Proč jsem si knihu vybral
Kniha mě zaujala z důvodu obsahu – naše firma MarkMe se zaměřuje na marketing, takže se do svého čtení a esejí snažím zahrnout cokoliv, co by mohlo být k tématu. Nevěděl jsem však, zda čekat nějaké převratné novinky, nebo jak už se mi předtím stalo, věci, které už dávno znám. Také jsem viděl, že se kniha nachází v sekci učebnic, ale dalo se jí prokousat.
Úvod
Sociální sítě hýbou celým světem, jak mezi lidmi, tak i v business sektoru. Umožňují firmám spojit se se zákazníky na celém světě, umožňují levnou reklamu, mohou poskytovat i informace pro průzkum trhu, business plánu, a vše možné. Celá kniha se zaobírá efektivním marketingem na internetu a sociálních sítích. V dnešní době už totiž není potřeba být závislý pouze na tradičních médiích, drahých reklamách nebo novinách. David Meerman Scott nám přináší pohled do světa social media marketingu, a přináší pár jednoduchých pravidel, kterým se každý markeťák může řídit až dodnes.
Praxe
1. Jste to, co publikujete
Pokud chceme uspět na sociálních sítích, potřebujeme strategii, jak, kdy a co budeme přidávat. Jste jako vydavatel, který musí být organizovaný, a najmout si své spisovatele a editory (copywriting).
2. Autenticita
Buďte na stejné úrovni jako vaší zákazníci, mluvte stejným jazykem. Nepoužívejte cizí slova, nepoužívejte buzzwords, udělejte to, co slíbíte, atd…
3. Lidé chtějí být součástí vás, ne vaší propagandy
Sociální sítě jsou velmi mocný nástroj pro budování vztahu s naším publikem (zákazníky), ne k prodejům produktů a služeb. Je potřeba dle toho jednat.
4. Content marketing
- Content marketing (obsahový marketing – cílené a vhodné zveřejňování obsahu) je o správném načasování, ne o „přerušování“. Tradiční marketing se snaží přilákat pozornost diváků „přerušováním“ – televizní reklamy, vyskakovací okna na internetu, atd. Content marketing identifikuje potřeby zákazníky a dle toho mu ve správný čas dodá správný obsah.
5. Veřejný PR
PR pojednává o vztazích s veřejností. Social media PR nám umožňuje komunikovat přímo s našimi zákazníky.
6. Marketing je o vítězství v podnikání, ne o oceněních
Úspěšný social media marketing vyžaduje, aby se naše cíle, které máme na sociálních sítích, shodovaly s našimi business cíli.
7. Nová doba a internet přenesl pozornost z médií na PR
Po mnoha letech, kdy se celý svět zaměřoval výhradně na normální média, přišly na scénu sociální sítě, a jak v knize píší, „the internet has made the public relations public again.“
8. Společnost musí přinutit zákazníky k nákupu
Pomocí publikační strategie postavené na skvělém obsahu.
9. Společnost musí zvolit vhodný způsob komunikace
Na světě máme nyní tolik komunikačních médií, že by byl hřích si všechny neprojít a nevybrat tu nejlepší pro nás. Blogy, videa, e-knihy, tiskové zprávy apod. umožňují firmám přizpůsobit jejich komunikaci na míru svým zákazníkům.
10. Nejasná hranice mezi marketingem a PR
Hranice mezi PR a marketingem je poněkud nejasná, jelikož firmu můžeme spravovat obsahovým marketingem, který pokryje jak marketing, tak i PR.
Závěr
Kniha je sice přes 10 let stará (2008), ale pro nové podnikatele stále aktuální. V knihách ji najdeme pod sekcí „učebnice“, což ji podle mě přidává nadčasovou hodnotu, ale také složitost v jejím čtením. Jsem rád, že jsem si knihu přečetl, ale opravdu byla složitější, a nevím, zda informace byly až tolik přínosné, jako bych byl ochoten unést za takovou složitost. Knihu doporučuji dál pouze těm, kteří se rádi zajímají a novinky ze světa marketingu, a třeba by se rádi podívali na to, jak to, co v dnešním světě pokládáme za samozřejmost, bylo před 10 lety novinkou.