Od nápadu k plánu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 13.11.2023

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera


Co jsem si z knihy odnesla?

 

·       Kreativní metody (painstorming, 6-8-6)

·       Analýza trhu

·       Uvědomění procesu, který vede od nápadu k plánu

 


Hlavní přínos, který pro mě kniha měla jsou znalosti potřebné na zpracování analýzu trhu. Poznatky a vědomosti z knihy využívám při vypracování analýzy trhu výroby elektrické energie prostřednictvím FTV.


Analýza trhu je jednou z nejdůležitějších částí v knize několikrát zmiňovaného podnikatelského plánu. Trh se snažíme charakterizovat, popsat jeho specifika a trendy. Trh také můžeme charakterizovat pomocí analýzy zákazníků, konkurence a dodavatelů. 


1. Charakteristika trhu


- Popis základních rysů trhu.

- Popis specifik trhu (přítomnost velkých řetězců, franšízy, velký hráč).

- Trendy – snažíme se pozorovat trendy, které by daný trh mohly ovlivnit. Příkladem nám může být sdílená ekonomika, které ovlivňuje ubytování, dopravu. Či trend čisté energie a snižování emisí skleníkových plynů značí růst fotovoltaického trhu.

- Poptávkové podmínky:

· Zákazník může kupovat produkt/službu opakovaně např. Kosmetické produkty, elektronika,…

· Zákazník si produkt/službu koupí 1-2x za život např. hypotéka.


- borové výnosnosti

·       Obory s nízkou marží např. zemědělství.

·       Obory s vysokou marží např. alkohol, právnické služby.


2.Analýza zákazníků


Při analýze zákazníků si můžeme klást tyto otázky:

Jak je velký cílový trh?

Jaká je kupní síla zákazníků?

Vykazuje trh potencionální růst?


Je důležité odlišit cílový trh od celkového. Celkový trh = všichni potenciální zákazníci. Cílový trh = zákazníci, které mohu obsloužit nebo jim nabídnout můj produkt.


Jako příklad můžeme uvést firmu s fotovoltaickými panely a následnou instalací pro rodinné domy. Celkový trh představují všichni lidé, kteří se zajímají o alternativní metody výroby elektrické energie. Cílový trh jsou již lidé, kteří vlastní rodinný dům a nachází se v dojezdové vzdálenosti dané firmy.


- Zákazník x uživatel

- Kvantitativní charakteristika cílové skupiny



3. Analýza konkurence


Kdo je pro nás konkurent? 


Postup analýzy konkurence:


1. Volba kritérií pro výběr konkurence.

Hledání firem, které budou splňovat všechna kritéria.

2. Popis obsahu jednotlivých kritérií pro každého konkurenta


Nejčastější kritéria pro výběr konkurenta:


·       Stejný produkt

·       Lokalita

·       Cena

·       Servis

·       Záruční podmínky

·       Zavedené jméno

·       Doplňkové služby


Smyslem analýzy konkurence je nalézt příležitosti a rozvíjet konkurenční výhody.



Celkově mi knížka byla přínosná k uvědomění procesu, který vede od nápadu k plánu. Ještě se k ní určitě vrátím.





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (2):



Marie Kozáková - 14.11.2023 - 19:04


Na začátek bych chtěla říct, že mi přijde skvělé rozepsání se o charakteristice trhu. Já osobně jsem se na trh tolik nezaměřila a toto bylo pro mě velmi přínosné a děkuji ti za to. Připomněly se mi věci, které mi tolik neutkvěly v paměti. Celkově se mi líbí struktura tvé eseje. Je velmi přehledná a kdykoli se k ní vrátíš, tak budeš přesně vědět o čem jsi kdysi psala.

Marie Kozáková - 14.11.2023 - 19:04


Na začátek bych chtěla říct, že mi přijde skvělé rozepsání se o charakteristice trhu. Já osobně jsem se na trh tolik nezaměřila a toto bylo pro mě velmi přínosné a děkuji ti za to. Připomněly se mi věci, které mi tolik neutkvěly v paměti. Celkově se mi líbí struktura tvé eseje. Je velmi přehledná a kdykoli se k ní vrátíš, tak budeš přesně vědět o čem jsi kdysi psala.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: