Myšlení rychlé a pomalé


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 25.01.2022

Myšlení rychlé a pomalé   Daniel Kahneman

Myšlení rychlé a pomalé

Daniel Kahneman

Proč jsem si knihu vybrala?


Marketing je už téměř mým denním chlebem. Každodenně tvořím pro své projekty obsah, který má zákazníky přimět k nákupu. Nikdy jsem se ale nezamyslela nad tím, jak v tomto případě lidský mozek funguje. Kdy se v mozku člověka uděje ta myšlenka, že si rozhodne náš produkt zakoupit a jaké myšlenky ho k tomu doprovází. Knížka o tom, jak funguje myšlení lidí, mi tak přišla skvělým řešením.

Dalším důvodem, proč jsem se rozhodla knihu přečíst bylo, abych se naučila lépe rozeznávat jednání lidí v osobních životě. Abych se s nimi naučila lépe komunikovat a následně s nimi pracovat.


O knize


Autor knihy, Daniel Kahneman, v úvodu knihy popisuje lidské myšlení následovně:

Myšlení můžeme chápat jako dva systémy. Systém 1 můžeme definovat jako počáteční myšlenku. Systém 2 zase definujeme jako hlubší myšlenku. Tyto systémy spolu spolupracují, řídí naše myšlenky a to, jakým způsobem se rozhodujeme. Zároveň nám z předešlého popisu vyplývá, že Systém 1 koriguje rychlé myšlení, systém 2 naopak myšlení pomalé.

Autor pomalé a rychlé myšlení znázorňuje na dvou příkladech. Na prvním příkladu nám ukáže obrázek rozzlobené ženy. Okamžitě nám na mysl přistane, že zuří, pravděpodobně se chystá říct něco ošklivého. Nepřemýšlíme nad tím, proč je žena rozzlobená, zkrátka nám jsme hned měli jasno. Jednalo se o myšlení rychlé. Na druhém příkladu nám dá autor příklad 17 x 24. Tam se člověk musí zamyslet, zahledat v paměti, jak tento příklad z hlavy vypočítat a přesné řešení nám na mysl nepřijde hned. Zde se jedná o myšlení pomalé.

Hned mě k tomu napadl příklad, když pracujeme na zadání birthgivingů. Musíme se zamýšlet, pro koho naše finální řešení bude, jaká je cílová skupina, jaká slova používá, na co se vizuálně zaměřuje. Zabere nám to několik hodin. Jedná se tedy o myšlení pomalé. Kdežto když si cílový zákazník zobrazí naše řešení, (v tomto případě pravděpodobně marketingovou kampaň) rychle po ni přejede očima, zhodnotí ji a více se k ní nevrací. Je to tedy myšlení rychlé.

Samozřejmě v našich životech nastávají okamžiky, kdy přemýšlíme rychlým myšlením, ačkoliv by se to zrovna více hodilo pomalým (o tom bych mohla vyprávět). Má to poté negativní dopad na konečný výsledek. K lepšímu pochopení této situace nám poslouží následující obrázek:

Rychlé myšlení nám napovídá, že čáry nejsou stejně dlouhé. Když si však čáry porovnáme, zjistíme, že jsou stejné, jen se jedná o optický klam, který nám zkresluje celkový pohled.


Haló efekt (přehnaná emoční koherence)

        Tento efekt mluví o tom, že pokud se nám líbí chování druhých (například politiků), tíhneme k tomu vyobrazovat si celou jeho personu v dobrém světle. Často se zde také může objevovat dvojznačnost (dvě totožné věci si můžeme interpretovat způsobem, který nám zrovna zapadá do kontextu.


Princip „WYSIATI“

        Tento princip podporuje dosahování koherence a kognitivní snadnosti, která nás vede k tomu, že akceptujeme určitá tvrzení jako pravdivá. Vysvětluje také, proč můžeme myslet rychle a jak dokážeme ve složitém světě pochopit smysl z dílčích informací.


Ve zkratce – počítají se jen ty důkazy, které jsou platné a jsou po ruce


Závěr


Kniha byla velmi náročná na přečtení, velmi často jsem se přistihla, že jsem v polovině stránky a nevnímám, o čem čtu. Proto mi zabralo poměrně dost času, než jsem celou knihu přečetla a přelouskala. Každopádně jsem se dozvěděla opravdu hromadu nových informací, o kterých jsem doposud netušila. Myslím, že v marketingu rozhodně půjdou jednotlivé myšlenky uplatnit. Celá kniha je navíc proložena příklady, díky kterým jsem si uvědomila, jak jednotlivá myšlení fungují.

Opět se zde ale dostávám k tomu, že kniha je příliš tlustá na to, co se tam dozvídáme, Spousta principů by se dala napsat mnohem stručněji a byla by i lépe pochopitelných.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: