Od nápadu k podnikatelskému plánu - Ivana Svobodová, Michal Andera


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 15.03.2022

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Podnikatelé odhalují nenaplněné potřeby a mění věci, které lidi štvou, na podnikatelské příležitosti. Úspěšní podnikatelé o svých plánech jenom nemluví, ale realizují je.

Výběr podnikání by měl být v souladu s našimi hodnotami, přesvědčením a životní vizí.

Je to sázka za finanční nezávislost a svobodu, děláte co vás baví a co považujete za smysluplné.

Podnikání obsadí vaší hlavu, nepřestanete na něj myslet.

Vnitřní motivace významným faktorem.

Sám nebo s někým?

Sám

Pro = rychlé rozhodování, nemusíme dělat kompromisy, nejsou konflikty, nemusíme neustále něco vysvětlovat, jediní sklidíme úspěch firmy

Proti = všechno na nás závisí, chování pak někdy hraničí z workoholismem a nemáme často na nic čas, negativní dopad na osobní život, nemá nás kdo zastoupit, psychická nepohoda

S někým

Pro = ostatní vyvažují naše nedostatky, necítíme tak velký pocit zodpovědnosti

Proti = nemáme takovou svobodu, konflikty (zbytek v podstatě opak odstavce „sám“)

Kdykoliv zvažujete, že někomu dáte podíl, přemýšlejte o tom, jakou hodnotu tím získáváte.

Musíte si byt zatraceně jisti, ze s ním chcete pracovat, budete s ním při rozvoje firmy možná trávit víc casu než se svoji rodinou.


Kde hledat spoluzakladatele:

Rodina a kamarádi - pozor, známe je v jiném kontextu

Spolužáci - společná historie, víme jak pracují a co je pro ně důležité

Kolegové z práce - to samé + víme jak pracují pod tlakem

Osobnosti z oboru - můžeme sázet na to, že si nebudou chtít pošpinit dobré jméno

Co si určit se společníky:

-Kolik času tomu chceme věnovat

-Náš vztah k riziku

-Jaké máme ambice

Je dobré mít podobné hodnoty, ale rozmanitost dovedností


Nápady

Konvergentní myšlení - analytický způsob myšlení a hledání řešení na základě předchozích zkušeností. Na ten jsme zvyklý. = vybrání nejlepšího řešení

Divergentní myšlení - schopnost udělat krok zpátky a hledat alternativy, originální až bláznivé věci, ponořit se do problematiky, podstatou kreativity, otevření se neotřelým nápadům = hledání nápadů

Techniky na hledání nápadu

Brainstorming

Brainstormingová session s lidmi z venčí? Jeden facilitátor, všechno zapisuje a aby to ostatní viděli. Správně by se mělo: naslouchat nápadům ostatních, nekritizovat, podporovat odvážné nápady, čím více tím lépe, stavět na nápadech ostatních.

Problém - bojíme se, ze řekneme hlouposti - výsledkem jsou obyčejné nápady, které neurazí, sedí pouze rychle myslícím extrovertům, někdo na to potřebuje klid

6 8 5 pravidlo

- nakreslit si 6 nebo 8 políček na papír a vymyslet během 5ti minut 6-8 nápadů, stačí i náčrtky

Potom si to projdou všichni postupně, odprezentuje se to a pokládají se otázky případně

Myšlenkové mapy

⁃ je to přirozenější, takhle funguje náš mozek, rozvětvené neurony

Painstorming

- hledání problémů v našem okolí a následné nalézání řešení


Jak vybrat ten nejlepší?

Hlasování nálepkou - rozdáme lepíky, rozvěsíme nápady a necháme ostatní hlasovat (každému třeba dáme 3 lepíky a oni se rozhodnou, jak je přerozdělí - patrnější jejich názor) nejlépe během 10-15 minut

Hra na investory - každý dostane imaginárních milion korun, hraje si na investory a rozděluje svoje peníze mezi jednotlivé projekty

Proč jste vybrali zrovna tyto nápady? Co pro vás bylo důležité? Je někdo výsledkem překvapený?


Otázky

Vydělávám podnikáním tolik, abych uživil sebe i rodinu?

