Audio knihu jsem si vybrala na doporučení člena druhého týmu. Byla jsem na crossfertilizaci a při sdílení poznatku z knih zazněla právě zmínka o nastavení mysli. Na internetu jsem si přečetla krátký článek a kniha upoutala moji pozornost.
Růstové myšlení: Je způsob myšlení, které podporuje soustavné snažení o sebezlepšení. Navádí člověka k neustálé sebereflexi. Takový lidé se nevzdávají a zkoušejí věci znovu a znovu. Nevidí jako příčinu jejich neúspěchu sebe samotné, ale jiné chyby, které zvládnou objektivně posoudit v sebereflexi.
Fixní myšlení: Je způsob myšlení, který podkopává veškeré sebevědomí jedince. Člověka s fixním nastavením mysli bych označila jako zatvrdlého pesimistu. Takový lidé se hodně litují, svádí vinu jejich neúspěchu na jiné lidi nebo věci. Často také jako chybu za selhání identifikují svoji vlastní osobu a zbytečně se bičují za každou malichernost.
Už od mala mám v hlavě nastavené nějaké procesy a principy, přemýšlím tak, jak mě k tomu vedli rodiče nebo jsem to okoukala od jiných dětí, dospělých. Moje mysl se formovala celé moje dětství. Troufnu si říct, že mám zakořeněné růstové myšlení. Na základní škole, když jsem dostala pětku z nějakého testu, byla jsem sice smutná, ale nikdy jsem se z toho nehroutila, okamžitě mě napadla otázka: „Proč jsem dostala špatnou známku?“ dále jsem se zamyslela a našla příčinu, většinou byla příčina lenost, nedostatek studia, nepochopení učiva atd. Na to konto jsem vyhodnotila situaci a vybrala řešení, které mi pomohlo v dalším testu uspět o 100% lépe než předtím, takže další známka byla jednička. Nikdy v životě by mě nenapadlo, že to má někdo jinak.
V době, kdy jsem knihu četla, jsem doučovala jednu mladou slečnu Moniku. Monča byla 14ti letá slečna, která začínala druhé pololetí devátého ročníku na základní škole. Její prospěch nebyl vůbec dobrý, hrozilo ji propadnutí asi z pěti předmětů. Jak jsem později pochopila její prospěch vycházel z jejího nastavení mysli. Monča nebyla vůbec hloupá, ale aby se od ní neočekávalo mnoho, říkala o sobě: „Nejsem vůbec chytrá, proto mám pětky.“ „Narodila jsem se jako hloupé dítě.“ „Nemám na učení mozek.“ „Jsem nejhorší studentka na světě.“
Když jsme se spolu učili a ona dostávala dobré známky, bylo vše v pořádku, ale když jednou neuspěla, okamžitě začala říkat, že na tu školu nemá a že je hrozně hloupá. Bohužel jsem ji nezvládla ani po X pokusech vysvětlit nastavení růstové mysli a Monča si nechala to fixní.
Kniha se mi hodně líbila, baví mě nyní pozorovat lidi a jejich nastavení mysli. Zároveň se snažím své blízké podporovat v růstovém nastavení, aby neškodili sami sobě svou myslí.