Od nápadu k podnikatelskému plánu
Proč jsem si knihu vybrala
Na začátku studia jsem se třemi kolegyněmi rozjela velmi obsáhlý projekt, který potřebuje mít svůj plán, klidně i několik plánů, protože má spoustu malých podkategorií. Lidi z komunity mi doporučili právě tuto knihu.
Po přečtení knihy jsem si uvědomila, jak je podnikatelský plán důležitý. Mít nápad je skvělé, ale každý nápad se potřebuje ověřit. V Tiimi se na ověřování zapomínalo, i já jsem zvyklá ověřovat například jen dotazníkem, nebo fake inzerátem. Do budoucna chci dělat hlubší analýzy trhu, zájmu a dalších odvětví.
Z čeho by se měl podnikatelský plán skládat a jaké mám k jednotlivým částem předpoklady. Vše budu směřovat na projekt Svatby v kapse:
Shrnutí
- Jednoduché, dělala bych to formou pitche – o čem projekt je.
Charakteristika produktu a vlastníka
- Ve svatbách máme služby i produkty
- Charakteristika se skoro rovná nápadu. Naše nápady většinou přichází i s charakteristikou.
- Služby, které nabízíme se většinou prodávají přes tvář a sympatičnost vlastníků projektu. Naši charakteristiku musíme pořádně rozpracovat.
- Myslím, že tato část se bude tvořit jednoduše
Analýza trhu a zákazníků
- Analýzu zákazníků jsme řešily skrz dotazník a teď chystáme fake inzeráty. Dále se chceme zaměřit na komunikaci s přímými zákazníky. Zkusíme to skrz facebookové skupiny.
- Na této části musíme zapracovat. Ráda bych měla hlubší analýzy
Analýza konkurence
- Analýzu konkurence jsme udělaly skrz zákaznické schůzky, také skrz pracovní zkušenosti ve svatební agentuře a samozřejmě přes internet.
- Příště bych chtěla využít facebookových skupin. Zeptat se na jejich zkušenosti s konkurencí.
Analýza dodavatelů
- Ke službám dodavatele zatím nepotřebujeme, ale v budoucnu je potřebovat budeme, proto se snažíme nasbírat kontakty.
- U produktů jsme analýzu dodavatelů také nedělaly a právě se na ní chystáme. Myslím, že tato část bude hodně náročná.
Personální zabezpečení
- Nad touto částí jsme se zatím nezamyslely a já to vnímám jako chybu. Musíme na tom zapracovat.
Marketing
- Marketingem jsme se zabývaly hluboce a máme vymyšlenou strategii, kterou napíšeme do našeho plánu.
- Myslím, že každá strategie se musí vyzkoušet, a pokud nebude fungovat na sto procent, tak se musí upravit. Nejlepší je, když se strategie dá lehce upravit.
Finanční plán
- Cenotvorba je naše Achillova pata. Snažíme se vyřešit, jak ji udělat pořádně a správně.
- Tato část je za mě nejnáročnější.
Analýza rizik
- Další náročná část. Ověřování rizik se dělá těžko. Musíte se nad svým projektem zamyslet kriticky.
Vyhodnocení projektu
- Podle všech předchozích částí vyhodnotíme projekt.
- Je realizovatelný? Pokud jsme již projekt realizovaly, co musíme upravit, aby vše fungovalo?
Ve svatbách jsme se při vzniku projektu zabývaly jednodušším plánem – Lean canvas. Nenazvala bych to plánem, ale ujasněním nápadu, nebo prvotním zamyšlením nad realizací.
Závěr
V následujících týdnech budu vytvářet podnikatelský plán pro projekt Svatby v kapse. V této eseji jsem se zamyslela nad částmi, které v plánu budou, co od nich očekávám a jestli jsme se nějakými částmi už zabývaly.
Knihu bych všem doporučila! Podnikatelský plán může být pro váš projekt zásadní!