuj, neodsuzuj, stavěj na nápadech ostatních, čím více, tím lépe.


Další součástí je zjistění realizovatelnosti návrhu. Možnost jakou si můžeme tuto skutečnost ověřit je zmapování: Podnikatelské příležitosti – Neuspokojená nebo nedostatečně uspokojená potřeba, Nevyužité nebo špatně využité zdroje, Kombinace obou faktorů.

ATP: Díky této perspektivě si budu lépe ověřovat možnost budoucího produktu/projektu na úspěch.

Co se týká zdrojů ze kterých tyto nápady čerpat: Nejvhodnější je pochopitelně takový nápad vidět na vlastní oči (tedy CESTOVÁNÍ), předchozí zaměstnání, nová technologie, sociální, demografické a legislativní změny.

Lean canvas: Bussines model stručně popisující celý koloběh hodnoty firmy.

Podnikatelský plán:

1.     Shrnutí

2.     Charakteristika produktu a vlastníka – popis produktu, konkurenční výhoda, legislativní požadavky, proč právě já,…

3.     Analýza trhu a zákazníka – Avatar zákazníka, stručná charakteristika trhu, tempo vývoje cílovky.

4.     Analýza konkurence – seznam konkurence splňující kritéria, závěry pro chování v konkurenčním prostředí,…

5.     Analýza dodavatelů – popis vstupů,..

6.     Personální zabezpečení – popis prac. pozic, organizační struktura,..

7.     Marketing – 4P, Marketingový rozpočet,…

8.     Finanční plán – roční výsledovka, rozvaha po roce podnikání, vytipování oblasti rizika neúspěchu,…

9.     Analýza rizik – silné/slabé stránky podnikatelského projektu, preventivní opatření,…

10.  Vyhodnocení projektu – dobá návratnosti investice,…


Závěr:

Kniha pro mě byla velmi poučná a specificky rozepsaný podnikatelský plán, a srovnání podnikání sám/ s někým mi bylo velmi přínosné. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: