Proč jsem si knihu vybral?
Knihu jsem si převážně vybral z donucení mého reading buddyho a také díky požadavkům na zápočet. Abych byl upřímný, z počátku jsem měl opravdu nízká očekávání, což se posléze změnilo. Díky knize jsem měl totiž možnost zopakovat si již nabyté znalosti ze střední školy, které niní vnímám jako velice přínosné.
Už velice dlouho jsme ji kladl otázku. Baví tě skutečně to, čemu se právě věnuješ? Jednoduchá brigáda kam ráno přijdu a na večer zase domů. Opravdu ne, chci začít podnikat! No jo, ale co to tedy opravdu skutečně znamená? Moc jsme nevěděl, co si s tím počít, považuji se za kreativního člověka a nápady mi tak přirozeně proudí hlavou. Místo toho, abych se do nich skutečně pustil, tak mi během pár dnů vypadnou z hlavy, protože se mi zdají moc velké nebo nerealizovatelné.
Kniha je rozdělena do 6 částí
Hledání nápadů
Ve zkratce se kapitola věnuje tomu, co musíme zvážit před tím, než se do podnikání pustíme. Také povídá o podnikání v týmu nebo samostatně, což v Tiimi moc řešit nemusíme tím, že tvoříme družstvo.
Nejzajímavější mi přišly kreativní techniky:
Při procesu hledání nápadu na nový projekt používáme nejčastěji divergentní a posléze konvergentní myšlení. Obě fáze vnímám jako velice důležité pro kreativitu a práci nám to značně usnadňuje.
Realizovatelnost nápadu
V této kapitole řešíme faktory a otázky které nás mají dovést k odpovědi: "jo to mi dává smysl," nebo "ne to je blbost". Nápady projdou filtrem a zůstanou pak opravdu jen ty, které má smysl dále rozvíjet.
Ověření zájmu zákazníků
Ověřujeme zájem zákazníka a řešíme jeho potřeby.
Design thinking
Metodika řešení problémů, která zdůrazňuje porozumění potřeb uživatelů. Proces zahrnuje pět fází: empatii, definici problému, generování nápadů, prototypování a testování. Cílem je vytvářet inovativní a uživatelsky přívětivá řešení prostřednictvím spolupráce a iterativního postupu.
Lean Startup
Podnikatelský přístup zaměřený na minimalizaci rizika a efektivní vytváření inovativních produktů či služeb prostřednictvím rychlých inovací, validace uživatelských hypotéz a použití minimálních životaschopných produktů (MVP).
Byznys model
Způsob, jakým firma vytváří a získává hodnotu prostřednictvím svých produktů nebo služeb a určuje, jakým způsobem generuje příjmy.
Podnikatelský plán
Dokument, který mapuje strategie a kroky pro dosažení cílů firmy. Zahrnuje informace o firmě, trhu, konkurenci, produktech nebo službách, marketingu, operacích, financích a budoucím růstu. Je užitečný pro plánování a prezentaci podnikatelského konceptu.
Crowdfunding
Způsob shromažďování peněz, kdy jednotlivci nebo firmy oslovují veřejnost s prosbou o finanční podporu pro své projekty nebo nápady. Lidé mohou přispět malými částkami a za svůj příspěvek obvykle obdrží odměny, podíly nebo jiné výhody spojené s projektem. Tato forma financování často probíhá online na specializovaných platformách.
Reward-based crowdfunding: Přispěvatelé obdrží odměny, například vzorky produktů, poděkování nebo speciální služby výměnou za svůj příspěvek.
Equity crowdfunding: Investoři obdrží akcie nebo podíly v podniku výměnou za své investice.
Debt crowdfunding (peer-to-peer půjčky): Lidé půjčují peníze firmám nebo jednotlivcům s dohodnutým úrokem a splatností.
Závěr
Nejednou jsme s týmem použili kreativní techniky pro odstartování projektu, ale po dokončení knihy mám pocit, že nám stále chybí spousta kostiček, aby jsme úspěšně dokázali postavit zajímavý podnikavý projekt. Věřím, že budu moci využít všechny tyto poznatky v praxi. Rozhodně se k této knize budu často vracet pro inspiraci.