Podnikatelé odhalují nenaplněné potřeby a mění věci, které lidi štvou, na podnikatelské příležitosti. Úspěšní podnikatelé o svých plánech jenom nemluví, ale realizují je.
Výběr podnikání by měl být v souladu s našimi hodnotami, přesvědčením a životní vizí.
Je to sázka za finanční nezávislost a svobodu, děláte co vás baví a co považujete za smysluplné.
Podnikání obsadí vaší hlavu, nepřestanete na něj myslet.
Vnitřní motivace významným faktorem.
Sám nebo s někým?
Sám
Pro = rychlé rozhodování, nemusíme dělat kompromisy, nejsou konflikty, nemusíme neustále něco vysvětlovat, jediní sklidíme úspěch firmy
Proti = všechno na nás závisí, chování pak někdy hraničí z workoholismem a nemáme často na nic čas, negativní dopad na osobní život, nemá nás kdo zastoupit, psychická nepohoda
S někým
Pro = ostatní vyvažují naše nedostatky, necítíme tak velký pocit zodpovědnosti
Proti = nemáme takovou svobodu, konflikty (zbytek v podstatě opak odstavce „sám“)
Kdykoliv zvažujete, že někomu dáte podíl, přemýšlejte o tom, jakou hodnotu tím získáváte.
Musíte si byt zatraceně jisti, ze s ním chcete pracovat, budete s ním při rozvoje firmy možná trávit víc casu než se svoji rodinou.
Kde hledat spoluzakladatele:
Rodina a kamarádi - pozor, známe je v jiném kontextu
Spolužáci - společná historie, víme jak pracují a co je pro ně důležité
Kolegové z práce - to samé + víme jak pracují pod tlakem
Osobnosti z oboru - můžeme sázet na to, že si nebudou chtít pošpinit dobré jméno
Co si určit se společníky:
-Kolik času tomu chceme věnovat
-Náš vztah k riziku
-Jaké máme ambice
Je dobré mít podobné hodnoty, ale rozmanitost dovedností
Nápady
Konvergentní myšlení - analytický způsob myšlení a hledání řešení na základě předchozích zkušeností. Na ten jsme zvyklý. = vybrání nejlepšího řešení
Divergentní myšlení - schopnost udělat krok zpátky a hledat alternativy, originální až bláznivé věci, ponořit se do problematiky, podstatou kreativity, otevření se neotřelým nápadům = hledání nápadů
Techniky na hledání nápadu
Brainstorming
Brainstormingová session s lidmi z venčí? Jeden facilitátor, všechno zapisuje a aby to ostatní viděli. Správně by se mělo: naslouchat nápadům ostatních, nekritizovat, podporovat odvážné nápady, čím více tím lépe, stavět na nápadech ostatních.
Problém - bojíme se, ze řekneme hlouposti - výsledkem jsou obyčejné nápady, které neurazí, sedí pouze rychle myslícím extrovertům, někdo na to potřebuje klid
6 8 5 pravidlo
- nakreslit si 6 nebo 8 políček na papír a vymyslet během 5ti minut 6-8 nápadů, stačí i náčrtky
Potom si to projdou všichni postupně, odprezentuje se to a pokládají se otázky případně
Myšlenkové mapy
⁃ je to přirozenější, takhle funguje náš mozek, rozvětvené neurony
Painstorming
- hledání problémů v našem okolí a následné nalézání řešení
Jak vybrat ten nejlepší?
Hlasování nálepkou - rozdáme lepíky, rozvěsíme nápady a necháme ostatní hlasovat (každému třeba dáme 3 lepíky a oni se rozhodnou, jak je přerozdělí - patrnější jejich názor) nejlépe během 10-15 minut
Hra na investory - každý dostane imaginárních milion korun, hraje si na investory a rozděluje svoje peníze mezi jednotlivé projekty
Proč jste vybrali zrovna tyto nápady? Co pro vás bylo důležité? Je někdo výsledkem překvapený?
Otázky
Vydělávám podnikáním tolik, abych uživil sebe i rodinu?
Bude mě to bavit dalších 10 let?