Bude mě to bavit dalších 10 let?

Dokážu sehnat kvalitní tým/zaměstnance, který se do toho pustí se mnou?

Jsem ochoten tomu obětovat svůj volný čas?


Realizovatelnost nápadu

Neuspokojená potřeba, nevyužité/spatně využité zdroje nebo jejich kombinace

Inspirace ze zahraničí - stránky enterepreneur.com, inc.com, wired.com, techcrunch.com

Enterpreneurship - odkoupí po letech firmu a bud ji inovuji nebo založí jinou

Ne každému sedí všechny části procesu

Proces:

Identifikace příležitosti (nápad)

Rozvoj konceptu zruší

Analýza zdrojů potřebných k realizaci

Získání zdrojů

Založení firmy a její rozvoj

Sklizeň výsledků - předání firmy rodině, prodej firmy, vstup na burzu, ukončení, krach

Ověřujeme zájem zákazníků

Design thinking - tým lidí s rozdílnými odbornostmi (připomíná Action Learning)

Kvalitativní výzkum

Lean startup

Minimalizuje rizika neúspěchu, užitečný produkt, stálé ověřování předpokladů

Vytvoř, změř a pouč se - cílem zpětná vazba opakovaná

 

Důležitá

Adaptace - neupínat se na první návrh

Zákazník vs uživatel

Empatie - vcítění se do potřeb zákazníka

Tržní výzkumy

Čím přesnější cílová skupina, tím lépe (netříští se a nesnižuje se účinnost marketingových aktivit)

Persony - přesahují jednotlivý popis a pracují s životními hodnotami, názory, kontextem a postojem, lepší porozumění zákazníka

Čím více může náš produkt/služba jejich život pozitivně ovlivnit, tím lepší příležitost máme

Výzkum potřeb zákazníků

Hodnotový canvas

Pozorování

Rozhovory (vytipovanými potencionálními budoucími zákazníky) - dobré polostrukturované rozhovory, důležitá otevřenost - širší kontext pochopit, neptat se jen „koupila byste si náš produkt?”

Testování - prototyp


Byznys model

Pro začínající firmy - Lean Canvas

Pro firmy co chtějí svůj model inovovat - Business model Canvas

Freemium - bezplatné do nějaké doby, nebo jen určitá část zdarma - očekávají, že zákazníci budou chtít službu poté platit

Lock-in - pro provoz produktu musí zákazník opakovaně nakupovat určitou část od téže firmy

Předplatné/pronájem - pravidelný, ne jednorázový

Sdílená ekonomika - pronájem, výměna nebo sdílení majetku (Airbnb)

Peer to peer (P2P) je přímé propojení osob a vzájemné poskytnutí služby.


Byznys plán - popisuje vnitřní a vnější okolnosti související s podnikáním

1. Shrnutí.

2. Charakteristika produktu a vlastníka:

• popis produktu (výroba, služba) – nejdřív jednou větou, zkusit to dát babičce, zda chápe co děláme, potom můžeme jít dál na detailnější popis

• konkurenční výhoda - Nejběžnějšími konkurenčními výhodami mohou být:

• cena – je to však krátkodobě udržitelná výhoda,

• kvalita,

• značka,

• doplňující servis,

• individuální přístup, personalizovaný produkt;

• samozřejmě největší konkurenční výhodou je míra inovativnosti produktu.

• legislativní požadavky

• proč právě já – moje/týmové silné stránky

• právní forma

• harmonogram realizace

3. Analýza trhu a zákazníků:

• stručná charakteristika trhu (oboru), poptávkové podmínky, oborová výnosnost,

velikost trhu, trendy na trhu;

• definice zákazníka, kvalitativní charakteristika

• kvantitativní charakteristika cílové skupiny

• tempo vývoje cílové skupiny

Tip – Google trends

Tady je dobré si udělat lean canvas

4. Analýza konkurence:

• kritéria pro určení přímé konkurence

- stejný produkt (stejný výrobek, stejným způsobem poskytovaná služba);

lokalita (může být brána v docházkové vzdálenosti, v dojezdové vzdálenosti, akční rádius

v km apod.)

