Co jsem si z knihy odnesla?
· Kreativní metody (painstorming, 6-8-6)
· Analýza trhu
· Uvědomění procesu, který vede od nápadu k plánu
Hlavní přínos, který pro mě kniha měla jsou znalosti potřebné na zpracování analýzu trhu. Poznatky a vědomosti z knihy využívám při vypracování analýzy trhu výroby elektrické energie prostřednictvím FTV.
Analýza trhu je jednou z nejdůležitějších částí v knize několikrát zmiňovaného podnikatelského plánu. Trh se snažíme charakterizovat, popsat jeho specifika a trendy. Trh také můžeme charakterizovat pomocí analýzy zákazníků, konkurence a dodavatelů.
1. Charakteristika trhu
- Popis základních rysů trhu.
- Popis specifik trhu (přítomnost velkých řetězců, franšízy, velký hráč).
- Trendy – snažíme se pozorovat trendy, které by daný trh mohly ovlivnit. Příkladem nám může být sdílená ekonomika, které ovlivňuje ubytování, dopravu. Či trend čisté energie a snižování emisí skleníkových plynů značí růst fotovoltaického trhu.
- Poptávkové podmínky:
· Zákazník může kupovat produkt/službu opakovaně např. Kosmetické produkty, elektronika,…
· Zákazník si produkt/službu koupí 1-2x za život např. hypotéka.
- borové výnosnosti
· Obory s nízkou marží např. zemědělství.
· Obory s vysokou marží např. alkohol, právnické služby.
2.Analýza zákazníků
Při analýze zákazníků si můžeme klást tyto otázky:
Jak je velký cílový trh?
Jaká je kupní síla zákazníků?
Vykazuje trh potencionální růst?
Je důležité odlišit cílový trh od celkového. Celkový trh = všichni potenciální zákazníci. Cílový trh = zákazníci, které mohu obsloužit nebo jim nabídnout můj produkt.
Jako příklad můžeme uvést firmu s fotovoltaickými panely a následnou instalací pro rodinné domy. Celkový trh představují všichni lidé, kteří se zajímají o alternativní metody výroby elektrické energie. Cílový trh jsou již lidé, kteří vlastní rodinný dům a nachází se v dojezdové vzdálenosti dané firmy.
- Zákazník x uživatel
- Kvantitativní charakteristika cílové skupiny
3. Analýza konkurence
Kdo je pro nás konkurent?
Postup analýzy konkurence:
1. Volba kritérií pro výběr konkurence.
Hledání firem, které budou splňovat všechna kritéria.
2. Popis obsahu jednotlivých kritérií pro každého konkurenta
Nejčastější kritéria pro výběr konkurenta:
· Stejný produkt
· Lokalita
· Cena
· Servis
· Záruční podmínky
· Zavedené jméno
· Doplňkové služby
Smyslem analýzy konkurence je nalézt příležitosti a rozvíjet konkurenční výhody.
Celkově mi knížka byla přínosná k uvědomění procesu, který vede od nápadu k plánu. Ještě se k ní určitě vrátím.