Dokážu sehnat kvalitní tým/zaměstnance, který se do toho pustí se mnou?
Jsem ochoten tomu obětovat svůj volný čas?
Realizovatelnost nápadu
Neuspokojená potřeba, nevyužité/spatně využité zdroje nebo jejich kombinace
Inspirace ze zahraničí - stránky enterepreneur.com, inc.com, wired.com, techcrunch.com
Enterpreneurship - odkoupí po letech firmu a bud ji inovuji nebo založí jinou
Ne každému sedí všechny části procesu
Proces:
Identifikace příležitosti (nápad)
Rozvoj konceptu zruší
Analýza zdrojů potřebných k realizaci
Získání zdrojů
Založení firmy a její rozvoj
Sklizeň výsledků - předání firmy rodině, prodej firmy, vstup na burzu, ukončení, krach
Ověřujeme zájem zákazníků
Design thinking - tým lidí s rozdílnými odbornostmi (připomíná Action Learning)
Kvalitativní výzkum
Lean startup
Minimalizuje rizika neúspěchu, užitečný produkt, stálé ověřování předpokladů
Vytvoř, změř a pouč se - cílem zpětná vazba opakovaná
Důležitá
Adaptace - neupínat se na první návrh
Zákazník vs uživatel
Empatie - vcítění se do potřeb zákazníka
Tržní výzkumy
Čím přesnější cílová skupina, tím lépe (netříští se a nesnižuje se účinnost marketingových aktivit)
Persony - přesahují jednotlivý popis a pracují s životními hodnotami, názory, kontextem a postojem, lepší porozumění zákazníka
Čím více může náš produkt/služba jejich život pozitivně ovlivnit, tím lepší příležitost máme
Výzkum potřeb zákazníků
Hodnotový canvas
Pozorování
Rozhovory (vytipovanými potencionálními budoucími zákazníky) - dobré polostrukturované rozhovory, důležitá otevřenost - širší kontext pochopit, neptat se jen „koupila byste si náš produkt?”
Testování - prototyp
Byznys model
Pro začínající firmy - Lean Canvas
Pro firmy co chtějí svůj model inovovat - Business model Canvas
Freemium - bezplatné do nějaké doby, nebo jen určitá část zdarma - očekávají, že zákazníci budou chtít službu poté platit
Lock-in - pro provoz produktu musí zákazník opakovaně nakupovat určitou část od téže firmy
Předplatné/pronájem - pravidelný, ne jednorázový
Sdílená ekonomika - pronájem, výměna nebo sdílení majetku (Airbnb)
Peer to peer (P2P) je přímé propojení osob a vzájemné poskytnutí služby.
Byznys plán - popisuje vnitřní a vnější okolnosti související s podnikáním
1. Shrnutí.
2. Charakteristika produktu a vlastníka:
• popis produktu (výroba, služba) – nejdřív jednou větou, zkusit to dát babičce, zda chápe co děláme, potom můžeme jít dál na detailnější popis
• konkurenční výhoda - Nejběžnějšími konkurenčními výhodami mohou být:
• cena – je to však krátkodobě udržitelná výhoda,
• kvalita,
• značka,
• doplňující servis,
• individuální přístup, personalizovaný produkt;
• samozřejmě největší konkurenční výhodou je míra inovativnosti produktu.
• legislativní požadavky
• proč právě já – moje/týmové silné stránky
• právní forma
• harmonogram realizace
3. Analýza trhu a zákazníků:
• stručná charakteristika trhu (oboru), poptávkové podmínky, oborová výnosnost,
velikost trhu, trendy na trhu;
• definice zákazníka, kvalitativní charakteristika
• kvantitativní charakteristika cílové skupiny
• tempo vývoje cílové skupiny
Tip – Google trends
Tady je dobré si udělat lean canvas
4. Analýza konkurence:
• kritéria pro určení přímé konkurence
- stejný produkt (stejný výrobek, stejným způsobem poskytovaná služba);
lokalita (může být brána v docházkové vzdálenosti, v dojezdové vzdálenosti, akční rádius
v km apod.)