- cena

- poskytovaný servis

- záruční podmínky

- zavedené jméno

- doplňkové služby

- úzké vztahy se zákazníky atd.

• seznam konkurence splňující kritéria

• charakteristika nepřímé (vedlejší konkurence), popřípadě jmenovitá specifikace (výrobce brýlí vs čoček)

• potenciální konkurence

• v čem je pro nás konkurence inspirativní a v čem ohrožující

• závěry pro chování v konkurenčním prostředí

5. Analýza dodavatelů:

• popis vstupů

• dodavatelské zabezpečení

• přehled nákladů na vstupy

6. Personální zabezpečení:

• popis jednotlivých pracovních pozic (včetně kvalifikačních předpokladů)

• počty pracovníků na pracovní pozice, formy pracovních smluv

• popřípadě organizační struktura

• mzdové náklady na pracovní pozice

• celkové personální náklady

7. Marketing:

• 4 P v této části: cena (cenová politika), propagace, distribuce, (komunikační strategie);

• zdroje získávání informací o zákaznících, průzkum trhu;

• marketingový rozpočet.

8. Finanční plán:

• zakladatelský rozpočet (investiční výdaje, počáteční provozní výdaje,

případně příjmy, zdroje krytí)

• roční výkaz cash flow (v členění na měsíce se zohledněním sezonnosti)

• roční výsledovka

• rozvaha po roce podnikání (s minulým obdobím)

• bod zvratu a posouzení s nastavenou kapacitou

TIP

Autoři podnikatelských plánů často uvádějí, že se jejich realistickým scénářem nakonec

stal ten scénář, který vytvářeli jako pesimistický.

9. Analýza rizik:

• vytipování oblastí, ve kterých hrozí riziko neúspěchu podnikatelského záměru

• popřípadě stanovení významnosti jednotlivých rizik

• preventivní opatření na eliminaci rizik

• silné stránky podnikatelského projektu

10. Vyhodnocení projektu:

• doba návratnosti investice

• efektivnost investice

• další potenciál růstu

11. Přílohy.



crowdfunding

Existují čtyři modely crowdfundingu:

1. donation model – dárcovský model,

2. reward-based model – odměnový model,

3. debt-based model – půjčkový model,

4. equity-based model – podílový model.

Kampaň má pět částí:

1. projekt,

2. promo video,

3. odměny,

4. kalkulaci nákladů,

5. komunikaci.

 

ATP – Nyní mám 3 aktivní projkety, na kterých dělám a u většiny z nich to teprve ještě aplikuji a použiji. Na taneční soutěži, kterou mám převážně kvůli zkoušce, si budeme dělat byznys model Lean Canvas zrovna zítra. Budeme se celkově při přípravě tohoto projektu odkazovat na tuto knížku a věřím, že si z toho vezmeme a použijeme ještě mnohem víc věcí (například byznys plán). V našem novém projektu, který ještě zatím nemá jméno, ale jsem jeho projektový manažer, jsem mému týmu dnes napsala, že bychom si mimo Lean Canvas (který už známe z knihy Podnikání z Lavice), mohli vypracovat právě byznys plán, který mě zaujal na této knize asi nejvíce a opravdu ho chci zkusit. V self defense tools budeme teď po prvních prototypech a kontaktech dělat marketing, objednávat produkty a dělat zmiňovanou cenotvorbu. Cenotvorbě zatím vůbec nerozumím a chci se k této kapitole ještě jednou vrátit, až jí budu přímo v praxi využívat, takhle mi to totiž dalo jen hrubý náhled toho, jak se cca dělá. Spoustu věcí v této knize už jsem znala z Tiimi, což mi přišlo super, brainstorming a podobné metody máme už dávno odzkoušené. Půlka věcí pro mě byla opravdu zajímavá a ta druhá takové menší opakování. Určitě bych tuto knihu doporučila začínajícím podnikatelům i těm již zaběhlým, můžeou si u čtení této knihy spoustu věcí uvědomit – i třeba to, zda vlastně podnikat chtějí nebo zda jejich projekt/byznys dávají smysl.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: