Našla jsem další zapomenutou esej z léta 2022, tak ji sem s mírným zpožděním přidávám.
Nenásilná komunikace v praxi – klíč tomu jak se pochopit a nevytvářet nedorozumění
Proč jsem si knihu vybrala?
Tím že jsou prázdniny a v týmu se moc nekomunikuje. Vzala jsem teorii z knížky spíš na svůj osobní život a zaměřila se na každodenní využití. Nejdřív jsem začala dost analyzovat jak kdo mluví a jestli používá to co bylo psaný v knížce. Když jsem začala narážet přesně na věci typu – že neříkáme co chceme, došlo mi z čeho pramení všechno to nepochopení co mezi lidmi panuje. A že ho je požehnaně. Procházela jsem si určité situace, které právě díky tomu jak lidé spolu mluví zapříčinili spoustu nedorozumění, dalo vzniku mnoha domněnkám a vyvolalo to zbytečné kolize.
Co jsem si z ní odnesla?
Mnohem více se zamýšlím nad tím co lidé doopravdy chtějí a jaký jsou jejich potřeby – Proč říkají to co říkají. Ne jak to říkají. A to bych řekla že je gro celý knížky.
Co jsem od té doby změnila?
Říkám to co chci
Často říkám věc jen tak a nevím co od druhých chci – lidi jsou pak zmatený
Sdělovat své požadavky v přítomné čase
Říkat pozitivně co chceme, aby se naplnilo. Ne říkat co nechceme. Protože říkat co nechceme je strašně nekonkrétní. Klasická situace.
Nechci, aby to tak dopadlo
nechci, abys odešla
nechci si dát tohle
nechci se dívat na tehle film
V překladu : (takhle to zní trošku kostrbatě, ale kdo se kdy nesetkal s „tak co sakra chceš, ženská?“ a tohle mi přijde jako geniální řešení jak tomu předejít)
chci abys to přestal říkat
chci, abys tu zůstala
chci si dát pizzu
chci se podívat na Mimoně
Druhý člověk tak mnohem lépe může pochopit co chceme a ví co se děje. Využití knížky si myslím, že je ze začátku spíše právě do osobního života – nebo spíš to brát jako naprostý základ jak bychom se měli chovat v každé situaci. Naučit se ji používat v osobním životě a pak automaticky převádět do profesní.
Zajímavost – pokud se nudím, člověk, který mluví se nejspíš nudí také
Takže co se s tím dá dělat?
1. Respektuje a naslouchejte druhým, buďte otevření a upřímní
2. Říkejte co chcete a ne co nechcete
3. Uvědomte si jaké máte potřeby
4. Zeptejte se na potřeby druhého
5. Naučte se vyjadřovat své pocity
6. Říkejte druhým co po nich chcete („ říkám to protože chci, abys“)
Knížka mi pomohla si uvědomit jak velké jsou mezery v komunikaci mezi lidmi a jak důležité je se tu mezeru snažit zmenšit.