- cena
- poskytovaný servis
- záruční podmínky
- zavedené jméno
- doplňkové služby
- úzké vztahy se zákazníky atd.
• seznam konkurence splňující kritéria
• charakteristika nepřímé (vedlejší konkurence), popřípadě jmenovitá specifikace (výrobce brýlí vs čoček)
• potenciální konkurence
• v čem je pro nás konkurence inspirativní a v čem ohrožující
• závěry pro chování v konkurenčním prostředí
5. Analýza dodavatelů:
• popis vstupů
• dodavatelské zabezpečení
• přehled nákladů na vstupy
6. Personální zabezpečení:
• popis jednotlivých pracovních pozic (včetně kvalifikačních předpokladů)
• počty pracovníků na pracovní pozice, formy pracovních smluv
• popřípadě organizační struktura
• mzdové náklady na pracovní pozice
• celkové personální náklady
7. Marketing:
• 4 P v této části: cena (cenová politika), propagace, distribuce, (komunikační strategie);
• zdroje získávání informací o zákaznících, průzkum trhu;
• marketingový rozpočet.
8. Finanční plán:
• zakladatelský rozpočet (investiční výdaje, počáteční provozní výdaje,
případně příjmy, zdroje krytí)
• roční výkaz cash flow (v členění na měsíce se zohledněním sezonnosti)
• roční výsledovka
• rozvaha po roce podnikání (s minulým obdobím)
• bod zvratu a posouzení s nastavenou kapacitou
TIP
Autoři podnikatelských plánů často uvádějí, že se jejich realistickým scénářem nakonec
stal ten scénář, který vytvářeli jako pesimistický.
9. Analýza rizik:
• vytipování oblastí, ve kterých hrozí riziko neúspěchu podnikatelského záměru
• popřípadě stanovení významnosti jednotlivých rizik
• preventivní opatření na eliminaci rizik
• silné stránky podnikatelského projektu
10. Vyhodnocení projektu:
• doba návratnosti investice
• efektivnost investice
• další potenciál růstu
11. Přílohy.
crowdfunding
Existují čtyři modely crowdfundingu:
1. donation model – dárcovský model,
2. reward-based model – odměnový model,
3. debt-based model – půjčkový model,
4. equity-based model – podílový model.
Kampaň má pět částí:
1. projekt,
2. promo video,
3. odměny,
4. kalkulaci nákladů,
5. komunikaci.
ATP – Nyní mám 3 aktivní projkety, na kterých dělám a u většiny z nich to teprve ještě aplikuji a použiji. Na taneční soutěži, kterou mám převážně kvůli zkoušce, si budeme dělat byznys model Lean Canvas zrovna zítra. Budeme se celkově při přípravě tohoto projektu odkazovat na tuto knížku a věřím, že si z toho vezmeme a použijeme ještě mnohem víc věcí (například byznys plán). V našem novém projektu, který ještě zatím nemá jméno, ale jsem jeho projektový manažer, jsem mému týmu dnes napsala, že bychom si mimo Lean Canvas (který už známe z knihy Podnikání z Lavice), mohli vypracovat právě byznys plán, který mě zaujal na této knize asi nejvíce a opravdu ho chci zkusit. V self defense tools budeme teď po prvních prototypech a kontaktech dělat marketing, objednávat produkty a dělat zmiňovanou cenotvorbu. Cenotvorbě zatím vůbec nerozumím a chci se k této kapitole ještě jednou vrátit, až jí budu přímo v praxi využívat, takhle mi to totiž dalo jen hrubý náhled toho, jak se cca dělá. Spoustu věcí v této knize už jsem znala z Tiimi, což mi přišlo super, brainstorming a podobné metody máme už dávno odzkoušené. Půlka věcí pro mě byla opravdu zajímavá a ta druhá takové menší opakování. Určitě bych tuto knihu doporučila začínajícím podnikatelům i těm již zaběhlým, můžeou si u čtení této knihy spoustu věcí uvědomit – i třeba to, zda vlastně podnikat chtějí nebo zda jejich projekt/byznys dávají smysl.